Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Muzyka dla dobra świata

Lions Club Poznań Pillory zaprasza na koncert charytatywny zorganizowany we współpracy z Filharmonikami Poznańskimi. 6 września, słuchając najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych utworów Mozarta, Brucha i Kilara, będzie można wesprzeć działalność wielkopolskich rodzinnych domów dziecka. Gwiazdą wieczoru będzie skrzypaczka Kim Bomsori.

Młoda kobieta azjatyckiego pochodzenia podpiera brodę rękoma, delikatnie się uśmiecha. Przed nią, na stole, leżą skrzypce. - grafika artykułu
Kim Bomsori, fot. materiały organizatorów

Lokalny klub należący do ruchu Lions Club funkcjonuje w Poznaniu od ponad 30 lat, na przestrzeni których zrzeszał łącznie 49 osób. Celem istnienia ruchu jest działalność charytatywna, wyczulona przede wszystkim na tematy związane z ochroną zdrowia, dobrobytem dzieci i młodzieży, ochroną środowiska oraz walką ze skutkami katastrof i kataklizmów. Zgodnie z dewizą "We serve" ("służymy") członkowie klubu planują działania charytatywne i organizują zbiórki, często łącząc je z takimi uroczystościami jak bale czy koncerty. Najbliższe wydarzenie jest owocem współpracy klubu z orkiestrą Filharmonii pod kierownictwem artystycznym maestra Łukasza Borowicza, który poprowadzi wykonanie od dyrygenckiego pulpitu.

Gwiazdą wieczoru będzie południowokoreańska skrzypaczka Kim Bomsori. Punktem zwrotnym jej kariery było niewątpliwie zdobycie II miejsca na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2016 roku. Nagroda otworzyła przed nią drzwi renomowanych sal koncertowych świata (Carnegie Hall w Nowym Jorku, wiedeńskie Konzerthaus i Musikverein czy Elbphilharmonie w Hamburgu), a także silnie związała Bomsori z Polską, w szczególności z Poznaniem. W sezonie 2018/2019 pełniła funkcję solistki-rezydentki naszej Filharmonii, stąd również wyruszyła w 2018 roku na wspólne, z Rafałem Blechaczem, światowe tournée prezentujące sonaty na skrzypce i fortepian Mozarta, Faurégo, Debussy'ego i Szymanowskiego. Owocem tej współpracy była płyta wydana przez Deutsche Grammophon. Skrzypcowe interpretacje Bomsori są wysoko cenione zarówno przez publiczność, jak i krytyków muzycznych.

W programie poznańskiego, charytatywnego koncertu przewidziano uwerturę do opery Wesele Figara W.A. Mozarta, I koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha oraz wybór utworów z muzyki filmowej stworzonej przez Wojciecha Kilara. Uwertura do opery Wesela Figara to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł orkiestrowych wiedeńczyka. Chociaż nie pojawiają się w niej żadne tematy melodyczne wykorzystane w dalszej części opery, to jej energia i szybkie tempo świetnie oddają charakter mającej się rozegrać komedii. Motywy i frazy przeplatają się w niej, przechodząc jedna w drugą bez chwili oddechu, niczym intrygi bohaterów libretta. Samo dzieło musiało wywalczyć sobie drogę do uznania, bo pierwowzór literacki, poruszający konflikt klas, często trafiał na biurko cenzorów. Zaakceptowane dzieło Mozarta i Da Pontego (autor libretta), mimo entuzjastycznego przyjęcia premiery, nie utrzymało się zbyt długo na deskach wiedeńskich teatrów. Triumf przyniosło dopiero wykonanie w Pradze w 1787 roku.

I koncert skrzypcowy Brucha, choć jest żelaznym elementem repertuaru granego przez skrzypków, jest właściwie jedyną z niewielu kompozycji tego niemieckiego twórcy, która nie zniknęła z programów koncertowych. Utwór cieszy się ogromną popularnością już od pierwszych prezentacji w 1866 roku. Pierwotne poczucie sukcesu z czasem ustąpiło irytacji Brucha, gdyż słuchacze zafascynowani Koncertem g-moll zupełnie ignorowali jego inne kompozycje. Niemniej, utrzymany w typowej dla romantyzmu trzyczęściowej formie, budzi zasłużony podziw z powodu emocjonalności oraz przemyślanej wirtuozerii, co wymaga od wykonawcy partii solowej dojrzałości interpretacyjnej i biegłości technicznej.

Wieczór domknie twórczość Wojciecha Kilara. Jako kompozytor muzyki poważnej stał się, razem z Henrykiem Góreckim czy Krzysztofem Pendereckim, jednym z głównych przedstawicieli polskiej awangardy obracających się w kręgach najważniejszych ośrodków muzyki europejskiej II połowy XX wieku. Z czasem jednak, tak jak wielu awangardzistów, zwrócił się ku tradycji, łącząc stare i nowe w charakterystyczny dla siebie sposób. Poza dorobkiem w ujęciu klasycznym odniósł niebywały sukces w dziedzinie muzyki filmowej, i to właśnie ona wybrzmi podczas koncertu. Kompozycje Kilara wyróżniają się prostotą konstrukcji, zapadającymi w pamięć melodiami oraz powtarzającymi się motywami budującymi coraz większe napięcie. Możemy spodziewać się utworów tworzących dźwiękowe dopełnienie takich filmów jak Trędowata, Ziemia obiecana czy Pan Tadeusz.

Nieczęsto wspomina się o fakcie, że tradycja koncertów charytatywnych ma już prawie 300 lat. Obecność na takiej uroczystości to okazja zarówno do wysłuchania muzyki wykonanej przez uznanych artystów, jak i do wkładu w realizację szczytnego celu. W ten sposób namacalnie możemy doświadczyć społecznej funkcji muzyki. O takie tradycje warto dbać.

Kamil Zofiński

  • Koncert charytatywny Kim Bomsori, Łukasz Borowicz
  • 6.09, g. 19
  • Aula UAM
  • bilety: 80-250 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024