Festiwal Czas na Teatr ma formę przeglądu teatralnego, na którym będzie można oglądać wyselekcjonowane propozycje muzyczne zarówno z Polski, jak i świata. Za ich wybór odpowiada reżyserka Ewelina Adamska-Porczyk, w tym roku postawiła na musical autorski i rock.
Od 21 do 27 listopada zaprezentowane zostaną m.in. produkcje Teatru Muzycznego, tj. najnowszy musical Drogi Evanie Hansenie w reżyserii Pawła Szkotaka oraz spektakl Apetyt na czereśnie oparty na tekście i piosenkach Agnieszki Osieckiej, z muzyką Macieja Małeckiego.
Drogi Evanie Hansenie po raz pierwszy pokazano w 2015 roku w Waszyngtonie. A zaledwie rok później grano go już na Broadwayu. Dotyka ważnych dziś problemów: zdrowia psychicznego nastolatków, depresji, uzależnienia od mediów społecznościowych, jednocześnie będąc, do czego przekonują realizatorzy, "pełną ciepła opowieścią o sile przyjaźni i budowaniu dobrych relacji". Apetyt na czereśnie z kolei to intymny cykl miniatur muzycznych, które traktują o miłości, zazdrości i zdradzie. Gabriela Jelonek skomentowała je tak: "Tekst scenariusza, który ma ponad 50 lat, wciąż jest aktualny i wydaje się, że poprzez zawarty ładunek emocjonalny nigdy się nie zestarzeje. Bo ludzie, jak świat światem, będą tylko ludźmi... Jedni z zasadami, inni bez, jedni uczący się na błędach, inni doświadczający ich jako rykoszet porywów serca".
Oprócz tego w programie również: tik, tik... Bum! Teatru Roma w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego, czyli pop-rockowy musical, który jest swoistym portretem jego autora Jonathana Larsona; Depesze Teatru Rampa - widowisko z hitami Depeche Mode, które zaistniało na dużej scenie po sukcesie klubowego recitalu Marcina Januszkiewicza i Marty Zalewskiej; Café Luna w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz nawiązująca do filmów Pedro Almodóvara - na scenie pojawi się Anna Sroka-Hryń z 5-osobowym zespołem muzycznym; oraz Operette für zwei Schwule Tenöre z Berlina, który okrzyknięty został pierwszą na świecie operetką queer. Bohaterami niemieckiego spektaklu na podstawie scenariusza Johannesa Krama i z muzyką Floriana Ludewiga są żyjący razem na wsi grafik Tobi i pielęgniarz Jan. Jeden mężczyzna idealizuje to miejsce, a drugi nie może już tam wytrzymać...
- Podobnie jak w poprzedniej edycji w programie nie zabraknie też koncertów, konferencji poświęconej musicalom oraz Gali Musicalowej z wręczeniem nagród - mówi Jarosław Władczyk. - W trakcie gali usłyszymy takie hity jak Dziwny jest ten świat (z musicalu Jednego Serca), Personal Jesus (z Depeszy), Halucynacje (z Kombinatu), Mieliśmy taką czułość (z musicalu Wypiór) czy Freedom (z Pretty Woman) - wylicza dalej. Gwiazdy wieczoru póki co pozostają jednak tajemnicą.
Konferencja Terapia w musicalu. Musical jako terapia. Emocje - afekty - psyche odbędzie się 22 i 23 listopada. Jej organizatorzy - Instytut Kulturoznawstwa oraz Instytut Filologii Polskiej UAM, Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, we współpracy z Teatrem Muzycznym w Poznaniu i Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie - są przekonani, że spotkania te przyniosą korzyści nie tylko naukowe, ale też społeczne i edukacyjne. Ich zdaniem zwiększą też świadomość na temat zdrowia psychicznego, staną się "przestrzenią do wymiany interdyscyplinarnej wiedzy i różnorodnych doświadczeń".
W ramach festiwalu także, w klubie Blue Note, odbędzie się koncert jazzowy Mai Kleszcz, a program 13 randek DaNuty zaprezentuje Katarzyna Dąbrowska. W wykonaniu aktorki wybrzmią utwory Danuty Rinn, które stały się pretekstem do snucia rozważań o miłości.
Dlaczego warto wziąć udział w wydarzeniu? - Oprócz tego, że festiwal ma formę przeglądu teatralnego, dodatkowo oferuje też spotkania z ludźmi teatru: merytoryczne i pozamusicalowe. To też seria autorskich koncertów, więc każdy znajdzie tu coś intersującego dla siebie. Wydarzenie przygotowano z myślą o szerokiej i zróżnicowanej publiczności - zaprasza na Czas na Teatr Jarosław Władczyk.
Monika Nawrocka-Leśnik
- Czas na Teatr
- 21-27.11
- Teatr Muzyczny, Blue Note, Aula Nova, Aula Artis
- bilety
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024