Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

Elektroniczny renesans

- Paradoksalnie czasami żałuję, że pieśni Szamotulczyka są napisane w języku polskim. Gdyby miały np. angielski tekst, byłyby śpiewane przez zespoły na całym świecie. Dzieła Szamotulczyka są przejrzyste, czytelne i poruszające, ale nawet te, które mają prostą fakturę, nie są nigdy banalne - mówi Sławomira Raczyńska, pomysłodawczyni i współkoordynatorka projektu Waclaw Electroacoustic.

. - grafika artykułu
Zespół Wokalny Minimus, fot. archiwum zespołu

Projekt Stowarzyszenia Promocji Muzyki Kameralnej Musica Minima łączy dwa, pozornie nieprzystające do siebie światy: muzyki renesansowej i elektroakustycznej. W efekcie powstaną trzy filmy wokół postaci Wacława z Szamotuł. Dowiemy się z nich nie tylko o życiu i twórczości wielkopolskiego kompozytora, ale także usłyszymy muzykę elektroakustyczną inspirowaną jego utworami. Jej autorami będą młodzi poznańscy kompozytorzy: Konrad Handschuh, Jan Skorupa i Marek Raczyński. - Zależało mi na kompozytorach, którzy podejdą do muzyki chóralnej ze zrozumieniem jej specyfiki i potraktują ją z odpowiednią atencją. Nie zawiodłam się. Zdradzę na razie tylko tytuły kompozycji Szamotulczyka, które były punktem odniesienia dla współczesnych twórców: Kryste, dniu naszej światłości, Nunc scio vere oraz Już się zmiecha - opowiada Raczyńska. Trzeci z wymienionych utworów jest bodaj najsłynniejszy w dorobku renesansowego twórcy, ma go w repertuarze niemal każdy polski chór. Bazę dźwiękową do flagowych utworów Wacława z Szamotuł, jak i współczesnych kompozycji stanowić będą nagrania poznańskiego Zespołu Wokalnego Minimus.

Projekt będzie dostępny na kanale YouTube i widzowie będą mogli w nim uczestniczyć bez ograniczeń. Ważnym jego elementem są wizualizacje. - Jako że nasz projekt jest przeznaczony do prezentacji online, doszłam do wniosku, że w dzisiejszych czasach element wizualny jest bardzo ważny, a w dobie otaczających nas ze wszystkich stron filmików nawet kluczowy. Inspiracją była w tym wypadku muzyka elektroakustyczna, która często jest łączona z ruchomym obrazem. Pomyślałam: dlaczego by nie połączyć wizualizacji również z muzyką renesansu? Nikt tego dotychczas nie robił - zdradza pomysłodawczyni Waclaw Electroacoustic. Projekt wzbogacą nie tylko nagrania. - Ważnym elementem naszego projektu są wypowiedzi kompozytorów, którzy zgodzili się opowiedzieć o swoim procesie twórczym i pracy nad utworami. To bardzo pomaga w świadomym słuchaniu ich dzieł i pozwala na znalezienie wielu niuansów, które bez podpowiedzi kompozytora mogłyby czasem przez słuchacza zostać pominięte - dodaje Raczyńska. Ten pomysł to świetne rozwiązanie, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero zaczynają poznawać sztukę współczesną. Abstrakcyjna z natury muzyka staje się bardziej dostępna, gdy dowiemy się, w jaki sposób powstawała.

Wacław z Szamotuł był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli renesansu muzycznego w Polsce. Co ciekawe, był pierwszym polskim twórcą, którego utwory drukowano za granicą. Chociaż żył krótko, ze znanych informacji biograficznych, a przede wszystkim z pozostawionych przez niego utworów wyłania się artysta niezwykle aktywny twórczo, o ogromnej inwencji melodycznej oraz kunszcie w tworzeniu skomplikowanych polifonii, jak i urokliwych, lekkich pieśni. Warto go odkryć na nowo.

Aleksandra Kujawiak

  • projekt Waclaw Electroacoustic
  • premiera pierwszego filmu: 19.09, g. 18 na platformie YouTube

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020