Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Cztery przez dziesięć plus jeden

Cztery dziewczyny przez dziesięć lat i jedna (świetna) płyta. Co wynika z tej arytmetyki? Jak na moje ucho i intuicję - świetny koncert w Domu Tramwajarza! Już 4 marca zaśpiewa tam BeFour - kwartet wokalny w jedynym dopuszczalnym składzie: Kamila Tracewska-Mikołajczak, Karolina Piesik, Anna Komendzińska, Brygida Sawicka-Stępińska.

. - grafika artykułu
fot. Barbara Sinica

"Kto pierwszy raz usłyszy o BeFour, z pewnością zastanowi się jak cztery żeńskie głosy pogodzić mogą Beatlesów z Johnem Dowlandem, a Sex Appeal z klasyką chóralistyki. Kto pierwszy raz usłyszy BeFour, ten przestanie zadawać pytania i po prostu zasłucha się w ich głosach" - tak pisałam 2 lata temu o debiucie fonograficznym poznańskiego kwartetu. I chociaż odpowiedzi na to, jak udaje im się zachować spójność mimo tak różnorodnego repertuaru nie znalazłam, to zakochanie w ich głosach trwa.

Wszystko zaczęło się dokładnie dziesięć lat temu. Członkinie Chóru Kameralnego UAM spontanicznie rozpoczęły swoją przygodę w niewielkim, lecz bardzo zgranym składzie. Jak o sobie piszą: "Przepis na sukces jest prosty - dziewczyny w sobie tylko znany sposób łączą swe różnorodne osobowości i muzyczne gusta w imię wspólnego celu: jedna śpiewa wysoko, druga głośno, trzecia z poprawnym tekstem. A Brygida śpiewa czysto. Panuje tu kontrolowana demokracja".

Ta chyba nie bardzo obecna jest w repertuarze zespołu, bo znajdziemy w nim prawdziwie demokratyczny porządek. Chociaż korzenie BeFour wychodzą z klasycznej chóralistyki, to na koncertach (i po części na płycie) znajdziemy muzykę latynoamerykańską, dawną, ludową, współczesną, elektroniczną, jazzową... Św. Hildegarda obok The Beatles, John Dowland obok Billy'ego Joela, Kasia Kowalska obok tradycyjnych ludowych piosenek. Pomieszanie z poplątaniem, a może pomysł jak w kilku językach i kilkunastu nastrojach przetrzeć zupełnie nowe, muzyczne szlaki?

Z pewnością zespołowi nie można odmówić chęci do eksperymentowania. Bierze udział w prawykonaniach utworów młodych polskich kompozytorów (Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Pauliny Zujewskiej czy Wojciecha Krzyżanowskiego), ale stawia też na własne aranżacje i kompozycje.

BeFour jest doceniany nie tylko lokalnie. Przełomowy był dla zespołu rok 2014 - przynoszący Złoty Dyplom i II miejsce na Ogólnopolskim Turnieju Chórów "Legnica Cantat 45", a także możliwość zaprezentowania się na międzynarodowych festiwalach: Festiwalu Chóralnym José María Bravo Márquez w Medellín (Kolumbia) oraz II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. M. Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA w Toruniu. W kolejnych latach BeFour zdobywał pierwsze miejsca na międzynarodowych konkursach i festiwalach: w Będzinie, Toruniu oraz w Gardzie (Włochy). Miał okazję współpracować m.in. z: Jarkiem Kostką, Janem Adamczewskim, Markiem Kozłowskim, Jarosławem Wachowiakiem, Stanem Breckenridge'em, Michaelem McGlynnem, Fernandem Gil Estradą, Jorge Vegą, Piotrem Wizą, Ewą Fabiańską-Jelińską, TrombQuartet i z Chórem Kameralnym UAM.

Podczas piątkowego koncertu BeFour zaprezentuje materiał z płyty No kidding / Coś podobnego (wydawnictwo DUX, 2019). Będzie to okazja, by przekonać się, że jednogłos w czterogłosie jest możliwy, przyjaźń przez tyle lat - aktualna, a śpiew a cappella - zupełnie wystarczający, aby wzruszyć, rozbawić i przeprowadzić słuchaczy przez muzyczny mikroświat nastrojów i barw, powagi i żartów.

Aleksandra Kujawiak

  • koncert jubileuszowy BeFour
  • 4.03, g. 20
  • Dom Tramwajarza
  • bilety: 20-30 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022