Kończy się tegoroczna (już trzynasta!) edycja Spotkań Teatralnych Bliscy Nieznajomi organizowana przez Teatr Polski. Projekt od lat tworzy miejsce dla artystycznej konfrontacji Polek i Polaków z Ukrainkami i Ukraińcami, mieszkającymi na terenie naszego kraju. W tym roku, siłą rzeczy, wydarzenie przeniosło się do sieci, przez co przestrzeń spotkań poszerzyła się znacząco o kolejne punkty wspólne. Rozciągnął się też nieco czas samego wydarzenia. Większość projektów artystycznych została zaprezentowana publiczności w październiku, lecz jeden z nich powstawał w trakcie festiwalu, ponieważ bazował na przebiegu jednego z performansów wystawianych w ramach Bliskich nieznajomych. Mowa o filmie Magdaleny Mosiewicz pt. Bliskie nieznajome, który jest rejestracją projektu o nazwie Ten spacer.
Od 24-27.10 na terenie Poznania organizatorzy performansu wytyczyli szlak spaceru, w którym wzięli udział zainteresowani wydarzeniem uczestnicy i uczestniczki. Publiczność podążała za twórcami po różnych zakątkach Poznania, jednocześnie słuchając przez słuchawki historii recytowanej przez narratora. Inspiracją, a jednocześnie legendą objaśniającą poszczególne punkty na mapie performansu, były historie Ali Uwarow, Olgi Strizhiniovej i innych mieszanek Poznania. Kwestie praw kobiet od początku pracy nad projektem stanowiły punkt wyjścia dla badań podjętych przez organizatorów tego wydarzenia. Wnioski z nich wyciągnięte poddano artystycznemu przetworzeniu przez grupę Pic Pic, w której skład wchodzą Dmytro Levytskyi oraz Piotr Armianovski. Efekt ich twórczej pracy przybrał formę spaceru, zaprojektowanego jako doświadczenia performatywne, które docelowo miało zniekształcić zdefiniowaną perspektywę przestrzegania miasta przez uczestników i uczestniczki projektu. Z założenia twórców - wrażenia doznawane przez publiczność miały wpłynąć na odbiór poszczególnych punktów wspólnego szlaku, nadając im nowych znaczeń i skojarzeń.
W trakcie trwania performansu, Magdalena Mosiewicz, za pośrednictwem kamery, czujnie obserwowała przebieg wydarzenia. Przygotowany przez nią film jest zatem rejestracją procesu pracy nad spacerem performatywnym i jednocześnie komentarzem do sytuacji kobiet we współczesnej Polsce. Nosi tytuł - już po nagraniu - Bliskie nieznajome, zgrabnie nawiązując do nazwy festiwalu, w ramach którego będzie prezentowany.
Reżyserka jest absolwentką Wydziału Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Jest reżyserką filmów i krótkich form dokumentalnych m.in. Ciągle wierzę (2014) o Ewie Hołuszko i Ustalenia, które zostały ustalone (2016) o teatrze Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego.
Julia Niedziejko
- Bliskie Nieznajome - film dokumentalny
- reżyseria: Magdalena Mosiewicz
- od 26.11, g. 19
- Teatr Polski
- online
- wolny dostęp
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020