Pyrkon laureatem najważniejszej nagrody turystycznej

Festiwal Fantastyki Pyrkon zdobył tytuł Najważniejszego Produktu Turystycznego 2025 roku. Wyniki 22. edycji konkursu ogłoszono podczas uroczystej gali w Poznaniu.

. - grafika artykułu
Festiwal Fantastyki Pyrkon, fot. archiwum Stowarzyszenia "Druga Era"

Tegoroczna edycja Pyrkonu miała szczególny charakter - festiwal obchodził swoje 25-lecie, a wydarzenie odwiedziło ponad 66 tysięcy miłośników fantastyki z całego kraju i zagranicy. Przez trzy dni Międzynarodowe Targi Poznańskie stały się przestrzenią dla ponad 2000 punktów programu - od prelekcji i paneli, przez wystawy i sesje gier, po koncerty, pokazy cosplay i liczne strefy tematyczne, m.in. Strefa Fanów Klocków LEGO, Strefa Fanów Star Wars czy Strefa Wiosek Fantastycznych. Organizatorzy kładą również duży nacisk na dostępność wydarzenia - wprowadzono m.in. tyflomapę dla osób niewidomych, kartę komunikacji, strefę ograniczonych bodźców oraz dyżury tłumacza polskiego języka migowego. Planowane są kolejne udogodnienia, które mają zwiększyć inkluzywność festiwalu.

- Nagroda POT to dla nas znacznie więcej niż prestiżowy tytuł. To docenienie 25 lat budowania największej imprezy poświęconej fantastyce w Polsce, organizowanej przez Stowarzyszenie Druga Era w formule non profit i opartej w ogromnej mierze na pracy wolontariuszy. Pyrkon stał się miejscem spotkań pokoleń i przestrzenią przekazywania wartości. Dzięki bogatej ofercie i ciągłemu doskonaleniu organizacyjnemu jest wydarzeniem otwartym dla wszystkich - także rodzin z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. To święto całego miasta i jego wizytówka - mówi Piotr Derkacz, prezes Stowarzyszenia Klub Fantastyki "Druga Era".

Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny od lat wyróżnia najciekawsze inicjatywy, które podnoszą jakość i konkurencyjność polskiej oferty turystycznej. Certyfikaty przyznawane są produktom, które nie tylko promują turystykę, ale też zachwycają odwiedzających i budują wizerunek Polski jako atrakcyjnego kierunku podróży. Oceniane są m.in.: atrakcyjność oferty, strategia rozwoju, działania promocyjne, innowacyjność, komercjalizacja, dbałość o środowisko oraz wsparcie lokalnej kultury i tradycji.

Kolejna edycja Pyrkonu odbędzie się w dniach 19-21 czerwca 2026 roku.

oprac. red.