Kultura w Poznaniu

Film

Portret rodzinny we wnętrzu

Nowy film austriackiego reżysera Michaela Hanekego - któremu "Miłość" przyniosła szereg międzynarodowych nagród, z Oscarem włącznie - może nieco zaskoczyć jego wielbicieli. O filmie "Happy End", który w piątek wchodzi do kin, pisze Bartosz Żurawiecki.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Gra pozorów

Od czasu seansu "Kac Vegas", który okupiłem niemałym bólem głowy, ostrożnie podchodzę do amerykańskich filmów traktujących o z pozoru przewidywalnych imprezach, zmieniających się w szaleńczą jazdę rollercoasterem. Po "Wieczorze gier" zapewne znów dam tego rodzaju produkcjom kredyt zaufania, bo choć najnowszą komedię Johna Francisa Daley'go i Jonathana Goldsteina od logiki dzielą lata świetlne, to stanowi ona rozrywkę całkiem przyzwoitej klasy.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Efekt motyla

Istnieje matematyczna teoria, według której trzepot skrzydeł motyla na jednym końcu świata, jest w stanie wywołać tsunami na drugim jego krańcu. Analogicznie, chaos nie jest w swojej istocie nieuporządkowaniem, a jedynie zbiorem zmiennych tak licznych, że nie sposób ich wszystkich przewidzieć. Tyle w teorii. W praktyce - co pokazuje film W ułamku sekundy - wszystko znacznie bardziej się komplikuje.

Czytaj artykuł
Taka córka, jaka matka

O filmie "Lady Bird" w reżyserii Grety Gerwig pisze Przemysław Toboła. Premiera - 2 marca.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Perfekcyjna niedoskonałość

Jeżeli Daniel Day-Lewis wytrwa w swoim postanowieniu i po "Nici widmie" definitywnie zakończy aktorską karierę, to uczyni to umieszczając na szczycie swego bogatego dorobku wyborną wisienkę. W najnowszym dziele Paula Thomasa Andersona szarżuje bowiem tak brawurowo, że mimo piekielnie mocnej konkurencji w osobach Gary'ego Oldmana ("Czas mroku") i Timothée Chalameta ("Tamte dni, tamte noce") nie zdziwiłbym się, gdyby za rolę ekscentrycznego krawca przygarnął czwartego Oscara.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Nielegalna prawda

Meryl Streep, Tom Hanks i Steven Spielberg to nazwiska, które już na wstępie sugerują, że widz będzie miał do czynienia z kinem w iście hollywoodzkim stylu. Fakt ten mogą dodatkowo potwierdzać dwie ważne oscarowe nominacje: dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki. Pytanie, na ile jeszcze tego rodzaju patos i rozmach w kinie trafiają do współczesnego widza?

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Taka piękna katastrofa

W 2003 roku, podczas dwóch tygodni wyświetlania, kosztująca 6 milionów dolarów produkcja zatytułowana "The Room" zarobiła zaledwie 1800 dolarów. Dziś mówi o niej cały filmowy świat, a do kin wszedł właśnie "Disaster Artist" - historia przyjaźni odtwórców głównych ról kultowego obrazu, który po latach zyskał miano "najgorszego filmu świata".

Czytaj artykuł
Bajka dla dorosłych

Ostatni film meksykańskiego reżysera Guillerma del Toro idzie przebojem po kolejne nagrody, począwszy od Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, a skończywszy na dwóch Złotych Globach. Jeśli tak dalej pójdzie, kto wie, czy już niedługo Kształt wody nie przybierze kształtu filmowego Oscara.

Czytaj artykuł
Sztukmistrz z Poznania

W 2003 roku miał w Los Angeles premierę film The Room. Film tak zły, że teoretycznie powinien przepaść w mrokach niepamięci. Tymczasem - przeciwnie...

Czytaj artykuł
What a story, Mark!

Powiedzieć, że "The Room" jest filmem kultowym, to jak nic nie powiedzieć. To pokręcona narośl wyrastająca z kinematograficznej ignorancji, ale też jednocześnie owoc bezgranicznej miłości twórcy do samego siebie, artystyczna katastrofa i czysty fenomen. Na dodatek wszystko wskazuje na to, że reżyser i odtwórca głównej roli Tommy Wiseau naprawdę nazywa się Tomasz Wieczorkiewicz i pochodzi z Poznania.

Czytaj artykuł
Król, dama, walet

Cztery Złote Globy to spora zaliczka na 90. noc Oscarów, która czeka nas już 4 marca. Na ekrany polskich kin wchodzi w piątek film "Trzy billboardy za Ebbing, Missouri" w reżyserii Martina McDonagha.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Wspomnienie lata

W "Tamtych dniach, tamtych nocach" Luca Guadagnino, autor między innymi "Jestem miłością" i "Nienasyconych", po raz kolejny uwodzi widza obrazem, w którym intelektualna pasja przeplata się ze zmysłowością, uderzając w najczulsze struny serca kinofila.

Czytaj artykuł
W starym kinie

Tuż przed wybuchem II wojny światowej stara powozownia na Jeżycach otrzymała drugie, prawdziwie filmowe życie. Adria, Burg-Lichtspiele, Jedność, wreszcie Rialto - kameralne kino na Jeżycach niedawno skończyło 80 lat.

Czytaj artykuł
Imię twe

Wszystko wskazuje na to, że najnowsze dzieło Luki Guadagnino, włoskiego reżysera znanego u nas z filmów Jestem miłością i Nienasyceni, będzie jednym z faworytów tegorocznych Oscarów. Film Tamte dni, tamte noce zbiera bowiem entuzjastyczne recenzje i kolejne nagrody krytyków.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Gra o siebie

Molly Bloom od dziecka była wychowywana do tego, by osiągnąć sukces. Wprawdzie surowy ojciec chciał, by osiągnęła go w sporcie, jednak życie napisało inny scenariusz. Dosłownie, bo ekranowa historia założycielki największego nielegalnego kasyna w Hollywood oparta jest na faktach. Gracze tracący w jej kasynie fortuny najczęściej grali o wszystko, Bloom podjęła tymczasem jeszcze ważniejszą grę - o siebie. Udowadniając tym samym, że na to nigdy nie jest za późno.

Czytaj artykuł
Sputnik znów krąży nad Poznaniem

20 tysięcy - aż tylu widzów przyciągnął 11. Festiwal "Sputnik nad Polską", który pod koniec ubiegłego roku odbył się w Warszawie. Czy jego poznańska odsłona ma szansę na podobną frekwencję?

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Zbrodnia i przebaczenie

"Gniew" braci Shammasian to w pewnym sensie rewers oscarowego "Spotlight" - również traktuje o pedofilli w Kościele, ale nie atakuje samej instytucji, ani nie próbuje obnażać mechanizmów systemowych, prowadzących do bezkarności oprawców. To intymna historia człowieka, który na skutek wydarzeń z dzieciństwa, idzie przez życie, dźwigając na swoich barkach ogromny ciężar poczucia winy.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Stonehenge i miłość

Od komedii romantycznych od jakiegoś czasu nie oczekuję zbyt wiele. Filmy z tej półki zazwyczaj są albo śmieszne albo romantyczne, niestety zazwyczaj nie jednocześnie. Sztuką jest połączyć oba te składniki, najlepiej dodając jeszcze szczyptę życiowej mądrości - oczywiście nie takiej na miarę obrazów Hanekego, ale tej zwyczajnej, codziennej. Może właśnie tego nam dzisiaj trzeba.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Samotność Ewy

Film depresyjny zarówno za sprawą formy, jak i treści, którego premiera odbywa się w okolicach sylwestrowej zabawy, z pewnością nie będzie miał w kinach łatwo. Tym bardziej kibicuję "Dzikim różom" Anny Jadowskiej - dojrzałej, kameralnej, choć niepozbawionej wad, na wskroś kobiecej opowieści o samotności, wypalonych uczuciach oraz życiu bez perspektyw na polskiej prowincji.

Czytaj artykuł
Sylwester jak w kinie?

Pomysłów na spędzenie sylwestrowej nocy może być nieskończenie wiele, ale prawdziwi fani filmu nigdy nie pogardzą propozycją spędzenia jej w kinowym fotelu. Taką możliwość w Poznaniu dają aż trzy kina studyjne - Pałacowe, Muza i Rialto, które z tej okazji przygotowały zupełnie wyjątkową ofertę.

Czytaj artykuł
1 32 Strona 33 34 35 36