Kultura w Poznaniu

Festiwale

opublikowano:

Spotkanie w sztuce

Biennale Sztuki dla Dziecka - jeden z najważniejszych poznańskich festiwali dedykowanych młodemu odbiorcy - w trudnej, pandemicznej rzeczywistości podnosi do rangi sztuki samo spotkanie widza z twórcą, budowanie wzajemnych relacji. Program tegorocznej edycji powstał wokół hasła "Spotkanie jako sztuka".

. - grafika artykułu
"Morze", fot. Maurycy Stankiewicz

"Współpracę artystów i dzieci postrzegamy jako relację wzajemności. Szukamy tego, co łączy - niezależnie od wieku" - piszą o idei tegorocznej odsłony festiwalu jego twórcy z Centrum Sztuki Dziecka. I dodają: "W ramach Biennale zaprezentujemy wydarzenia artystyczne, które powstały dzięki spotkaniu dorosłych artystów i dzieci, pełniących funkcję zarówno współpracowników, jak i konsultantów na konkretnych etapach działania. Interesują nas nowe jakości, które powstają, gdy spotkanie jest elementem niezbędnym procesu twórczego" - tłumaczą.

Pandemia COVID-19 i sytuacja, w jakiej w ciągu minionego roku znalazła się kultura, sprawiły, że hasło tegorocznej edycji nabrało dodatkowego znaczenia. Podkreśla, jak ważne jest spotkanie z drugim człowiekiem, nawiązywanie i trwanie w relacjach - dzięki wspólnemu tworzeniu i uczestnictwu w kulturze. "Wspólne tworzenie pozwala odkrywać i doceniać znaczenie zespołowości" - podkreślają organizatorzy.

Biennale, które odbywa się w Poznaniu niezmiennie od 1973 roku, w tym roku zaplanowane zostało przede wszystkim w formule online. Centrum Sztuki Dziecka ze znakomitym efektem przetestowało ten bezpieczny sposób na spotkanie z widzem podczas grudniowego festiwalu filmowego Ale Kino!. Przed ekranami specjalnej festiwalowej platformy udało się zgromadzić imponującą widownię. Jest duża szansa, że podobnie będzie podczas majowego Biennale.

Pokazy online zapisów spektakli i koncertów oraz premierowo filmów krótko- i pełnometrażowych stanowią najważniejszą część programu festiwalu. Ale pandemiczne ograniczenia skłoniły organizatorów do przygotowania także specjalnego projektu Biennale na wynos, który odwiedzi małych widzów w ich własnych domach - w formie tajemniczej paczki pełnej kreatywnych narzędzi i artystycznych zadań do wykonania.

Trzy ważne, utytułowane sceny dla dorosłego widza pokażą w ramach Biennale spektakle dla młodego widza. Pierwszy z nich to multimedialny spektakl-koncert Morze w reżyserii Pii Partum, który powstał w Nowym Teatrze w Warszawie jako pokłosie koncertu wieńczącego roczną pracę Młodej Orkiestry Nowego Teatru (MONT). Orkiestrę tworzyła młodzież i dzieci pod okiem dorosłych zawodowców. W efekcie ich współpracy powstała muzyczno-teatralna opowieść z ekologicznym przesłaniem o fascynującym podwodnym świecie, doceniona m.in. Nagrodą Jury Młodzieżowego na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży "Korczak dzisiaj".    

Kolejną teatralną propozycją Biennale będzie współczesna wersja Kopciuszka z... Bartoszem Bielenią w roli Wróżki, spektakl wyreżyserowany przez Annę Smolar w Starym Teatrze w Krakowie. "W tym niezwykłym Kopciuszku rozmowa na trudne tematy, takie jak śmierć najbliższych, paniczny lęk przed upływem czasu i wszystkim, co nowe i inne, osłabia siłę złych emocji" - czytamy w zapowiedzi. A w recenzji dwunastoletniej Hani: "Nie lubię teatru dla dzieci, bo traktuje nas jak przygłupów. A w Kopciuszku ktoś wreszcie mówił do mnie jak do rozumnej dziewczynki. Nawet padło parę brzydkich wyrazów i nikt nie robił z tego afery".

Jeszcze jeden obowiązkowy teatralny punkt programu Biennale to Ronja córka zbójnika na podstawie powieści Astrid Lindgren, wyreżyserowana przez Annę Ilczuk w Teatrze Powszechnym w Warszawie. "Wszystkie małe dziewczynki powinny Ronję czytać obowiązkowo, a teraz, gdy jest spektakl, oglądać ją namiętnie - tym bardziej że gra ją przepysznie Klara Bielawka" - pisał w "Wysokich Obcasach" recenzent teatralny Mike Urbaniak.

Wśród spektakli zagranicznych na wydarzenie zapowiada się widowisko lalkowe Chrząszcze w koszyku grupy Papermoon Puppet Theatre z Indonezji, przygotowane w formie wirtualnego performansu.

Muzycznym must see Biennale będzie z całą pewnością koncert Natalii Kukulskiej i Marka Napiórkowskiego (transmisja online koncertu na żywo) Szukaj w snach. Album z tekstami Włodzimierza Wysockiego, do których muzykę skomponował Marek Napiórkowski, zdobył w 2019 roku statuetkę Fryderyka w kategorii "Muzyka dziecięca i młodzieżowa". "To kołysanki, których uroda i dojrzałość zachwyca także dorosłych" - czytamy o materiale, którego będzie można posłuchać podczas poznańskiego festiwalu.

Program filmowy Biennale tworzą z kolei pokazy dokumentalnych filmów krótkometrażowych, których bohaterami będą dzieci, a także Opowieści pogranicza - filmy animowane stworzone przez młodych twórców z różnych środowisk narodowościowych, kulturowych i religijnych w ramach projektu Fundacji Pogranicze w Sejnach.

Organizatorzy Biennale szykują też plenerowy projekt-niespodziankę: akcję z poezją w roli głównej w różnych punktach miasta. To co najmniej kilka kolejnych pretekstów do spotkania...

Sylwia Klimek

  • 23. Biennale Sztuki dla Dziecka: "Spotkanie jako sztuka"
  • 24-30.05
  • online i w plenerze

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021