Kultura w Poznaniu

Aktualności

opublikowano:

Plebiscyt z nową kategorią! [ZAGŁOSUJ!]

Już po raz ósmy wybierzemy wspólnie najważniejsze Wydarzenie kulturalne oraz Człowieka Kultury minionego sezonu!

. - grafika artykułu
Głosowanie potrwa do 30 września

W tym roku po raz pierwszy do konkursu dołączyła kategoria Wydarzenie kulturalne online, by wyróżnić twórców, którzy zareagowali na "zamrożenie" wydarzeń kulturalnych spowodowane pandemią. Nominowanych w Plebiscycie - podobnie jak w roku ubiegłym - wskazali poznańscy dziennikarze zajmujący się kulturą.

Nominacje: Jury Plebiscytu w składzie: Marta Kaźmierska ("Gazeta Wyborcza" Poznań), Agnieszka Nawrocka (TVP Poznań), Alicja Dec (Radio Emaus), Magdalena Chomczyk (Radio Afera), Waldemar Kuligowski (Czas Kultury), Piotr Tomczyk (Radio Poznań), Katarzyna Kamińska i Anna Solak (IKS i Kulturapoznan.pl)

>>GŁOSUJ<<

NOMINOWANI W KATEGORII: Człowiek kultury

  • Dorota Abbe, aktorka Teatru Nowego, reżyserka, założycielka Fundacji Na Marginesie

Za wrażliwość i empatię w teatrze i poza nim, za zapraszanie do teatralnego świata grup społecznie wykluczonych, za propagowanie ideałów tolerancji, otwartości i poszanowania drugiego człowieka. Za kolejne spektakle zrealizowane z Grupą Teatralną Wikingowie powstałą przy Ośrodku dla Bezdomnych na poznańskim Szczepankowie, za działania Fundacji Na Marginesie. I wreszcie za recital Horyzont, zrealizowany w marcu w Scenie Wspólnej - osobiste wyznanie, intymną opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości i żydowskich korzeniach, na przekór niesprzyjającym podobnym opowieściom czasom.

  • Mariusz Forecki, fotograf, współzałożyciel Fundacji Pix.House

Za uosobienie wybitnej i czułej fotografii, za obdarzenie wrażliwością i wyobraźnią oraz za bycie archiwistą polskiej codzienności. Za współtworzenie Fundacji Pix.House, miejsca spotkań i wymiany doświadczeń, skupiającego środowisko najlepszych poznańskich  fotografów. Za ostatni album Mechanizm. Polska 1988-2019, wyróżniony prestiżową nagrodą Photo Book of the Year 2019 w konkursie Grand Press Photo, a także w konkursie Picture of The Year International. Za lokalne działanie, które oddziałuje globalnie.

  • Rafał Zapała, kompozytor, artysta dźwięku, improwizator, profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu

Za umiejętne łączenie akademickiego wykształcenia muzycznego z wyobraźnią dźwiękową i eksperymentem. Za akcje i instalacje dźwiękowe wpisane w przestrzeń miejską, m.in.: Sensorium (monumentalna instalacja w wieży zegarowej CK Zamek w Poznaniu) i Post-Apocalypsis (złoty medal dla polskiego pawilonu za Sound Design na Quadriennale w Pradze 2015). Za założenie i współtworzenie Kołorkingu Muzycznego - otwartej sali prób dla muzyków i słuchaczy, łączącej scenę koncertową z przestrzenią warsztatową, integrującą lokalne środowisko muzyczne, inkubatora wielu projektów artystycznych. Za wspieranie muzyki eksperymentalnej i improwizowanej.

  • Lech Raczak (pośmiertnie), reżyser teatralny, aktor, teatrolog, dramatopisarz

Za bycie legendą poznańskiego teatru - współzałożycielem Teatru Ósmego Dnia, dyrektorem artystycznym Malta Festival Poznań, wybitnym aktorem, reżyserem, wykładowcą i felietonistą. Odszedł nagle. Na jego pogrzebie była muzyka: skrzypce, lira korbowa, niewiele słów. I poczucie, że to kolejny spektakl, który zaraz się skończy i pojawi się reżyser z nieodłącznym papierosem. Ci, którzy z nim pracowali, podkreślali, że naprawdę potrafił słuchać. Podczas tegorocznej Malty miał być postacią współświętującą. Bo festiwalu, który obchodził właśnie 30- lecie istnienia, nie byłoby przecież bez niego. Malta toczyła się w pandemii i bez Lecha Raczaka. Jeszcze na początku 2020 roku nikt nie uwierzyłby w taki scenariusz.

  • Joanna Pańczak, animatorka kultury, kuratorka i koordynatorka Generatora Malta

Za wychodzenie z kulturą na miejskie place i ulice - bo jeśli szukać kreatorów kultury autentycznie bliskiej i zaangażowanej, to trudno o lepsze dla niej wsparcie. Za działający w ramach festiwalu Malta Generator Malta ożywiający zazwyczaj pusty plac Wolności. To miejsce, gdzie porusza się zagadnienia niełatwe, lecz ważne - najważniejszy realizowany przez nią projekt, ale nie jedyny. Jest współinicjatorką powstania pierwszych wierszy - murali na ścianach poznańskich kamienic, akcji Park (Ing) Day, ogrodów społecznych na Łazarzu, Wildzie i Jeżycach oraz Mikro Domu Kultury Lotaryńska 6.

NOMINOWANI W KATEGORII: Wydarzenie kulturalne

  • 100-lecie UAP

Za okrągły wiek kształcenia kolejnych pokoleń artystów i wizjonerów sztuki - najpierw jako Państwowa Szkoła Sztuk Zdobniczych, po wielu latach Akademia Sztuk Pięknych, a w końcu  Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Za niezliczone ekspozycje i wystawy pomagające zrozumieć i pokochać sztukę. Za najnowsze działania, jak Studencka Scena Postaw Twórczych Młoda Rzeźba UAP wychodząca z pracami młodych artystów w miasto - na plac Cyryla. Za pomoc w pokonywaniu strachu przed sztuką i udowadnianie, że obcować z nią może każdy. Za otwarcie na mieszkańców i działanie, a nie czekanie na lepsze czasy.

  • Wystawa M jak Mistrzowie

Za światowy poziom, rozmach i pokazanie przez Muzeum Narodowe nieco mniej znanych dzieł mistrzów malarstwa z kolekcji Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego. Za skomponowanie interesującej ekspozycji z prac wybitnych klasyków XX wieku: Josepha Beuysa, Salvadora Dali, Marcela Duchampa, Wasilija Kandinskiego, Pabla Picassa, Andy'ego Warhola, Marca Chagalla, Amadeo Modiglianiego, z pracami przedstawicieli polskiej sztuki współczesnej: Henryka Berlewiego, Aliny Szapocznikow, Romana Opałki, Henryka Stażewskiego, Jonasza Sterna. Za  przypominanie, że klasyka malarstwa wcale nie musi być nudna. Ekspozycja wzbudziła duże zainteresowanie i trafiła w oczekiwania (nie tylko poznańskich) odbiorców.

  • Kino samochodowe w Poznaniu

Za wprawdzie nie pierwsze w tej formie, ale jakże potrzebne w czasie pandemii wyjście naprzeciw potrzebom poznańskich kinomanów. Takie rzeczy do tej pory oglądaliśmy zazwyczaj tylko w filmach. Epidemia koronawirusa sprawiła, że amerykański wynalazek znów znalazł zastosowanie na polskim gruncie. Pierwszym pokazem w Poznaniu, który widzowie mogli obejrzeć z bezpiecznej odległości w swoich samochodach, była Sala Samobójców. Hejter Jana Komasy. Pokaz zorganizował w połowie maja Ferment Kolektiv, który na miejsce kina samochodowego wybrał Wielkopolską Giełdę Odzieżową przy ul. Głogowskiej.

  • Otwarcie Muzeum Instrumentów Muzycznych po remoncie

Za wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom odbiorców i podążanie z duchem czasów. Tego typu - odświeżona i unowocześniona - forma dla jedynej tego typu placówki w Polsce była, najdelikatniej mówiąc, niezbędna. Obecna ekspozycja daje szansę na spotkanie z większą liczbą instrumentów, bliższe ich poznanie i zachwycenie się nimi. To ogromna szansa na wykorzystanie potencjału tego miejsca i przyciągnięcie większej liczby zwiedzających, nie tylko tych związanych na co dzień muzyką. No i rzecz absolutnie najważniejsza - wreszcie w przestrzeni poświęconej muzyce zabrzmiały dźwięki.

  • Festiwal Słuchowisk

Za oryginalne podejście do formy słuchowiska i przypominanie odbiorcom tej - bardzo niesłusznie - nieco zapomnianej już formy przekazu. Za wyprowadzenie jej z radia do przestrzeni miejskiej, na przykład pustostanów, na nieczynny peron poznańskiego dworca PKP czy ściankę wspinaczkową. Za udowodnienie, że słuchowisko może być sztuką odbieraną wspólnotowo. Za prezentowanie wielogatunkowości słuchowisk i różnorodności dźwiękowej ekspresji - zarówno od strony artystycznej, jak i naukowej. Za pokazanie performatywnego i wizualnego oblicza słuchowiska.

NOMINOWANI W KATEGORII: Wydarzenie kulturalne online

  • Ambasada 2.0 Teatru Usta Usta Republika

Za nowatorskie przedsięwzięcie teatralne, wykorzystujące internetowe narzędzia popularne w czasie pandemicznego lockdownu do stworzenia uniwersalnego spektaklu o wolności - o jej granicach i pułapkach. Rozpisana na kilkunastu aktorów i kilkoro widzów Ambasada 2.0, tocząca się na komunikatorze Zoom w kilkunastu przestrzeniach jednocześnie po raz kolejny pokazała siłę poznańskiego teatru niezależnego. Za potraktowanie kwarantanny jako możliwości, a nie ograniczenia. Za spektakl-eksperyment, kształtujący się z pomocą widzów. Wreszcie - za możliwość zbudowania tajemniczej i niepokojącej atmosfery w swoich czterech ścianach oraz jedność miejsca i czasu, mimo dzielących nas geograficznych odległości.

  • Spektakl Stan Podgorączkowy. Bibobit/Osiecka

Za szybką reakcję Teatru Nowego na lockdown i bycie pierwszym poznańskim spektaklem nadawanym online już 12 marca 2020 roku. Poznański Teatr Nowy jako pierwszy w pandemicznej Polsce pokazał swoje przedstawienie z wykorzystaniem streamingu, wywołując przychylne reakcje mediów ogólnopolskich. Na żywo spektakl obejrzało 3,5 tysiąca osób, a w ciągu kilku następnych dni 25 tysięcy (!). Słowem - za szybkie i odważne pokazanie, że kultura znaczy i ma sens także w trudnych czasach, a także za odwagę i odpowiedzialność - za siebie, ale też publiczność, która nie pozostała z niczym.

  • Platforma MOJEeKINO.PL

Za start już pod koniec maja ogólnopolskiego projektu, zrzeszającego 40 kin z całej Polski. Znalazły się w nim też poznańskie kina Rialto i Muza. Kierowniczka kina Muza, Joanna Piotrowiak, jest koordynatorką całego przedsięwzięcia. Za bycie swego rodzaju lekarstwem na pandemię, ale i elementem rozwoju dla kin studyjnych. Za przestrzeń zarówno dla projekcji filmowych, jak i działań edukacyjnych. To właśnie pandemia przyspieszyła powstanie nowej platformy, która da widzom dostęp do bieżącego repertuaru w ich domach. Podobne platformy działają w Europie od kilku lat, w Polsce to wciąż nowość.

  • Virtual International Choral Project of The Vox Mundi Festival

Za projekt wirtualny z 21 maja 2020 roku, w momencie gdy Międzynarodowy Festiwal Chóralny Vox Mundi w Timişoarze, nie odbył się w tradycyjnej formie z powodu epidemii koronawirusa. Za utwór Johna Ruttera For The Beauty of The Earth, w wykonaniu 213 chórzystów z 9 chórów z Australii i Europy - i poznański Chór Dziewczęcy Skowronki wśród nich. Realizatorem projektu była Camelia Mingasson - prezes fundacji Kratima, organizatora Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Vox Mundi w Timişoarze w Rumunii. Dyrygentem wirtualnego chóru została Alicja Szeluga, od 1991 roku dyrygent Chóru Skowronki.

  • Koncerty TTB Session

Za TTB Session, czyli Taras Towarzyski Balcony Session. Za projekt tworzony z miłości do muzyki i słuchaczy oraz szybką reakcję na trudne dla muzyków grających na żywo czasy. W dobie pandemii świetną i zarazem świeżą formą okazały się koncerty transmitowane online. Można było zorganizować je w sali koncertowej, scenie plenerowej, własnym pokoju, a można było i... na balkonie. Na ten pomysł wpadli twórcy serii klimatycznych koncertów online - transmitowanych na żywo, prosto z 9. piętra ratajskiego bloku. Wystąpili tu Kasia Tontor, Neons, Hope Leslie, jestemAlpha, Depters, Yoen Na i Qlhead.

Głosowanie trwa do 30 września. Zwycięzców poznamy w listopadzie.

oprac. Anna Solak

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020