Fortepian dla Komedy: do góry nogami!

Poznańska Ławica w ciągu kilku ostatnich lat stała się najprawdziwszą galerią sztuki współczesnej. Jako miejsce prezentacji sztuki w przestrzeni publicznej sprawdza się wyjątkowo dobrze - o czym świadczą kolejne prace współczesnych artystów prezentowane w różnych jej halach.
"Epitafium dla Komedy" to kolejny projekt zainicjowany przez Wielkopolskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w ramach cyklu "Poznań Miasto Sztuki". W przestrzeni Ławicy można już oglądać trzy inne prace, które powstały dzięki Zachęcie: "Neseser" Macieja Kuraka (stoi przed budynkiem lotniska), Izabelli Gustowskiej "Life is a story" w hali odlotów oraz "Lotus Eaters" Piotra Kurki prezentowane w tym samym miejscu.
Na początku listopada w przestrzeni Ławicy odsłonięta została także rzeźba "Stary Kształt - Nowa Brutalność" brytyjskiego artysty Nicka Hornby'ego - to z kolei inicjatywa organizatorów Mediations Biennale - cyklu wystaw sztuki najnowszej, które można było oglądać w Poznaniu na przełomie września i października tego roku.
Odwrócony fortepian to zdecydowanie najbardziej spektakularna z dotychczasowych instalacji. "Wisi" na głowami podróżnych w hali głównej lotniska. Pod fortepianem znajduje się siedzisko w kształcie cienia klapy instrumentu. Gdy podróżny usiądzie na nietypowej pufie, z fortepianu wydobywają się dźwięki znane z utworów Krzysztofa Komedy, opracowane przez muzyka - Jana Jęchorka. - Artyście oraz rodzinie Komedy, która wspierała nas przy realizacji tego pomysłu, zależało, żeby instalacja była umieszczona w przestrzeni publicznej, co stało się możliwe dzięki uprzejmości i wsparciu zarządu lotniska - tłumaczą twórcy projektu.
A sam artysta - profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu tak tłumaczy ideę pracy: "Lotnisko to nie jest sala koncertowa i nie jest to też sala wystawowa, a zatem obiekt zaprojektowany dla takiej przestrzeni musi kondensować w sobie siłę tych dwóch opozycyjnych przestrzeni. Obserwator nie przyjeżdża specjalnie dla tej rzeźby, jest przypadkowym przechodniem, toteż obiekt ten dedykowany jest zarówno nomadycznej roli artysty w społeczeństwie jakim był także bez wątpienia Komeda jak i nomadycznemu społeczeństwu jakim są bezustannie przemieszczający się uczestnicy globalnej migracji. (...) Lewitujący fortepian jest metaforą artysty w symbolicznej przestrzeni tranzytu".
Projekt "Epitafium dla Komedy" został zainicjowany i wyprodukowany przez Wielkopolskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych i Fundację Vox-Artis Promocja Polskiej Sztuki Współczesnej, a sfinansowany przez Galerię Miejską Arsenał.
Sylwia Klimek