Kultura w Poznaniu

Kalendarium

Kadr pochodzi z westernu Johna Forna "Nosiła żółtą wstążkę" i przedstawia panoramiczny widok na ikoniczną górę Oljato w Monument Valley w Colorado. Niebieskie niebo, czerwono-brunatne skały i piasek, na środku kadru widać kowboja na koniu, stojącego na małym wzniesieniu.

Organizatorzy zapraszają na otwarte wykłady akademickie: Pejzaż w filmie 

Prowadzenie: prof. Krzysztof Kozłowski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM), kontakt: kwk@amu.edu.pl

Wstęp: wolny

Termin: każda środa, g. 11.30-13 (uwaga! - pierwszy wykład: 8.03.2022)

Odkrycie krajobrazu poprzedziło narodziny sztuki filmowej. Dziesiąta muza zjawiła się w chwili, gdy pejzaż zyskał już miano dobrze ukonstytuowanego "rodzaju artystycznego". Jak żadnemu innemu medium zorientowanemu na świat widzialny nie przeszkodziło to filmowi w gromadzeniu własnych doświadczeń. Twórcy kina, studiując naturę (z jej nieprzebranym bogactwem form i przyrodzoną ruchliwością), pełnymi garściami czerpali z warsztatu dawnych mistrzów. Wypracowywali zarazem własne sposoby ukazywania krajobrazu. Rezultat ich zmagań okazywał się raz lepszy, raz gorszy - zawsze jednak godny najwyższej uwagi. Taki też jest punkt wyjścia tego cyklu wykładów. Są one próbą odczytania zamysłów twórczych poetów filmowego pejzażu. Zakrojono ją możliwie najobszerniej, choć do całościowego spojrzenia pozostaje wciąż jeszcze daleko. Dość powiedzieć, że przede wszystkim chodzi tu o obrazy znanych i cenionych luminarzy kina: Johna Forda, Freda Zinnemanna, Davida Leana, Miloša Formana, Petera Weira, Ridleya Scotta, Wernera Herzoga, Sergia Leone, Terrence'a Malicka, Mike'a Leigh, Stanleya Kubricka i Jane Campion.

Kadr pochodzi z filmu Nosiła żółtą wstążkę  (1949) Johna Forda. Wykorzystanie: Pom', CC BY-SA 2.0 , Licencja Wikimedia Commons

Zobacz ckzamek.pl/