Kultura w Poznaniu

Sztuka

opublikowano:

Architektura myśli

W najbliższy piątek, 11 stycznia, poznański Arsenał zainauguruje nowy rok wystawienniczy wyjątkowym projektem Medio Cuerpo, przybliżającym związek pomiędzy architekturą a znajdującym się w określonej przestrzeni odbiorcą uczestniczącym w procesie percepcji.

. - grafika artykułu
"Pensamientos", widok ekspozycji "Spatial Sentences", Diablo Rosso Gallery Panama 2007, fot. materiały organizatorów

Marlon de Azambuja to brazylijski artysta działający w obszarze fotografii, rzeźby, a także interwencji, które to działania najczęściej występują w postaci instalacji site-specific stworzonych z myślą o konkretnej przestrzeni, w której będą prezentowane. Kolejną inspiracją w artystycznych poczynaniach Azambuji, stała się architektura Galerii Miejskiej Arsenał, w której to zostanie zaprezentowany projekt "Medio Cuerpo" ("Pół-Ciało") skupiający się nie na tradycyjnej ekspozycji dzieł sztuki, lecz na wkomponowaniu ich w zdefiniowaną już architektonicznie przestrzeń galerii tak, by odnaleźć tkwiący w niej strukturalny potencjał.

Tytuł wystawy to także nazwa głównej instalacji, w ramach której zobaczymy jeszcze prace z dwóch różnych serii - "Pensamientos" czyli "Myśli", oraz "Sentencias especiales" czyli "Zdania przestrzenne". "Medio Cuerpo" to instalacja site-specific, którą artysta wkomponuje w strukturę sufitu galerii; podziały instalacji elektrycznej staną się swoistymi ramami, pośród których Azambuja rozlokuje tkaninę i światło, aranżując tym samym nie tylko górną przestrzeń Arsenału, ale angażując również powierzchnię, po której będą poruszać się widzowie. Takie działanie sprawi, że każdy krok, będzie ingerował w instalację, równocześnie przewartościowując charakter pracy, która stanie się swoistym performansem wyznaczanym przez częstotliwość ruchu i interakcje powstałe wskutek przenikania się owego ruchu ze światłem.

Druga część, czyli prace z cyklu "Pensamientos", została zaprojektowana z myślą o dopełnieniu struktury "Medio Cuerpo" - przyjmują formę sześciennych drewnianych skrzyń, w których umieszczono biały plastyczny materiał przypominający śnieg. Kuratorka wystawy, Agata Rodriguez, określa ów pojemnik mianem "reprezentanta przestrzeni racjonalnej" - to w nim gromadzone są myśli artysty, które ulegają transformacji i przyjmują formę niemalże haptycznych obiektów.

Ostatni fragment tryptyku, "Sentencias espaciales", to rozlokowane na ścianach galerii monochromatyczne reliefy, które w intensywnym kolorze ukrywają sformułowane przez artystę zdania, przemawiające do każdego widza i nadające całej wystawie jeszcze bardziej immersyjnego charakteru. Pomimo że znajdują się poza główną strukturą instalacji, funkcjonują jako swoiste podsumowanie "Medio Cuerpo" i z jednej strony podkreślają istnienie ścian jako elementów oddzielających widza przebywającego w galerii od świata zewnętrznego, z drugiej zaś zapraszają do nowego rozumienia architektury jako "architektury mentalnej".

Punktem wyjścia Azambuji stały się architektoniczne podziały piętra poznańskiego Arsenału, lecz cały projekt sytuuje się nie tylko w konkretnej przestrzeni fizycznej, ale przede wszystkim w krainie indywidualnych refleksji i formułowania się myśli. Artysta wraz z kuratorką zapraszają widzów do "przekraczania ustanowionych granic", a także "poszerzania architektury naszych myśli" - warto więc z zaproszenia skorzystać i osobiście tego doświadczyć.

Klaudia Strzyżewska

  • wystawa Medio Cuerpo Marlona de Azambuji
  • kuratorka: Agata Rodriguez
  • Galeria Miejska Arsenał
  • 11.01-3.03
  • wernisaż: 11.01, g. 18.30

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019