Kultura Poznań.pl

Teatr

opublikowano:

Thriller z muzyką Verdiego

Pierwszą realizacją premierową w nowym sezonie Teatru Wielkiego będzie "Rigoletto" Giuseppe Verdiego. Premiera w sobotę.

.
Próba spektaklu, fot. materialy prasowe

To jedna z najbardziej znanych oper, ciesząca się niesłabnącym powodzeniem na scenach muzycznych, a aria Księcia Mantui La donna e mobile jest chyba najbardziej popularną arią operową. Poprzednie wystawienie Verdiowskiej kompozycji w Poznaniu - w inscenizacji i reżyserii Krzysztofa Jasińskiego i w scenografii Zofii de Ines - miało miejsce w 2002 roku. Zostało zaprezentowane w Starym Browarze, a następnie przeniesione na Scenę pod Pegazem.

Libretto - bardzo mroczne i tragiczne - oparte zostało na wątkach zaczerpniętych ze sztuki Król się bawi Wiktora Hugo. Jednak to nie władca jest w operze Verdiego postacią najważniejszą, lecz jego błazen Rigoletto. Sam kompozytor o głównym bohaterze powiedział: "Garbus, który śpiewa. Dlaczego nie? Uważam za cudowne, by postać tę ukształtować jako kalekę i śmieszną, wewnętrznie jednak pełną pasji i wzniosłości".

Spektakl wyreżyseruje Marcin Bortkiewicz, absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, aktor, scenarzysta i dramaturg, współpracujący m.in. z Ośrodkiem Teatralnym Rondo w Słupsku i kaliskim Teatrem im. W. Bogusławskiego. Największym sukcesem artystycznym Bortkiewicza jest nagrodzony w Gdyni, Los Angeles i Paryżu film Noc Walpurgii, którego główną bohaterką jest diva operowa i świat opery ukazany od kulis.

Na łamach wydawanego w Poznaniu dwumiesięcznika "tuu" (lipiec, sierpień 2017) o koncepcji inscenizacyjnej Rigoletta wypowiedziała się autorka kostiumów Dorota Roqueplo: "wraz z reżyserem [...] postanowiliśmy odejść od typowych, bogatych i błyszczących kostiumów. Marcin ma bardzo konkretną wizję tej opery. Na początku chciał, aby wszystko było czarne. Koncepcja oczywiście ewoluowała, ale i tak sądzę, że dla wielu efekt końcowy będzie zaskoczeniem. Nie chcę zdradzać całej tajemnicy i odbierać frajdy w jej odkrywaniu, ale mogę powiedzieć, że trzymamy się estetyki zaczerpniętej ze średniowiecza francuskiego. [...] Oczywiście mogłabym wymyślić mnóstwo innych sposobów na inscenizację tego spektaklu, od przepychu weneckiego, aż po jakąś odlotową renesansową wersję. Realizuję jednak wizję, która ukształtowała się we współpracy z reżyserem".

Pozostali realizatorzy premiery to: scenograf - Paweł Dobrzycki, choreograf - Iwona Runowska, kierownik muzyczny - Gabriel Chmura, kierownik chóru - Mariusz Otto. Główne partie przygotowują: Jerzy Mechliński i Dario Solari (Rigoletto), Piotr Friebe i Marco Kim (Książę Mantui), Aleksandra Kubas-Kruk i Małgorzata Olejniczak-Worobiej (Gilda), Szymon Kobyliński i Rafał Korpik (Sparafucile), Ada Ber i Magdalena Wilczyńska-Goś (Magdalena). Solistom towarzyszyć będzie chór, balet i orkiestra Teatru Wielkiego.

Teresa Dorożała - Brodniewicz

  • "Rigoletto" Giuseppe Verdiego
  • reż. M. Bortkiewicz
  • Teatr Wielki
  • premiera 14.10, g. 19
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.