Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Tajniki metody Stanisławskiego

Profesor Wieniamin Michajłowicz Filsztyński, rosyjski pedagog i reżyser, jeden z niewielu na świecie spadkobierców "metody Stanisławskiego" będzie w poniedziałek gościem w Teatrze Nowym w Poznaniu.

. - grafika artykułu
Konstanty Stanisławski

Wykład profesora to część otwartego dla publiczności spotkania z okazji 150. rocznicy urodzin Konstantego Stanisławskiego - jednego z największych reformatorów i najważniejszych twórców teatru XX wieku.

Konstanty Siergiejewicz Stanisławski (a właściwie Aleksiejew) urodził się 17 stycznia 1863 w Moskwie. Zrezygnował ze swojego nazwiska, ponieważ zawód aktora nie był wtedy powodem do dumy. Uważał, że należy kochać teatr w sobie, a nie siebie w teatrze.

Był założycielem Studia Operowego przy Teatrze Wielkim w Moskwie, które przekształcone zostało później w Teatr Operowy. Kiedy już zdobył doświadczenie, wraz z reżyserem Władimirem I. Niemirowiczem-Danczenką założył Moskiewski Teatr Artystyczny (MChAT). Odgrywał w nim wiodącą rolę, zarówno jako aktor (do 1928 roku) jak i reżyser. Był autorem słynnych inscenizacji dramatów Czechowa i prowadził warsztaty dla aktorów. Jego praca zaowocowała stworzeniem "metody", która w ciągu kilku dekad, dzięki przedstawieniom, publikacjom i występom gościnnym stała się podstawową techniką aktorstwa psychologicznego. Polega ona na świadomym oddziaływaniu na procesy twórcze. Według Stanisławskiego aktor musi wykreować na scenie "żywą" postać, a dojdzie do tego w procesie metodycznych poszukiwań, gdzie "praca przebiega od zewnętrznego poprzez wewnętrzne ku podświadomości wykorzystując swoją pamięć emocjonalną". Reformator nakazuje aktorowi czerpać z zapisu przeżyć wewnętrznych i wspomnień, doświadczenia życiowego. Jego zdaniem aktor musi umieć wyobrazić sobie wszystko cieleśnie, tak jakby znalazł się w konkretnej sytuacji oraz w każdej chwili musi być gotowy na odbieranie bodźców, a co za tym idzie, na improwizację. Zdaniem reżysera na grę aktora wpływa również gra jego partnera i dostarczane przez niego bodźce. Kluczem dla ich pracy jest wyobraźnia, obserwacja i własne przeżycie.

Metoda Stanisławskiego jest popularna na całym świecie, głównie jednak w USA, dokąd wyemigrował jeden z czołowych uczniów Stanisławskiego - Michaił Czechow.

W Rosji natomiast jedną z placówek, w której mówi się o tej metodzie prowadzi prof. Wieniamin Michajłowicz Filsztyński. Pedagog ten oraz reżyser jest jednym z niewielu spadkobierców "metody Stanisławskiego" w Rosji oraz uczniem i bliskim współpracownikiem Lwa Abramowicza. Jego doświadczenie stawia go w rzędzie najlepszych znawców tej - jak widać - wciąż żywej praktyki teatralnej. A prowadzona przez niego Pracownia 51 Państwowej Akademii Teatralnej jest szczególnym miejscem, zarówno ze względu na program jaki przygotowano dla przyszłych aktorów i reżyserów, jak i kadrę pedagogiczną (uczy w niej m.in. Walery Galendijew, który jest zastępcą Lwa Dodina w Teatrze Małym).

Prof. Filsztyński w najbliższy poniedziałek pojawi się w Poznaniu i wygłosi wykład w Teatrze Nowym. W podróży z Sankt Petersburga będą mu towarzyszyć jego studenci, bowiem opowieść o rosyjskim reformatorze zostanie wzbogacona pokazem warsztatowym w ich wykonaniu. To świetna okazja na bliższe zapoznanie się z metodą Stanisławskiego, o której możemy poczytać w podręcznikach do historii teatru. Szansa zarówno dla aktorów jak i dla widzów.

Monika Nawrocka- Leśnik

  • 150 lat Stanisławskiego - wykład oraz pokaz warsztatowy
  • Teatr Nowy - Duża Scena
  • 25.03. g. 19
  • bezpłatne wejściówki można odbierać w kasie teatru