Kultura Poznań.pl

Teatr

opublikowano:

Obalanie mitów

Kantata "Carmina burana" Carla Orffa to jedno z tych dzieł, które przez swoją uniwersalność łączy pokolenia. Pieśni o tematyce biesiadnej i erotycznej staną się tłem dla spektaklu w wykonaniu zespołu Przestrzeń Działań Otwartych realizowanym przez osoby niepełnosprawne, który będzie można zobaczyć w czwartek w Sali Wielkiej CK Zamek.

.
fot. Przestrzeń Działań Otwartych

"Carmina burana" to nazwa trzynastowiecznego zbioru pieśni nawiązującego do tematyki biesiadnej i erotycznej. Kompozycja wpisująca się w kanon największych dzieł muzyki klasycznej została skomponowany przez Carla Orffa w 1937 roku. Pisząc kantatę, kompozytor szukał natchnienia w koncepcji teatru totalnego, łączącego ze sobą muzykę, taniec, a także poezję. Takiej interpretacji trzymają się również twórcy spektaklu.

Kim będą zatem artyści tego wieczoru? To osoby zrzeszone wokół Przestrzeni Działań Otwartych (PDO), czyli teatru integracyjnego dla osób z niepełnosprawnościami (głównie intelektualnymi), a także dla sprawnych artystów, animatorów i terapeutów. Oprócz działalności teatralnej członkowie PDO angażują się w wiele wydarzeń społecznych, chcąc poczuć się pełnoprawnymi członkami społeczeństwa. Erotyczne i biesiadne treści kantaty przełamią więc społeczne konwenanse, zamknięte na mówienie o sprawach intymnych w kontekście osób dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną.

Akcja spektaklu toczy się w starożytności i średniowieczu, odwołując się do pogańskich wierzeń i zwyczajów. 24 października w Zamku zobaczymy pierwszą część przedstawienia, ukazującą związki człowieka z naturą oraz konflikty powstające na pograniczu natury i cywilizacji. Spektakl ten to także podróż przez wieki, a więc wędrówka pomiędzy mitycznymi relacjami z bóstwami czy wierzeniami, kształtującymi współczesną kulturę. 

Reżyserią spektaklu zajęła się związana z PDO Luiza Szumiło-Walczak, natomiast za scenografię odpowiada Agnieszka Krauze-Kulas. Projekt scenografii spektaklu otrzymał wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala, a także został zaprezentowany na Praskim Quadriennale Scenografii.  

Kantata Carla Orffa wykorzystywana swego czasu instrumentalnie jako nazistowski manifest podczas spektaklu stanie się głosem ludzi wykluczonych, spychanych na społeczny margines. Ten przewrót w postaci obalenia mitów światopoglądowych ukaże, iż natura ma często inny pomysł na kreację życia niż determinanty społeczne.

Katarzyna Nowicka

  • Spektakl "Carmina burana" (cz. 1) zespołu Przestrzeń Działań Otwartych
  • reż. Luiza Szumiło-Walczak
  • CK Zamek
  • premiera: 24.10, g. 18
  • wstęp - bezpłatne wejściówki

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019