Matki, królowe i caryce

- Porozmawiamy o fenomenie kobiecości - to temat szczególny i ważny - mówi Paweł Szkotak, dyrektor Teatru Polskiego. - Jest trochę jak rewers tematu sprzed dwóch lat - wtedy podczas Bliskich Nieznajomych rozmawialiśmy o ojcach - dodaje.
Festiwal otworzy (nie przypadkiem 26 maja, w Dniu Matki) panel dyskusyjny, który Teatr Polski przygotowuje razem z Interdyscyplinarnym Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Tego dnia również w Teatrze Polskim koncert da kobieca formacja folkowa Same Suki.
Margot i Katarzyna
Środa na festiwalu należeć będzie do królowej Margot - za sprawą spektaklu Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś Teatru Polskiego z Bielska-Białej. "Tytułowa Margot, czyli Małgorzata de Valois, to z jednej strony zepsuta nimfomanka, rozpustnica bez zasad moralnych, która bez zająknięcia się szasta współczesnymi wulgaryzmami, jakie wkłada w jej usta dramaturg, z drugiej zaś - kobieta, która pragnie kochać szczerze i namiętnie, mimo iż czasy i okoliczności, w jakich przyszło jej żyć, nie sprzyjają miłości" - pisała o spektaklu na portalu Teatralny.pl Magdalena Figzał.
Podobne emocje wśród krytyków i widzów budziła Caryca Katarzyna Teatru im. Stefana Żeromskiego z Kielc, która pokazana zostanie w Poznaniu w piątek, 28 maja. "Wyzwanie rzucone męskiemu światu", "spektakl wywrotowy", "historia jako baśń porno" - pisali o niej krytycy.
Koncert na pięć kobiet
Z kolei dzień wcześniej, w czwartek, czeka nas "prawdziwy koncert na pięć kobiet współczesnego mistrza skandynawskich klimatów, najsłynniejszego dramatopisarza duńskiego i współautora scenariusza genialnego filmu Przełamując fale Larsa von Triera" - jak zapowiadają spektakl sami twórcy. Mowa o teatralnej realizacji dramatu Za chwilę. Cztery sposoby na życie i jeden na śmierć Petera Asmussena, który w Poznaniu pokaże Teatr im. Juliusza Słowackiego z Krakowa. Spektakl został wybrany jednym z trzech najlepszych przedstawień 2012 roku według Dziennika Polskiego, zdobył też m.in. Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego.
Program tegorocznej edycji Bliskich Nieznajomych dopełnią: Marzenie Nataszy Teatru im. Stefana Jaracza z Łodzi - historia dwóch szesnastolatek, które różni niemal wszystko: pochodzenie, status społeczny, zainteresowania i plany na przyszłość, oraz Oresteja w reżyserii Jana Klaty, w wykonaniu Narodowego Starego Teatru z Krakowa, w której gra m.in. Anna Dymna.
Każdy spektakl prezentowany na festiwalu podsumuje wieczorna dyskusja z udziałem twórców.
Sylwia Klimek
- VIII Spotkania Teatralne Bliscy Nieznajomi One
- 26-31.05
- Teatr Polski