Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

W rok po zwycięstwie

Choć październik w Poznaniu wypełni się znów muzyką Wieniawskiego dopiero za cztery lata, echa ostatniego konkursu w postaci dźwięków skrzypiec nie zabraknie i tej jesieni.

.
fot. Dünya Aslan/materiały prasowe

Ze zwycięstwem Veriko Tchumburidze w 15. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego wiążą się liczne nagrody pozaregulaminowe w postaci koncertów w wielu miastach Polski. Artystka wystąpiła już m.in. z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus i Sinfonią Varsovią. Nie tak dawno prezentowała się z towarzyszeniem Sinfonietty Cracovii na festiwalu Muzyka w Starym Krakowie. Teraz, w rok po wygranej, znowu usłyszymy ją w Poznaniu - tym razem w repertuarze kameralnym, z towarzyszeniem pianistki Hanny Holeksy.

Bezpośrednio po zakończeniu przesłuchań konkursowych w październiku ubiegłego roku największe emocje w dyskusjach melomanów wzbudzały koncerty skrzypków z towarzyszeniem orkiestr, czyli zmagania trzeciego i czwartego etapu. W miarę zawężania się liczby uczestników pozostałych w konkursie rósł apetyt słuchaczy i oczekiwanie na wspaniałą gwiazdę młodej wiolinistyki, która rozbłyśnie w finałowym koncercie patrona konkursu. Dla tej właśnie - Veriko Tchumburidze - ostatni, właściwie piąty już etap konkursu ciągle jeszcze trwa. Kalendarz nie przestaje zapełniać się występami z towarzyszeniem orkiestr, a koncerty Mozarta, Wieniawskiego i Szostakowicza artystka zagra zapewne nawet wyrwana ze snu w środku nocy.

Skrzypaczka jest jednak przyzwyczajona do podążania wieloma artystycznymi drogami jednocześnie. Jeszcze w 2016 roku przed udziałem w Wieniawskim zdążyła wypromować swoją pierwszą płytę, nagrać drugą, a jako członek tria fortepianowego Trio Arte zwyciężyć w międzynarodowym konkursie muzyki kameralnej we Włoszech. Także teraz, mimo intensywnego życia koncertowego, Tchumburidze wciąż poszerza swój repertuar.

Z pianistką Hanną Holeksą Tchumburidze współpracowała już podczas konkursu. Tej jesieni w ich interpretacji usłyszymy całkiem nowy repertuar - w październikowym koncercie kameralnym nie powtórzy się ani jedna pozycja z przesłuchań konkursowych. O tempie, w jakim pracuje młoda skrzypaczka, może świadczyć także to, że na miesiąc przed recitalem w Poznaniu niemal całkowicie zmieniła jego program. Jeśli tylko w najbliższym czasie nie postawi sobie kolejnych repertuarowych wyzwań, możemy spodziewać się Sonaty na skrzypce i fortepian op. 13 nr 2 Edwarda Griega oraz słynnej Obsesji, czyli Sonaty na skrzypce solo a-moll op. 27 nr 2 Eugène'a Ysaÿe'a. Usłyszymy też wirtuozowskie i taneczne Zapateado op. 23 Pabla de Sarasate oraz romantyczną Melodię op. 42 nr 3 Piotra Czajkowskiego. Tym razem podczas koncertu nie zabrzmi muzyka patrona konkursu Henryka Wieniawskiego. W centrum programu znalazły się natomiast Mity op. 30 Karola Szymanowskiego, których liczne interpretacje słyszeliśmy w wykonaniu uczestników pierwszego etapu konkursu. Tchumburidze i Holeksa wybrały wówczas Romans D-dur op. 23 tego kompozytora, ich interpretacja Mitów nie będzie więc pierwszym wspólnym zetknięciem się z jego muzyką, za to z pewnością ma szansę odświeżyć w słuchaczach konkursowe emocje.

Magdalena Mateja

  • Recital Veriko Tchumburidze - skrzypce, Hanna Holeksa - fortepian
  • Aula UAM
  • 15.10, g. 18
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.