Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Jubileuszowa Akademia z Bachem i Szymanowskim

Wśród licznych kwietniowych propozycji Akademii Muzycznej na szczególną uwagę zasługuje koncert Via Mariana/Droga Maryjna, podczas którego zabrzmią dwa arcydzieła wokalno-instrumentalne poświęcone Matce Bożej - Magnificat D-dur BWV 243 Johanna Sebastiana Bacha i Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego. Wieczór poświęcony będzie pamięci pedagoga Akademii Renarda Czajkowskiego i wieloletniego dyrygenta Filharmonii Poznańskiej.

. - grafika artykułu
Aula Uniwersytecka była świadkiem poznańskiego prawykonania "Stabat Mater" K. Szymanowskiego fot. pocztówka z kolekcji R. Trojanowicza, www.cyryl.poznan.pl

Rozpoczynający się od słów Magnificat anima mea Dominum (Wielbi dusza moja Pana) średniowieczny hymn kończący nabożeństwo Nieszporów to pieśń dziękczynna Maryi w dniu nawiedzenia św. Elżbiety. Wierszowany tekst pochodzi z Ewangelii św. Łukasza, a tonacje kościelne regulują tok jednogłosowej melodii. Od schyłku średniowiecza do czasów współczesnych kompozytorzy dokonywali bardzo licznych wielogłosowych opracowań Magnificat; wystarczy wskazać np. Dufaya, Obrechta, di Lassa, Vivaldiego, ale także Polaków - Zieleńskiego, Różyckiego, Pendereckiego, Koszewskiego. Magnificat Bacha to rodzaj lirycznej kantaty, przeznaczonej na sześcioro solistów (dwa soprany, alt, tenor, bas-baryton) oraz chór i orkiestrę. Wśród wykonawców usłyszymy śpiewaków: Marzenę Michałowską, Iwonę Kowalkowską, Piotra Olecha, Bartłomieja Szczeszka i Jaromira Trafankowskiego. Wystąpi Chór Kameralny i Orkiestra Barokowa. Prezentacją kompozycji Bacha Akademia wpisuje się w obchodzoną na całym świecie 330. rocznicę urodzin Mistrza z Lipska.

Stabat Mater dolorosa (Stoi Matka bolejąca) to - pochodzący z końca XIII wieku - śpiew liturgiczny Kościoła katolickiego, związany z okresem Wielkiego Postu. Autorem słów, opisujących boleść Matki towarzyszącej ukrzyżowanemu Synowi, jest prawdopodobnie franciszkanin Jacopone da Todi. Wielozwrotkowy, pełen ekspresji i dramatyzmu tekst od wieków inspirował do tworzenia muzyki. Stabat Mater komponowali m.in. Palestrina, Scarlatti, Pergolesi, Haydn, Rossini, Dvořák, Elsner, Penderecki. Dzieło Szymanowskiego uznawane jest za jego najbardziej poruszającą muzykę, w której - jak pisał badający twórczość Szymanowskiego Tadeusz Zieliński - "ascetyczna czasem surowość muzycznego kształtu łączy się przepięknie z wewnętrznym ciepłem i delikatną czułością wyrażanych treści".

W związku ze Stabat Mater warto przypomnieć istotne wydarzenie związane z historią poznańskiej uczelni muzycznej. W marcu 1929 roku, w wykonaniu studentów ówczesnego konserwatorium, miała miejsce druga (po warszawskiej) polska realizacja dzieła, a obecny na koncercie Szymanowski nie szczędził słów uznania dla młodych artystów. Podczas jubileuszowego wieczoru w kompozycji tej zaprezentują się: Barbara Kubiak, Małgorzata Woltmann-Żebrowska i Jarosław Bręk oraz Chór Ogólnouczelniany i Orkiestra Symfoniczna. Kierownictwo muzyczne koncertu sprawować będzie Marcin Sompoliński.

Teresa Dorożała-Brodniewicz

  • Koncert "Via Mariana/Droga Maryjna" - Renard Czajkowski in Memoriam
  • 1.04, g. 19
  • Aula UAM