Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

Król, dama, walet

Cztery Złote Globy to spora zaliczka na 90. noc Oscarów, która czeka nas już 4 marca. Na ekrany polskich kin wchodzi w piątek film "Trzy billboardy za Ebbing, Missouri" w reżyserii Martina McDonagha.

. - grafika artykułu
fot. materiały dystrybutora

I to Złote Globy w najważniejszych kategoriach, bo Martin McDonagh dostał nagrodę i za scenariusz, i dla najlepszego dramatu. Kolejne laury zebrała Frances McDormand (Fargo) za główną rolę żeńską i Sam Rockwell dla najlepszego aktora drugoplanowego.

Martin McDonagh już 10 lat temu swoim filmem In Bruges (polski tytuł Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj) pokazał maestrię urodzonego filmowca. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri to coś równie mądrego, o kondycji ludzkiej, tyle że opowiedziane w konwencji czarnej komedii.

Tym razem akcja filmu rozgrywa się gdzieś w stanie Missouri. Mildred Hayes (Frances McDormand) nie może pogodzić się ze śmiercią swojej zgwałconej i zabitej nastoletniej córki, której sprawcy nie schwytano. Winą za nieudane śledztwo obarcza szeryfa Billa Willoughby'ego (Woody Harrelson). Pewnego dnia wpada na niecodzienny pomysł. Wynajmuje trzy billboardy stojące przy drodze nieopodal jej domu i rozwiesza banery oskarżające szeryfa Ebbing o bezczynność. W miasteczku wrze. Policjant Jason Dixon (Sam Rockwell) próbuje ją nastraszyć, by usunęła plakaty godzące w dobre imię powszechnie szanowanego w miasteczku szeryfa.

Każdy z trójki bohaterów jest naznaczony swoistym piętnem życiowego dramatu, które - jak to często w życiu bywa - przerasta nas, zwykłych ludzi. Ich losy, splecione w węzeł na śmierć i życie, tworzą niepospolitą aurę filmu, w którym nie ma słabych ról czy scenariuszowych mielizn. Co więcej, drapieżne w treści i formie teksty wygłaszane przez bohaterów brzmią tak autentycznie i są tak precyzyjnie dopasowane do ich aktorskiego emploi, że tworzą z trójki z Ebbing jakby karty jednej talii.

Przemysław Toboła

  • "Trzy billboardy za Ebbing, Missouri"
  • scen. i reż. Martin McDonagh
  • premiera 2.02

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018