- Chciałbym pomóc operze, dyrekcji, muzyce i sztuce na ile potrafię, na ile doświadczenie mi podpowiada - mówił podczas konferencji zapowiadającej nowy sezon w operze Jacek Kaspszyk, jeden z czołowych polskich dyrygentów, który prowadził najważniejsze orkiestry na całym świecie. - Mój przyjaciel i wspaniały dyrygent Gabriel Chmura doprowadził orkiestrę Teatru Wielkiego do najwyższego poziomu. Warto dbać o cały dorobek, który tu zostawił. I iść do przodu. Mam nadzieję, że uda się przesunąć teatr jeszcze wyżej, zrobić z poznańskiej opery scenę najlepszą nie tylko w kraju.
- Dzięki Chmurze poznałem Poznań. Nie pozostaje mi nic innego, jak kontynuować jego dzieło - dodał Włoch Marco Guidarini, jeden z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia, który w tej chwili przebywa w Pizie, pracując nad premierą w Teatrze Verdiego, dlatego nagrał parę słów dla uczestników konferencji i przemówił z ekranu: - Będziemy wystawiać najważniejsze dzieła Verdiego, rozwijać repertuar Moniuszkowski - zdradził pierwsze plany poznańskiej sceny.
O szczegółach opowiadała dyrektor naczelna, Renata Borowska-Juszczyńska: - Z takim zespołem nie boję się patrzeć w artystyczną przyszłość naszego teatru. Oprócz wybitnych twórców w roli dyrygentów, wzmacniamy także zespół solistów. Na stałe dołączą do nas w nowym sezonie: Ruslana Koval (sopran), Dominik Sutowicz (tenor) i Piotr Kalina (również tenor) - mówiła.
Od kilkunastu miesięcy w Teatrze Wielkim trwa generalny remont. I na pewno nie zakończy się w tym sezonie (najwcześniej w marcu 2023 roku). - To bardzo skomplikowana, trudna modernizacja, teatr czekał na nią 30 lat - podczas konferencji osobiście podsumował stan prac marszałek Marek Woźniak, któremu instytucja podlega. W kosztach remontu (40 mln zł) partycypuje ministerstwo kultury.
Przygotowując się do długiego wyłączenia sceny, teatr opracował program Opera rusza! (gościnnie prezentował go na czterech poznańskich scenach: w Auli UAM, Olimpii, Auli Novej i Auli Artis), który zamierza kontynuować także w nowym sezonie. - Zaprezentujemy m.in. Madame Butterfly i La Boheme w wersji koncertowej, a także wrócimy do Parii Moniuszki - w 150. rocznicę śmierci twórcy, która przypada w 2022 roku - zapowiedziała dyrektor Borowska-Juszczyńska.
Opera planuje także rozszerzyć projekty edukacyjne, w tym te przygotowane z myślą o najmłodszych widzach. Szykuje m.in. premierę opery dla dzieci, do której libretto pisze Malina Prześluga, dramaturżka Teatru Animacji, a muzykę - Jerzy Fryderyk Wojciechowski. Kontynuacji doczeka się także cykl słuchowisk Opera z Łasiczką oraz działania we współpracy ze stowarzyszeniem Opera Europa, czyli OperaVsion, Next Stage i Fortissimo.
Sylwia Klimek
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021