Koncertowy afisz przyciąga uwagę nazwiskami wykonawców i kompozytorów. Gościem orkiestry, którą zadyryguje Agnieszka Duczmal, będzie pianista Georgijs Osokins, finalista poprzedniego, XVII Konkursu Chopinowskiego. W repertuarze znalazły się utwory Pendereckiego, Mozarta i Czajkowskiego.
Artyści przygotowują dla słuchaczy przegląd muzycznej osi czasu. Koncert otworzy Chaconne Krzysztofa Pendereckiego. Utwór powstał w 2005 roku jako reakcja na śmierć Jana Pawła II i wszedł w skład Polskiego Requiem. Samo Polskie Requiem to dzieło o nietypowej historii. Jego rdzeń powstał w latach 1980-84, następnie w 1993 roku kompozytor dołączył do niego kolejną część, Sanctus, a po 12 latach wspomnianą Chaconne. Utwór ten ma charakter lamentu i nawiązuje do barokowej formy muzycznej, której podstawę stanowi prosta melodia basu. Na niej opierają się wariacje, czyli jej przekształcenia i modyfikacje. Prowadzą one do finałowego marsza żałobnego. Intensywność i pewna tajemniczość Chaconne sprawiają, że utwór głęboko wnika w emocje słuchaczy, będąc przy tym swego rodzaju pomostem między barokową formą, a twórczością czołowego współczesnego kompozytora.
Drugi punkt na osi czasu to klasycyzm i 25 Koncert Fortepianowy C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. Austriacki kompozytor ma w swoim dorobku długą listę koncertów na różne instrumenty. Najwięcej powstało ich na fortepian, a 25 Koncert został skomponowany w Wiedniu w 1786 roku. Choć kompozytor wykonał go publicznie kilkakrotnie, to aż do XX wieku to dzieło pozostawało w cieniu innych. Dziś uważa się 25 Koncert za jedno z największych osiągnięć Mozarta w tej dziedzinie. Przeszedł w niej długą drogę. Pierwsze koncerty były aranżacjami sonat innych twórców, do których Mozart dopisał orkiestrowe fragmenty. Później powstawały już w pełni autorskie dzieła, w których rozwijały się jego inwencja melodyczna i sposób łączenia brzmienia instrumentu solowego i orkiestry. Zarówno osiemnastowieczni, jak i współcześni krytycy podkreślali kunsztowność 25 Koncertu stawiając go w pierwszym rzędzie osiągnięć jednego z klasyków wiedeńskich.
Koncert wykona łotewski pianista Georgijs Osokins. Był on jednym z odkryć XVII Konkursu Chopinowskiego w 2015 roku, w którym dotarł do finału. Od tamtej chwili wielokrotnie występował w Polsce oraz w prestiżowych salach koncertowych Europy i świata, m.in. w Tokio, Berlinie, Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. W 2021 roku zadebiutował na słynnym Festiwalu w Salzburgu. Współpracuje z Gidonem Kremerem przy wykonaniach muzyki kameralnej, nagrał również dwie płyty z późnymi dziełami Chopina i utworami Rachmaninowa. Dla pianisty będzie to powrót do występów z Amadeusem - koncertował już z poznańską orkiestrą po sukcesie na Konkursie Chopinowskim w 2015 roku.
Wieczór zwieńczy drugi tego wieczora muzyczny pomost - Serenada na smyczki C-dur Piotra Czajkowskiego. Autor Eugeniusza Oniegina i Dziadka do orzechów podziwiał twórczość Mozarta i wyrażał to w swoich kompozycjach. Opracował chociażby suitę orkiestrową Mozartiana, opartą na fortepianowych utworach Austriaka. W Serenadzie dał wyraz swojej fascynacji w pierwszej części, która ma imitować styl Mozarta. Serenada zawiera także kolejny wyróżnik muzyki rosyjskiego kompozytora. Sięgał on często do form tanecznych, zarówno wywodzących się z narodowego folkloru, jak i innych. Wielkimi przebojami są polonez z Eugeniusza Oniegina i walce z baletów Dziadek do orzechów i Śpiąca królewna. Walcem jest też druga część Serenady. To zarazem najpopularniejsza jej część wykorzystywana na przestrzeni lat przez kinematografię i telewizję. Serenada to też utwór niezwykle ważny dla Orkiestry Amadeus. Agnieszka Duczmal w ostatnim wywiadzie dla naszego portalu podkreślała wyjątkowość ich interpretacji Serenady, którą Amadeus szczyci się od lat. Czy potrzeba lepszej zachęty by udać się na niedzielny koncert?
Paweł Binek
- Koncert na Dzień Kobiet/#SolidarnizUkrainą
- Georgijs Osokins, Agnieszka Duczmal
- 13.03, g. 18
- Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
- bilety: 60-100 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022