Spotkanie z Magdą Szpecht, reżyserką teatralną i autorką performansu "Cyber elf", z którą porozmawiamy o jej artystyczno-aktywistycznym zaangażowaniu w kontekście wojny w Ukrainie. Zastanowimy się nad rolą teatru w czasie wojny oraz nad współczesnym "teatrem wojny".
Podczas spotkania obejrzymy dwie prace wideo artystki, które eksplorują tematy i praktyki związane z cyberaktywizmem - "Uliczne cmentarze" i "діти. Zbrodnia bez kary".
prowadzenie: Andrzej Pakuła.
ULICZNE CMENTARZE (2022)
Mariupol, strategiczny port nad Morzem Azowskim w obwodzie donieckim w południowo-wschodniej Ukrainie, był głównym celem wspieranych przez Moskwę separatystów, którzy walczą z siłami rządowymi od kwietnia 2014 roku, ale wciąż pozostawał pod kontrolą Kijowa. Od 24 lutego, kiedy Rosja rozpoczęła niesprowokowaną, zakrojoną na szeroką skalę inwazję na Ukrainę, Mariupol ucierpiał bardziej niż jakiekolwiek inne duże miasto.
Znaczna część Mariupola została zrównana z ziemią przez bomby, rakiety, pociski i ostrzał. Ewakuację utrudniały rosyjskie ataki, a dziesiątki tysięcy ludzi tygodniami chroniły się w piwnicach albo w ruinach bez prądu i bieżącej wody. Wskutek zbombardowania 16 marca 2022 roku Teatru Dramatycznego, w którym schronili się mieszkańcy Mariupola, śmierć poniosło ponad 600 osób.
Całkowita liczba ofiar śmiertelnych w Mariupolu, dawniej prosperującym mieście liczącym ponad 400 tysięcy mieszkańców, nie jest znana. Zdaniem burmistrza może to być nawet 20-40 tys. osób.
W trakcie rosyjskiej okupacji obywatele byli zmuszeni chować ciała swoich zamordowanych bliskich na podwórkach, w obejściach, na placach zabaw i skwerach przed domami, ponieważ w mieście było zbyt niebezpiecznie - trwał ciągły ostrzał, a potem miały miejsce walki uliczne.
Rosjanie zacierają ślady zbrodni, dlatego mieszkańcy Mariupola fotografowali wszystkie dowody eksterminacji.
Wideo Uliczne cmentarze jest tutorialem inspirowanym historią geolokalizowania ukraińskich podwórkowych grobów, tworzonych przez mieszkańców Mariupola podczas rosyjskiego oblężenia w czasie inwazji w 2022 roku.
~ Magda Szpecht
діти. Zbrodnia bez kary (2023)
16 marca 2022 roku siły rosyjskie zbombardowały Teatr Dramatyczny w Mariupolu, cel cywilny, który był oznaczony jako schron dla dzieci, a na placu przed budynkiem namalowano (nie)sławny napis "дeти".
Zbrodnia wojenna, akt bestialstwa, ale przede wszystkim przerażający przykład bezlitosnej agresji Rosji. Magda Szpecht, tworząc kolejny (po "Cmentarzach ulicznych") wideo-esej, próbuje dociec prawdy o bombardowaniach i wszystkich następujących po nich wydarzeniach: kłamstwach i dezinformacji w rosyjskiej propagandzie oraz całkowitym zniszczeniu wszelkich pozostałości Teatru. Zwraca się do ocalałych i byłych aktorów, a także do mieszkańców Mariupola. Zeznania i narzędzia wywiadowcze typu open source pozwalają jej odkrywać kolejne warstwy propagandy i dezinformacji, dając widzowi niepowtarzalny wgląd w to, jak bezduszna manipulacja danymi prowadzi do okrucieństw wojny.
Ciąg dalszy nastąpi...
_________________
Sprawdź również wydarzenia towarzyszące: