Wystawa SIGNING/SINGING Daniela Kotowskiego wprowadza odbiorców i odbiorczynie w temat zawłaszczenia języka migowego w sztuce, coraz częściej spotykanego we współczesnych pracach.
Podsumowujące research artysty wideo porusza, obok kolonizacji języka, także kontekst ucieleśniania władzy. Zderzając język migowy i estetykę queer z nazistowską architekturą, odnosi się krytycznie zarówno do pojęcia władzy, jak i wykluczenia. Wskazuje na analogię z pełnymi gestykulacji i ekspresji ciała propagandowymi przemówieniami przywódców. "Słyszące" środowisko artystyczne traktuje język migowy jako działanie czysto performatywne i wizualne. Artysta zaś zauważa zjawisko jego fetyszyzacji, dotykające też osoby głuche. Wystawa jest podsumowaniem badań artysty w ramach projektu "Język migowy do lizania", który realizował podczas swojej rezydencji w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu.
Daniel Kotowski - artysta wizualny, performer. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2018) oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie (2016). Uczestnik Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jego praktyka artystyczna jest punktem wyjścia do refleksji o sposobach istnienia. Obserwuje doświadczenia oraz relacje międzyludzkie, a także sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez inne jednostki. Jego prace często odnoszą się do pojęcia biowładzy i biopolityki. Szczególnie zajmują go kategorie "kompletności" i "niekompletności", ich ambiwalencja oraz ukryty potencjał. O sobie mówi, że jest wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jest Głuchy i nie posługuje się mową. Poprzez swoją sztukę rozwija autorską strategię komunikacji. Posługuje się różnymi formami wypowiedzi, wykonuje performans, projektuje, tworzy instalacje, fotografie, obiekty i filmy wideo. Swoje działania performatywne i prace prezentował m.in. w Zachęta Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerii Labirynt w Lublinie, BWA Wrocław we Wrocławia.
opr.asw
Zobacz ckzamek.pl/