Kultura w Poznaniu

Varia

opublikowano:

Po co nam kulturoznawcy?

Instytut Kulturoznawstwa UAM kończy 40 lat. Z tej okazji w czerwcu w Poznaniu odbędzie się szereg wydarzeń, w które zaangażowani są jego absolwenci.

. - grafika artykułu
fot. materiały organizatorów

- Przez 40 lat mury naszego Instytutu opuściło mnóstwo ludzi. Nasi absolwenci pracują w najważniejszych poznańskich instytucjach kultury, począwszy od Teatru Wielkiego, a kończąc na Meskalinie. To m.in. Przemek Prasnowski i jego Barak Kultury albo Adam Ziajski i Scena Robocza. Nasi absolwenci z wielkim entuzjazmem przyjęli inicjatywę, by organizowane przez nich wydarzenia w czerwcu połączyć z jubileuszem. Wiemy, że przez cały czas identyfikują się z Instytutem. A my pokazujemy tym samym, że wykształcenie, które dajemy, ma sens. Bo oni wszyscy są aktywni zawodowo - mówi Agata Skórzyńska, zastępca dyrektora Instytutu Kulturoznawstwa.

Ekonomia kultury a lenistwo

Dni Kulturoznawców rozpoczną się 1 czerwca i potrwają blisko trzy tygodnie. W programie jubileuszu znalazły się m.in. warsztaty dla licealistów i studentów: Ekonomia kultury w praktyce: jak kupować i sprzedawać sztukę czy Ekspertyza dzieła: zrób to sam! O ocenie i wycenie obiektów rynkowych; koncert grupy Blackberry Hill; czytania performatywne; debata Po co nam kulturoznawcy oraz szereg spektakli, zarówno dla młodego widza, jak i tego dorosłego. Wśród znanych tytułów są m.in. Królewna Śnieżka (Teatr Muzyczny), Dziady Radosława Rychcika (Teatr Nowy), Stopklatka na podstawie sztuki Maliny Prześlugi, Wklęsły w reżyserii Ewy Obrębowskiej-Piaseckiej, Szkłem i dymem pisane Teatru Fuzja czy 7 grzechów. Lenistwo Teatru Ba-Q. W programie także: Mój jest ten kawałek podłogi, dwutygodniowy, interdyscyplinarny projekt przygotowany specjalnie na obchody 40-lecia, oraz Dzień Dorosłego Dziecka 10 czerwca w Scenie Wspólnej.

Nietzsche, Wyspiański i Szekspir

Pierwszy raz pokazany w nowej formie zostanie także monodram oPHelia w reżyserii Katarzyny Szatan, która zabierze widzów dużo dalej niż do elżbietańskiej Anglii. - Staram się spojrzeć na Ofelię w kontekście i z perspektywy mitu - tak jak rozumiał go Nietzsche. Myślę, że Ofelia funkcjonuje w naszej świadomości właśnie jako mit. Stąd nie "szukam" Ofelii u Wyspiańskiego czy Müllera, a raczej staram się przyjrzeć temu, czego oni szukali w niej. Paradoksalnie również chcę, żeby zmierzyła się z tym sama Ofelia. Jakkolwiek szalenie może to zabrzmieć, chciałabym, żeby Ofelia po długiej tułaczce wróciła w końcu do domu... - tłumaczy reżyserka.

Debiuty, premiery

Na premierę zaprasza także Teatr Wielki, gdzie realizacji Borysa Godunowa podjął się Iwan Wyrypajew. Spotkanie ze znanym reżyserem odbędzie się w Instytucie Kulturoznawstwa 2 czerwca, próbę generalną spektaklu poprzedzi z kolei wykład prof. Krzysztofa Moraczewskiego. W Teatrze Nowym odbędą się pokazy w ramach III edycji Sceny Debiutów. O miano tej, która wejdzie do repertuaru, powalczą sztuki: Miłość Fredry Sarah Kane (reż. Tomasz Cyz), O chorobie (reż. Agata Baumgart), Zucco Bernarda Marie-Koltèsa (reż. Anika Idczak) i Przesilenie (reż. Anna Gryszkówna). Nowy spektakl przygotował także Lech Raczak z teatrem Orbis Tertius. Ale jego premierowy Maraton pozostaje na razie tajemnicą.

Monika Nawrocka-Leśnik

  • Dni Kulturoznawców w Poznaniu
  • 1-19.06