Kultura Poznań.pl

Varia

opublikowano:

Odkrywanie, współtworzenie

Szukasz niezwykłego, niezapomnianego prezentu na Dzień Dziecka? Twoja pociecha ma już wszystkie zabawki, o jakich marzyła? W takim razie świetnie trafiłeś!

.
"Łauma, czyli czarownica", fot. Natalia Kabanow

Nikt chyba nie chce wychować dzieci na konsumpcjonistów, a przy tym niełatwo oprzeć się pokusie spełniania dziecięcych pragnień, które leżą w zasięgu naszych możliwości finansowych. A jeżeli małemu człowiekowi marzą się rzeczy nierealne? Na tę pozornie kłopotliwą zagwozdkę jest znakomite rozwiązanie: Biennale Sztuki dla Dziecka! Zafunduj swoim podopiecznym mały trening kulturalnego smaku i wyobraźni - możesz być pewien, że nagrodzą Cię prawdziwą wdzięcznością, która nie minie, kiedy podrosną.

22. Biennale Sztuki dla Dziecka potrwa od 27 maja do 2 czerwca. W programie przewidziane są wydarzenia kierowane do dzieci w wieku od 5 do 14 lat. Temat przewodni tegorocznego Biennale - sztuka jako spotkanie - realizuje się na kilku równoległych płaszczyznach. Będzie to oczywiście dosłowne, bezpośrednie obcowanie z dziełami artystycznymi w formie spektakli, koncertów, filmów, wystaw czy warsztatów. Naturalnie będzie to także spotykanie się z ludźmi - czy to przyjaciółmi, z którymi można wspólnie się wybrać do Zamku, Słodowni lub na Scenę Wspólną, czy to z dziećmi oglądającymi ten sam film albo to samo przedstawienie.

Największą wartość tego tematu osobiście dostrzegam w miejscu, w którym wspomniane czynniki się krzyżują: w spotykaniu ludzi w obliczu sztuki - we wspólnym oglądaniu, słuchaniu, a później przeżywaniu; w rozmowie, wymianie opinii, śmiechu i wzruszeń. Czasem zazdroszczę młodym ludziom, którzy uczestniczą w Biennale, że tym rodzajem festiwalowego odbierania kultury, do którego ja dojrzewam dopiero w dorosłym życiu, oni mają szansę cieszyć się już teraz, mając lat kilka czy naście. Czerpiąc z tego, co oferuje festiwal, wchłaniają poczucie, że sztuka to święto. Natomiast każdy, kto lubi święta, chciałby obchodzić je codziennie. Albo urodziny. I choć wiemy, że gdyby były codziennie, nie byłyby świętem, to kto potrafi się oprzeć tej jednej dziennie czekoladce z kalendarza adwentowego?

Dlatego właśnie dobrze jest zrobić sobie pewną bazę, zapas tych małych słodyczy, do których można będzie wracać myślą i skojarzeniem w dowolnym momencie. Baza zapewnia emocje, ale i bezpieczeństwo. Taką Bazę-wystawę przygotowała Magdalena Kreis, a odkrywać w niej będzie można prace ośmiorga autorów. Każde dziecko zgodzi się chyba, że w bazie najfajniejsze jest jej budowanie. A potem bronienie przed najazdem intruzów. A potem spotykanie się w niej z wybranymi, najbardziej zaufanymi i wyjątkowymi osobami. Do Bazy zaproszeni są właśnie tacy - dzieci, które mają chęć odkrywać sztukę.

Kto nie lubi chodzić do muzeum, ma szansę poczuć się w Bazie szczególnie dobrze: tu można bez oporów zajrzeć pod dywan, za firankę, dopełnić bazę swoją twórczością, a nawet zabrać kawałek wystawy do domu!

Wielu dorosłym opera kojarzy się z miejscem snobistycznym, do którego trzeba przyjść przede wszystkim elegancko ubranym; gdzie coś wypada albo czegoś nie wypada i gdzie przy okazji grają, śpiewają i wyglądają. A mnie się marzy, aby przyszli dorośli znali operę jako świat, w którym emocje wyraża się i odbiera, wykorzystując więcej zmysłów naraz niż gdziekolwiek indziej. Gdzie się przeżywa ważne rzeczy, czasem tak ważne, że nie da się o nich opowiedzieć - trzeba je wyśpiewać!

Gwiezdnik powstał w ubiegłym roku, na 22. Biennale będzie miał swoją sceniczną premierę. Organizatorzy festiwalu nie kryją dumy, że po raz pierwszy w ramach tego wydarzenia zaprezentowana zostanie właśnie ta forma sceniczna. To spektakl o emocjach i uczuciach, w którym muzyka gra pierwsze skrzypce. Historię Kiry, która uczy się trudnej sztuki odchodzenia, zapisaną w libretcie przez Katarzynę Mazur-Lejman, a w partyturze przez Jarosława Kordaczuka, wyśpiewają soliści Opery Poznańskiej z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego oraz elektroniki i analogowych syntezatorów dźwięku. I wierzę, że termin "opera współczesna" nie wywoła u najmłodszych odbiorców gęsiej skórki przerażenia, a będzie czymś zupełnie naturalnym.

Przyzwyczajeni jesteśmy, że film powstaje na podstawie książki, opera na bazie dramatu. Bohaterowie spektaklu Łauma, czyli czarownica, zanim włożyli teatralne kostiumy i zadomowili się na scenie, narodzili się... na kartkach komiksu. Wymyślił ich i narysował Karol (KRL) Kalinowski, a późniejszą koncepcję życia w trójwymiarze, czyli adaptację sceniczną, opracowało aż troje twórców: Maciej Podstawny, Magdalena Miklasz i Łukasz Zaleski. Sztuka opowiada o losach Doroty, która wraz z ojcem przeprowadza się z głośnej i szybkiej Warszawy do Łojm, tylko pozornie będących spokojnym zakątkiem Suwalszczyzny. Zagłębiając się w rodzinne historie i sekrety przeszłości, dziewczynka odkryje świat pełen wiedźm, łaum i innych strachów. Przygody Doroty zobaczymy w wykonaniu Sary Celler-Jezierskiej, nagrodzonej za tę rolę licznymi wyróżnieniami. Inscenizację realizują artyści z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.

Biennale oferuje masę atrakcji dla dzieci, ale uczestniczyć w nich mogą oczywiście także dorośli, którzy pielęgnują w sobie wciąż pewną dziecięcą cechę - ciekawość odkrywania świata. Jest jednak jedno wydarzenie festiwalowe, które absolutnie nie ma prawa odbyć się bez starszych pokoleń. To Bigbitowy Dzień Dziecka, zaplanowany, a jakże, na 1 czerwca. Bo kto jak nie dziadkowie najszczerzej pokaże współczesnym dzieciom frajdę z mocnego uderzenia? Gospodarzem w Sali Wielkiej Zamku będzie zespół Muchy, a wraz z zaproszonymi gośćmi - Anią Rusowicz, Anią Brachaczek, Lesławem Stryblem i Tomaszem Grdeniem - wypełnią "tę budę" bigbitowymi numerami z lat 60. i 70. Zabrzmią takie ponadczasowe przeboje jak m.in. Stary niedźwiedź, Anna Maria, Jedziemy autostopem czy Niedziela będzie dla nas, a grupa Swing Craze zadba o to, by każda nóżka tupała kroki w rytm niezapomnianych hitów.

Magdalena Mateja

  • 22. Biennale Sztuki dla Dziecka Sztuka jako spotkanie
  • 27.05-2.06
  • CK Zamek, Scena Wspólna, Stary Browar, Studio Słodownia +3
  • szczegółowy program: www.biennaledladziecka.pl

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019