Jurodiwy jest postacią typowo rosyjską, niejasną i mającą budzić zastanowienie. Słowo ze staroruskiego oznacza coś nienaturalnego, niezrozumiałego, poronionego. Sam termin jest podobnie niejednoznaczny, jak sama postać umieszczona na znaczeniowych antypodach i łącząca w sobie przeciwieństwa. Polskie tłumaczenia nawiązują do źródeł biblijnych: "święty głupiec", "boży wariat", "szaleniec Chrystusowy". Postać jurodiwego z jednej strony odwołuje się do szaleńca bez statusu, a z drugiej do osoby świętego, będącego blisko Boga.
Tatiana Kamieniecka przełożyła ten kulturowy wzorzec na język tańca, w którym szuka "nieludzkich" ruchów, różnych rodzajów energii i stanów świadomości. Przywołuje praktykowaną przez jurodiwego ascezę, która prowadziła do stanu "bezcielesności". ‑ Artystka skupiła się jednak nie tyle na aspekcie "bycia pijanego Bogiem", ale na wykluczeniu i odmienności. Operując oszczędnym ruchem, stworzyła postać dziwną, szaloną, której ciało nie porusza się i nie reaguje "po ludzku". Za pomocą kontroli oddechu wyzwoliła z ciała inny rodzaj energii, prowokujący nienaturalne pozycje i daleką od normalnej ekspresję - pisała o spektaklu Magdalena Hajdysz.
Postać świętego głupca nie jest jedynym wzorcem, do którego odnosi się choreografka. Już samym przywołaniem w tytule postaci zwierzęcej wpisuje się program CK Zamek "Z perspektyw żaby". Tytułowe zwierzę przywołuję biblijną opowieść o proroku Jonaszu, który w brzuchu wieloryba przeszedł wewnętrzną przemianę. - Wieloryb traktowany jest jako symbol ciemnych pragnień ludzkich oraz prób samodoskonalenia. Mamy w spektaklu zestawiony konglomerat kilku tradycji, w których choreografka splata cielesność, zwierzęcość, duchowość oraz szaleństwo, próbując w inny sposób zbudować system odniesień pomiędzy tym, co ludzkie i tym, co zwierzęce - opowiadała Anna Królica, kuratorka programu "Z perspektywy żaby".
Solo "Wieloryb" powstało w ramach rezydencji w gdańskim Klubie Żak i miało premierę w 2011 roku. Był to pierwszy autorski spektakl Tatiany Kamienieckiej, która swoją edukację taneczną rozpoczęła przy Teatrze Dada von Bzdülöw, brała udział w takich spektaklach grupy jak "Czerwona Trawa" (2009), "Le Sacre" (2010) oraz "Celebration, czyli koniec i jeszcze raz!" (2012). Współpracowała również z wieloma innymi polskimi i międzynarodowymi tancerzami i choreografami. Spektakl "Wieloryb" powstał pod okiem Arkadi Zaidesa. Kamieniecka w swojej pracy powołuje się na takie techniki jak joga, tai-chi, kung-fu, kalaripayattu, body mind centering i taniec butō.
Po spektaklu będzie można wziąć udział w wykładzie Joanny Szymajdy z Instytutu Muzyki i Tańca: "Francuskie imaginarium - o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym".
Katarzyna Prus-Zajączkowska
- Z cyklu "Z perspektyw żaby": "Wieloryb"
- choreografia: Tatiana Kamieniecka
- 8.05. g. 19
- Sala Wielka CK Zamek
- bilety 10 i 15 zł