Kultura w Poznaniu

Opinie

opublikowano:

Król puzonu i królowie romantyzmu

Romantyczne arcydzieła i współczesna kompozycja na puzon współtworzą program koncertu Filharmonii Poznańskiej, którego gościem będzie Christian Lindberg. Wystąpi on w potrójnej roli dyrygenta, solisty i kompozytora, ponieważ wykona swój koncert puzonowy Golden Eagle.

. - grafika artykułu
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, fot. Piotr Skórnicki

Lindberg należy do grona najznakomitszych puzonistów XXI wieku. Z niszowej pozycji wyprowadził puzon do roli instrumentu solowego dzięki wirtuozerii gry i artystycznej odwadze. Dla Lindberga powstało kilkaset utworów, wśród nich aż 90 (!) koncertów, skomponowanych przez najwybitniejszych przedstawicieli muzyki współczesnej. Artysta nagrał także 70 płyt, a w jego bogatym dorobku koncertowym znajdują się występy w Europie, Azji, Australii i Ameryce Północnej. Dodatkowym walorem jego działalności jest popularyzacja puzonu, czemu zawdzięcza szereg prestiżowych wyróżnień. Od przełomu XX i XXI wieku zajmuje się także dyrygenturą i kompozycją. Był dyrygentem-szefem orkiestr w Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i Szanghaju. Działalność kompozytorską, obejmującą obecnie ponad 50 utworów,  rozpoczął utworem Arabenne na puzon i smyczki.

Lindberg z poznańskimi filharmonikami wykona swój koncert puzonowy Golden Eagle. Wirtuozowskiej partii solowej towarzyszy rozbudowana partia orkiestry, bogata w brzmienia instrumentów dętych i perkusji. Energiczne ostinata (powtarzalne struktury muzyczne) poprzecinane są ciągłym dorzucaniem nowych pomysłów, co nadaje szybkim częściom koncertu lekko szaleńczego, transowo-frenetycznego charakteru. Liryczne przebłyski wprowadzają w Golden Eagle więcej oddechu, choć bywają harmonicznie podszyte niepokojącą aurą tajemniczości.

Gość poprowadzi orkiestrę także w uwerturze do opery Wolny strzelec oraz IV Symfonii e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa. Wolny strzelec Carla Marii von Webera zajmuje szczególne miejsce w historii opery niemieckiej. Utwór przełamał hegemonię opery włoskiej w Europie i utorowała drogę do powstania oper narodowych. Berlińska premiera w 1821 roku wywołała gigantyczny entuzjazm, który towarzyszył jej kolejnym spektaklom: warszawską inscenizację z 1826 roku z podziwem opisywali Zygmunt Krasiński, Fryderyk Chopin, a wznowienie w 1844 spodobało się również Słowackiemu. Der Freischütz trafił doskonale w czas swoim nastrojem i zastosowanymi przez Webera do jego budowania rozwiązaniami muzycznymi. Stał się symbolem romantycznego ducha w twórczości operowej. W libretcie pojawiają się diabelskie knowania, nocna wyprawa do Wilczego Jaru, niepokoje, burze i symboliczne zwiastuny nieszczęść - Agacie zamiast wieńca weselnego przypadkiem przyniesiono wieniec żałobny! Uwertura streszcza główne motywy opery, oddając tym samym wyjątkową aurę.

Koncertu dopełni IV symfonia - ostatnia w symfonicznym dorobku Brahmsa. Kompozytor spogląda w niej w przeszłość, odwołując się do form sięgających w finale aż do barokowej passacaglii. Osiągnięte fakturalne i emocjonalne bogactwo sprawia, że Czwarta cieszy się niesłabnącym powodzeniem w repertuarze. W towarzystwie utworów Lindberga i Webera składa się na program, który obiecuje wiele muzycznych wrażeń.

Pawel Binek

  • Złoty Orzeł
  • 27.10, g. 19
  • Filharmonia Poznańska
  • bilety: 25-75 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2023