Łańcuch pokarmowy, reż. Sanjay Rawal, sekcja: Kino Kulinarne, 11.08, g. 18.30
Myśląc o jedzeniu, rzadko kiedy zastanawiamy się, jaką drogę musiało przebyć, by trafić na nasz stół. Film opowiada o ludziach, którzy w tragicznych warunkach i za głodowe stawki godzinami, często nielegalnie, z narażeniem zdrowia i życia, pracują w amerykańskim rolnictwie. Wbrew temu, co się powszechnie uważa, współcześnie to właśnie oni są na końcu wielkiego, globalnego łańcucha pokarmowego.
Precz z mysią muzyką!, reż. Maureen Gosling, Chris Simon, sekcja: Docs, 11.08, g. 20
Chris Strachwitz, pochodzący ze Śląska producent muzyczny, który w 1945 roku wyemigrował do Stanów, gdzie założył wytwórnię płytową Arhoolie Records, jest zdania, że muzykę można znaleźć wszędzie - wystarczy tylko ruszyć w drogę. Podróżując po kontynencie, poszukuje muzycznych perełek, od twórców znanych po kompletnie anonimowe talenty. Film wprost pulsuje od dźwięków country, gospel, bluesa i jazzu i jest o tym, że bogatą kulturę muzyczną i jej różnorodność za wszelką cenę należy ocalić od zapomnienia.
Droga krzyżowa, reż. Dietrich Brüggemann, sekcja: Panorama, 10.08, g. 20, 14.08, g. 22
Objawienie tegorocznego Festiwalu Filmowego w Berlinie. O ile Transatlantyk jest postrzegany jako festiwal liberalizujący, o tyle ten film opowiada o klasycznych chrześcijańskich wartościach. Problem w tym, że te wpajane 14-letniej Marii przez skrajnie religijną matkę stopniowo oddalają ją od rówieśników, a ostatecznie prowadzą do tragedii.
Duchy wielkiej machiny, reż. Liz Marshall, sekcja: Eco, 14.08, g. 17:30
Podobno zwierzęta są najlepszymi przyjaciółmi człowieka. Niestety, ten dokument pokazuje, że ta zależność nie działa w obie strony. Udowadnia to fotografka Jo-Anne McArthur, która podróżuje po świecie, dokumentując warunki, w jakich przetrzymywane są zwierzęta mające służyć ludziom - lisy na futra, świnie i krowy w przemysłowych hodowlach czy psy w laboratoriach chemicznych. Wstrząsający obraz okrucieństwa, które dzieje się tuż za rogiem, a przed którym najczęściej zasłaniamy oczy.
Hrabina z Hongkongu, reż. Charles Chaplin, sekcja: Retrospektywa, 14.08, g. 20
To jeden z najmniej znanych filmów Chaplina, bardzo rzadko pokazywany w Polsce. Historia rosyjskiej hrabiny, która na statku amerykańskiego polityka próbuje przedostać się z Hongkongu na Hawaje, by uciec przed rewolucją. Obraz z miłością i polityką w tle, mimo gwiazdorskiej obsady (Sophia Loren i Marlon Brando) nie pobił rekordów frekwencji, dlatego po jego nakręceniu 77-letni Chaplin zdecydował się przejść na emeryturę. Gratka dla koneserów kina: w tym i w pozostałych filmach sekcji wyraźnie widać, jak gwiazdor kina niemego, początkowo przeciwny nowym technikom filmowania, jako reżyser stopniowo się do nich przekonuje.
Anna Solak