Kultura w Poznaniu

Kultura Poznań - Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności

opublikowano:

Na co czekam na Transatlantyku?

W piątek rozpoczął się festiwal Transatlantyk. W gąszczu propozycji fimowych czasem trudno się rozeznać. Swoje typy z tegorocznego programu wybrała Anna Solak.

. - grafika artykułu
"Łańcuch pokarmowy". Fot. mat. Transatlantyk

Łańcuch pokarmowy, reż. Sanjay Rawal, sekcja: Kino Kulinarne, 11.08, g. 18.30

Myśląc o jedzeniu, rzadko kiedy zastanawiamy się, jaką drogę musiało przebyć, by trafić na nasz stół. Film opowiada o ludziach, którzy w tra­gicznych warunkach i za głodowe stawki godzinami, często nielegal­nie, z narażeniem zdrowia i życia, pracują w amerykańskim rolnictwie. Wbrew temu, co się powszechnie uważa, współcześnie to właśnie oni są na końcu wielkiego, globalnego łańcucha pokarmowego. 

Precz z mysią muzyką!, reż. Maureen Gosling, Chris Simon, sekcja: Docs, 11.08, g. 20

Chris Strachwitz, pochodzący ze Śląska producent muzyczny, który w 1945 roku wyemigrował do Stanów, gdzie założył wytwór­nię płytową Arhoolie Records, jest zdania, że muzykę można znaleźć wszędzie - wystarczy tylko ruszyć w drogę. Podróżując po kontynen­cie, poszukuje muzycznych perełek, od twórców znanych po kompletnie anonimowe talenty. Film wprost pulsuje od dźwięków country, gospel, bluesa i jazzu i jest o tym, że bogatą kulturę muzyczną i jej róż­norodność za wszelką cenę należy ocalić od zapomnienia. 

Droga krzyżowa, reż. Dietrich Brüggemann, sekcja: Panorama, 10.08, g. 20, 14.08, g. 22

Objawienie tegorocznego Festi­walu Filmowego w Berlinie. O ile Transatlantyk jest postrzegany jako festiwal liberalizujący, o tyle ten film opowiada o klasycznych chrześcijań­skich wartościach. Problem w tym, że te wpajane 14-letniej Marii przez skrajnie religijną matkę stopniowo oddalają ją od rówieśników, a osta­tecznie prowadzą do tragedii. 

Duchy wielkiej machiny, reż. Liz Marshall, sekcja: Eco, 14.08, g. 17:30

Podobno zwierzęta są najlepszymi przyjaciółmi człowieka. Niestety, ten dokument pokazuje, że ta zależność nie działa w obie strony. Udowadnia to fotografka Jo-Anne McArthur, która podróżuje po świecie, dokumentując warunki, w jakich przetrzymywane są zwie­rzęta mające służyć ludziom - lisy na futra, świnie i krowy w przemysło­wych hodowlach czy psy w labora­toriach chemicznych. Wstrząsający obraz okrucieństwa, które dzieje się tuż za rogiem, a przed którym naj­częściej zasłaniamy oczy. 

Hrabina z Hongkongu, reż. Charles Chaplin, sekcja: Retrospektywa, 14.08, g. 20

To jeden z najmniej znanych filmów Chaplina, bardzo rzadko pokazy­wany w Polsce. Historia rosyjskiej hrabiny, która na statku amerykań­skiego polityka próbuje przedostać się z Hongkongu na Hawaje, by uciec przed rewolucją. Obraz z miłością i polityką w tle, mimo gwiazdor­skiej obsady (Sophia Loren i Mar­lon Brando) nie pobił rekordów frekwencji, dlatego po jego nakrę­ceniu 77-letni Chaplin zdecydował się przejść na emeryturę. Gratka dla koneserów kina: w tym i w pozosta­łych filmach sekcji wyraźnie widać, jak gwiazdor kina niemego, począt­kowo przeciwny nowym technikom filmowania, jako reżyser stopniowo się do nich przekonuje. 

Anna Solak