Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Wyrwać się z potrzasku

Mimo chaosu, wojen i niedemokratycznych rządów, scena muzyczna Europy Wschodniej wciąż tętni życiem, przyciągając uwagę fanów na całym świecie. Jednak mało jest kapel, które jej szybki puls potrafią oddać tak autentycznie jak białoruski Nürnberg. Duet z Mińska, działający od 2016 roku, stał się jednym z najważniejszych przedstawicieli nowej generacji post-punku i zimnej fali. Ich najnowsza płyta Adkaz (2024) tylko potwierdza siłę rażenia, z jaką potrafi w nas uderzyć twórczość Yury'ego Luhautsou i Aleha Sautina - dwóch artystów z niezwykłą wrażliwością na otaczającą ich, co najmniej niepewną rzeczywistość.

Czarno-białe zdjęcie dwóch młodych mężczyzn na tle ściany ozdobionej rysunkami. - grafika artykułu
Nürnberg, fot. Coghtevrann

Jak podkreślają sami muzycy, Nürnberg powstał z potrzeby stworzenia czegoś autentycznego, co oddawałoby ducha białoruskiej młodzieży żyjącej w cieniu politycznych napięć i społecznych wyzwań. Ich twórczość stanowi pewnego rodzaju manifest pokolenia, które zmaga się z ciężarem codzienności. Nazwa Nürnberg nie jest przypadkowa - odwołuje się do historycznego kontekstu i atmosfery surowości, które przenikają ich muzykę i teksty. To właśnie w Norymberdze uchwalono ustawy, które dyskryminowały ludność żydowską w Niemczech, a po II wojnie światowej miasto to stało się miejscem międzynarodowych procesów przeciwko przywódcom nazistowskim. Te wydarzenia miały kluczowy wpływ na rozwój międzynarodowego prawa karnego, co istotnie dodaje symboliki i głębi nazwie zespołu.

Muzycznie Nürnberg czerpie pełnymi garściami z najlepszych tradycji post-punku i cold wave, ale nie ogranicza się tylko do naśladowania klasyków gatunku. Ich surowe, przesterowane gitary, pulsujący bas i minimalistyczna perkusja tworzą hipnotyzujące, intensywnie depresyjne numery. Brzmienie zespołu przypomina rosyjską Motoramę oraz białoruską (a obecnie działającą w Stanach Zjednoczonych) Molchat Domę, choć to właśnie Nürnberg wyróżnia się najbardziej mrocznym i introspektywnym podejściem. W ich muzyce brzmieniom rozpaczy towarzyszą równie dojmujące teksty, poruszające tematy alienacji, egzystencjalnych lęków oraz poszukiwania tożsamości w świecie pełnym niepewności. Słuchając ich twórczości, można odnieść wrażenie, że jest to wschodnioeuropejska odpowiedź na Joy Division - z wyraźnym piętnem lokalnej wrażliwości i historii.

Debiutancka płyta Skryvaj (2018) wprowadziła Nürnberg na europejską mapę alternatywy, a zawarte na niej numery szybko stały się hymnami białoruskiego undergroundu. Ta surowość brzmienia i emocjonalna intensywność przyciągnęły uwagę fanów post-punku nie tylko w Białorusi, ale i poza jej granicami. Sukces albumu Paharda (2020) - na którym kompozycje stały się bardziej złożone, pełne mrocznej atmosfery i chwytliwych melodii - tylko to potwierdził. W tym roku duet wydał Adkaz (2024) - płytę, która pokazuje dalszą ewolucję zespołu. W nowych utworach słychać śmielsze eksperymenty z elektroniką, co działa na korzyść i jeszcze bardziej wzbogaca brzmienie projektu. To jednak również materiał będący odpowiedzią na kolejne niepokojące wydarzenia w Białorusi. Choć muzycy nie angażują się bezpośrednio w politykę, ich twórczość stała się undergroundowym symbolem oporu, wolności i walki o lepsze jutro. W świecie coraz bardziej zunifikowanej kultury, Nürnberg przypomina, jak ważne są lokalne korzenie i indywidualność, oraz że o wolność zawsze warto walczyć.

Sebastian Gabryel

  • Nürnberg
  • 14.10, g. 20
  • 2progi
  • bilety: 69 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024