Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

Techno - ludowa Awantura

W recenzenckim slangu nadużywa się często określeń typu "wydarzenie". Tym razem jednak nie mam wątpliwości, że wszelkie słowa zachwytu nadużyciem nie są. Oto bowiem artystyczne i fonograficzne zjawisko.

. - grafika artykułu
fot. Maciej Zakrzewski

Uważałem zawsze, że w ocenie dzieła artystycznego nie należy używać, jako waloryzującej, kategorii "geograficznej". To znaczy: fakt, że jakieś dzieło pochodzi "stąd", nie oznacza automatycznie jego szczególnej wartości. Kiedy jednak owo dzieło jest rzeczywiście szczególnie wartościowe, wtedy trzeba - jak i w poniższym wypadku -  zwrócić uwagę, że zostało nagrane przez poznańskich muzyków, tutaj zrealizowane, zmiksowane przez pochodzącego stąd Mooryca i wydane przez tutejszą oficynę. Ciągnę tę litanię, bo mam przekonanie, że obcujemy z dziełem znakomitym, a obawiam się, że nie zostanie ono wystarczająco dostrzeżone i docenione.

Fanfara Awantura była wcześniej znana z przydomkiem Tsigunz, promowała muzykę odwołującą się do tradycji bałkańskiej z niemal punkową furią, co pamięta zapewne i tutejsza publiczność. Na początku 2019 roku dała świetny koncert na 25. urodziny Radiowego Centrum Kultury Ludowej, a w tym roku rewelacyjnie zagrała na Ethno Porcie - oba występy  zawierały już materiał z wydanej właśnie świetnej płyty.

Sprzedawana jest ona pod szyldem Prawdziwie polskie techno - tyleż prawdziwym, ile wartym komentarza. W swej istocie jest to bowiem twórczość sięgająca do korzeni muzyki ludowej południowo-wschodniej Polski. To jednak, jak artyści ją interpretują, to prawdziwy fenomen. Z jednej strony wyraźnie unosi się nad brzmieniem zespołu duch twórczości Johna Zorna, może i chicagowskiego kręgu AACM, może grup w rodzaju Sons of Kemet, z drugiej jest tradycja transowej elektroniki, z innej wreszcie estetyka orkiestr dętych, również ludowych.  

To, co proponuje grupa, to bezpretensjonalna zabawa, a zarazem szalenie inteligentne muzykowanie. Co najważniejsze: to nie przeszarżowane w żadnym aspekcie, szczere, pełne pasji i radości granie na najwyższym artystycznym poziomie, trochę transowe, trochę wirujące w tańcu, na pewno godne przemyśleń i bardzo uważnego słuchania. Bo to nie jest żarcik, tylko starannie zbudowana konstrukcja, będąca w istocie bardzo poważną wypowiedzią, która naprawdę z każdym przesłuchaniem oferuje nowe odkrycia.

Pomysłodawcą tej niezwykłej całości jest Michał Fetler - saksofonista grający tu głównie na saksofonie basowym (sic!), ale też barytonowym i altowym. Fetlera publiczność ma prawo pamiętać nie tylko z Fanfary, także z rewelacyjnej (poznańskiej!) formacji Polmuz czy jako filar sekcji dętej formacji Jazz Band Młynarski-Masecki. Na tej płycie towarzyszy mu ośmioro doświadczonych i świetnych muzyków.  

Z całego serca zachęcam, by spróbować i dać szansę Fanfarze. Kontakt z ich najnowszą muzyką to naprawdę szansa na niecodzienne przeżycia. 

Tomasz Janas

  • Fanfara Awantura, Prawdziwie polskie techno
  • No Paper Records
  • premiera: 4.12

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020