Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

Co filmowcy mówią o grach i internecie?

- Chcemy, żeby Festiwal uświadamiał, jak silnie te dwa światy, filmowy i gier wideo, ze sobą korelują - mówi Aleksandra Ławska z Fundacji Ad Arte. Minifestiwal filmów o grach i internecie interFACE odbędzie się online w weekend 11-13 grudnia.

. - grafika artykułu
"Story", reż. Jola Bańkowska, fot. materiały organizatora

interFACE to projekt stworzony przez grupę warsztatową w ramach Filmowe Miasto: Świat Graczy, projektu Fundacji Ad Arte. - Przez dwa miesiące spotykaliśmy się w trzech grupach: Promocja, Program i Komunikacja oraz Identyfikacja Wizualna. Pracowaliśmy nad stroną merytoryczną projektu, elementami graficznymi pasującymi do pomysłów, a także nad odpowiednią strategią promocyjną. Spotykaliśmy się też wszyscy razem, by wspólnie rozmawiać o kinie, grach i kulturze. Warsztaty odbywały się online z powodu obecnej sytuacji związanej z pandemią. Początkowo martwiło mnie przeniesienie projektu do internetu, ale okazało się, że jest to możliwe, efektywne i przyjemne! Dodatkowo warsztaty przeplatane były wykładami teoretyków i praktyków z dziedzin filmu i gier wideo, co urozmaiciło nasze spotkania. - wyjaśnia Aleksandra Ławska

Festiwal rozpoczną w piątek dwa programy filmów krótkometrażowych. - Inspiracje światem gier nie tylko odnajdujemy w serialach, czy filmach pełnometrażowych, ale od wielu lat również w krótkiej formie. Czujemy, że jest to też miejsce, w którym w jakimś sensie odnajdujemy się wszyscy, programy krótkich metraży to przecież opowieści o cyfrowej samotności, którą w tym roku odczuwamy jeszcze silniej - tłumaczy Ławska.

Do Digital Loneliness trafiło pięć filmów poruszających problem samotności przeżywanej w świecie nowych mediów. Jej skalę poszerzyło doświadczenie pandemii koronawirusa i związanych z nią zjawisk izolacji i kwarantanny. Innymi słowy: dziś o wiele lepiej zdajemy sobie sprawę z tego paradoksalnego przeżycia, gdy będąc stale podłączeni do sieci i mogąc kontaktować się z innymi internautami, czujemy się jakby bardziej dojmująco samotni. W Martin płacze Jonathan Vinel opowiada o cierpieniu głównego bohatera, samotnie poszukującego przyjaciół, których nie może nigdzie odnaleźć. I nie byłoby w tej fabule nic wyjątkowego gdyby nie to, że reżyser opowiedział ją w całości w oparciu o elementy wizualne gry komputerowej Grand Theft Auto V, wykorzystując w pełni potencjalne możliwości użycia tak ambiwalentnych obrazów. Z kolei Jola Bańkowska w Story porusza kwestię uwikłania ludzkiej codzienności w urządzenia mobilne. Są one w stanie zdominować świat realny w takim stopniu, że wiele codziennych czynności przybiera coraz bardziej absurdalny wymiar, często nieczytelny dla zaabsorbowanych nimi osób.

Z kolei cztery szorty w programie filmowym (Auto)save dotyczyć będą informacyjnego szumu, zmediatyzowanej rzeczywistości, doświadczenia graczy i gry postrzeganej jako świat alternatywny. Victor Orozco Ramirez na wstępie monochromatycznej, psychodelicznej animacji 32-Rbit informuje widza: "Moja babcia była przekonana, że jedynym zwierzęciem popełniającym dwa razy ten sam błąd jest człowiek". Artysta przetwarza wizualne klisze pochodzące z różnych mediów. Obrazy, których pochodzenie staje się czasem wręcz zatarte, przenikają się ze sobą - ilustrując działanie pamięci, podlegającej z czasem degradacji. Internet ma być pozornie wolny od naturalnych procesów zapominania i oferować w zamian nieograniczone możliwości przechowywania, edycji i usuwania danych. "Nie pamiętam pierwszego razu, gdy połączyłem się z internetem. Ale podobało mi się to. Uważałem, że w tym równoległym świecie w jakimś sensie uzyskałem wolność. Był on anarchistyczny, anonimowy i - co najlepsze - bezpłatny. W tych utopijnych czasach byłem odważny i naiwny. Byłem naprawdę przekonany, że szczęście można uzyskać za pomocą naciskania klawiszy" - wspomina Ramirez.

Oba programy filmowe będą tego dnia dostępne na platformie Filmchief Hub od godz. 18 i będzie je można obejrzeć aż do końca trwania festiwalu, czyli do północy 13 grudnia.

Sobotę otworzy o godz. 16:30 debata Przyszłość festiwali filmowych. Zmiana modelu funkcjonowania wydarzeń filmowych i nowe formuły spotkania z widzem, w której wezmą udział reprezentanci poznańskich festiwali Off Cinema, Ale Kino!, Short Waves Festival i Animator. - Porozmawiamy o tym, jak radziliśmy sobie w tym wymagającym i specyficznym czasie, ale też, jakie rozwiązania na przyszłość możemy zastosować czy jak wspierać nie tylko siebie nawzajem, ale również instytucje kultury, dla których ten rok był również niezwykle trudny. Mimo tej samej lokalizacji, każdy z nas mierzył się z innymi problemami podczas tworzenia festiwalu, więc będzie to ciekawe zestawienie różnych perspektyw - zapowiada Aleksandra Ławska.

O godz. 18 odbędzie się Short Talk. Kontrola w świecie wirtualnym: kto wyznacza zasady gry?, który otworzy pokaz filmu Swatted. Na początku dokumentu Ismaëla Joffroya Chandoutisa słyszymy głos chłopaka, który dzwoniąc na policję informuje dyżurną: "Kłóciłem się z moją mamą i tatą. Postrzeliłem go w głowę i nie oddycha. Mierzę do nich z broni pilnując, aby moja mama i młodszy brat pozostali w szafie. Rozlałem benzynę po całym domu. Być może go podpalę" i podaje "swój" adres. W to miejsce wyrusza specjalna jednostka policji SWAT. Takie fałszywe zgłoszenia internauci podają, aby policjanci dokonali szturmu na cudzy dom. W dalszej części widzimy live-streamy graczy, których od rozrywki przy komputerze odciąga nieoczekiwane pukanie do drzwi. Szybkiej i brutalnej akcji policji przygląda się zwykle w rozbawieniu część śledzących stream internautów, wykorzystujących czat do wymiany szyderczych, kpiących komentarzy. To makabryczny sposób na to, aby kogoś zastraszyć, zaszkodzić mu - a w gruncie rzeczy działanie o charakterze terrorystycznym, mogące też spowodować hospitalizację bądź śmierć "namierzonej" osoby. W rozmowie po filmie, którą poprowadzi Miłosz Lupiński, wezmą udział Maja Staśko, Mateusz Witczak i Aleksandra Skowrońska.

Festiwal zamknie w niedzielę pokaz filmu z 2015 roku GTFO: Get the F&#% Out. Shannon Sun-Higginson swój dokument, nad którym spędziła trzy lata, poświęciła doświadczeniom kobiet w świecie gier i związanemu z tym zjawisku seksizmu. Celem reżyserki było pokazanie, że znęcanie się nad kobietami w świecie gier komputerowych to nie pojedyncze incydenty, lecz zjawisko o jak najbardziej masowej skali. Wyizolowane przypadki mogą jej zdaniem odciągnąć opinię publiczną od uświadomienia sobie, że są to tak naprawdę symptomy o wiele szerszego problemu współczesnej kultury.

Udział w festiwalu jest bezpłatny. Wymagane jest utworzenie konta na portalu Filmchief Hub. Darmowa rejestracja będzie możliwa w czasie trwania festiwalu interFACE.

Marek S. Bochniarz

  • minifestiwal filmów o grach i internecie interFACE
  • 11-13.12
  • wydarzenie online
  • wstęp wolny

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020