Kultura w Poznaniu

Festiwale

opublikowano:

Festiwal Malta - dzień 3. Teatr, człowiek i polityka

Trzeci dzień festiwalu minie pod znakiem teatru - tego przedstawiającego intymne emocje człowieka i tego komentującego politykę.

"Marat/Sade", reż. Lech Raczak, fot. B. Sowa (archiwum organizatorów) - grafika artykułu
"Marat/Sade", reż. Lech Raczak, fot. B. Sowa (archiwum organizatorów)

Czwartek na Malcie to przede wszystkim kolejna światowa premiera w Teatrze Wielkim. Libretto do opery "Slow Man" napisał noblista John Coetzee w oparciu o własną powieść pt. "Powolny człowiek". To historia starzejącego się Austalijczyka, który w wyniku wypadku traci nogę. Jako pomoc zatrudnia niewidomą kobietę - imigrantkę z Chorwacji. Powieść to studium samotności, przemijania i straty. Jak te intymne emocje zostaną pokazane na scenie opery? Ma o to zadbać reżyserka Maja Kleczewska. W końcu nie bez powodu otrzymała Paszport Polityki (kategoria Teatr, 2006) za: "bezkompromisowe, ale i mądre, wpisywanie w klasyczne fabuły zagubienia współczesnego człowieka oraz za malarską wyobraźnię, pozwalającą budować na scenie fascynujące światy" (uzasadnienie kapituły).

Wśród czwartkowych spektakli warto zwrócić uwagę na trzy polskie nazwiska: Raczak, Pałyga i Fidyk. Lech Raczak wystawi swój spektakl pt. "Marat/Sade", drugi z tryptyku rewolucyjnego zrealizowanego z Teatrem im. Modrzejewskiej w Legnicy. Po przedstawieniu w Starej Rzeźni, około g. 21 odbędzie się spotkanie promujące jego najnowszą książkę "Plac Wolności i inne scenariusze teatralne 1982-2010". Po dwudziestu latach na stanowisku dyrektora artystycznego Lech Raczak żegna się z festiwalem Malta.

Specjalnie na tegoroczny festiwal Artur Pałyga przygotował dramat o nazwie "Bitwa o Nangar Khel. Postscriptum". Incydent w Nangar Khel miał miejsce w 2007 roku. Polscy żołnierze ostrzelali wioskę afgańskich cywilów, w wyniku czego zginęło sześć osób, a trzy zostały ranne. Wojskowi twierdzili, że zostali sprowokowani przez napastników. Żołnierzom postawiono początkowo zarzut popełnienia zbrodni wojennej. W wyniku procesu sąd wojskowy wydał kontrowersyjny wyrok uniewinniający. "Bitwa o Nangar Khel. Postscriptum" dotyczy zaangażowania Polski w tzw. "miejsce pokojowe" na Bliskim Wschodzie. Pierwszy spektakl na ten temat Artur Pałyga przygotował w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej jeszcze przed wyrokiem uniewinniającym żołnierzy (zapadł w 2011 roku). Tekst, który usłyszymy w czwartek, jest więc również komentarzem autora do wyniku procesu.

Słynna "Defilada" Andrzeja Fidyka ma już 23 lata. Dokument pokazuje obchody w 1989 roku 40-lecia istnienia Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Podczas festiwalu zostaje zestawiony z instalacją wideo pt. "Immersion" Haruna Farockiego, która została nakręcona podczas warsztatów z żołnierzami cierpiącymi na zespół stresu pourazowego po doświadczeniach wojennych. Farockiego interesuje sposób wykorzystywania rzeczywistości wirtualnej zarówno w procesie rekrutacji i szkoleń żołnierzy, jak i podczas terapii z wojennych traum.

Natalia Grudzień

  • "Bitwa o Nangar Khel. Postscriptum", czytanie dramatu Artura Pałygi, dziedziniec Szkoły Baletowej g. 18, wstęp wolny
  • "Slow Man" Lens/Coetzee/Kleczewska, Teatr Wielki, g. 19, bilety 50-80 zł
  • "Marat/Sade" Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy (Minifestiwal Lecha Raczaka), Stara Rzeźnia g. 19, bilety 25/35 zł
  • spotkanie z Lechem Raczakiem promujące książkę "Plac Wolności i inne scenariusze teatralne 1982-2010", Stara Rzeźnia g. 21, wstęp wolny
  • "Defilada/Immersion" Andrzej Fidyk/Harun Farocki, dziedziniec Szkoły Baletowej g. 21, wstęp wolny