Kultura w Poznaniu

Aktualności

opublikowano:

Powrót do korzeni

Od 7 czerwca w MOLSKI Gallery będzie można oglądać wystawę Zbiory i połączenia Leszka Oprządka. Artysta sięga najczęściej po glinę i drewno, a szlachetna czerń używana do wykończenia obiektów rzeźbiarskich pogłębia niepokojący, zapadający w pamięć efekt.

Podłużna rzeżba złożona z kawałka ciemnego drewna i granitowego bloczku. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Wystawa Zbiory i połączenia gromadzi powstałe w ostatnich latach ceramiki oraz drewniane i betonowe rzeźby Leszka Oprządka, utrzymane w znamiennej dla tego twórcy poetyce niedookreśloności i tajemnicy. Estetyka artysty ma konotacje archaiczne i archetypowe, bliskie jednak nurtowi współczesnej abstrakcji. Prostota i surowość formy dąży do pewnej syntezy, ale też bada relacje przestrzenno-kompozycyjne między tym, co zewnętrzne i wewnętrzne, puste i pełne.

Artysta był przez wiele lat związany z kręgiem geometrystów skupionych wokół Bożeny Kowalskiej. Zdecydowanie wykracza nie tylko poza formalizm, ale i poza idealne konstrukcje samej geometrii. Prowadzi dialog z tym, co organiczne, należące do świata natury, a także powiązane z doświadczeniem ludzkim. Intuicyjnie, wychodząc poza intelektualne spekulacje, Oprządek czerpie z dziedzictwa różnych kultur czy tekstów kultury naszych czasów (jak choćby film), z pamięci dzieciństwa i idiosynkratycznych wrażeń.

Jego rzeźby zdają się kumulować doznania i potrzeby psychiki, a charakterystyczne, perforowane kształty ceramik, drewnianych słupów albo znalezionych fragmentów drzew kontaktują widza z ukrytymi pokładami świadomości. Wiele z prezentowanych prac wywołuje w ten sposób swoistą, pierwotną potrzebę schronienia, odnalezienia ponownego związku z tym, co zostało wyparte przez nadmiar cywilizacyjnych bodźców.

oprac. as

  • Wernisaż wystawy prac Leszka Oprządka Zbiory i połączenia
  • 7.06, g. 18
  • MOLSKI Gallery
  • wstęp wolny
  • czynna do 12.07