Kultura w Poznaniu

Aktualności

opublikowano:

Konkurs im. Marii Dokowicz - znamy laureatów!

Najbardziej utalentowani artyści i projektanci zostali wyłonieni podczas gali 44. Konkursu im. Marii Dokowicz. Poza Grand Prix, swoje nagrody przyznali także m.in. Rektor UAP, Prezydent Miasta Poznania, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytowej oraz redakcja IKS/kultura.poznan.pl.

. - grafika artykułu
Projekt Fryderyka Szulgita, nagrodzonego przez redakcję IKS, kultura.poznan.pl, fot. materiały organizatorów

Coroczny, poznański konkurs, który odbył się już po raz 44, ma na celu wybranie autorów najlepszych i najciekawszych dyplomów w dwóch dziedzinach - artystycznej oraz projektowej. Wszystko dzięki szlachetnej inicjatywie Marii Dokowicz - absolwentki UAP (wtedy jeszcze będącym Państwową Szkołą Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu), która w swoim testamencie zapisała dziesięć tysięcy dolarów na fundusz stypendialny dla najlepszych dyplomantów. Fundusz z czasem przybrał znaną nam do dziś formę prestiżowej nagrody, którą otrzymali już m.in. Robert Bartel, Michał Wielopolski czy Wojciech Hora.

Lista laureatów konkursu 44. Konkursu im. Marii Dokowicz:

  • Grand Prix w dziedzinie artystycznej - Andrzej Szwabe, Leaving room

Projekt składa się z trzech komplementarnych wystaw, które dopełniają konsekwentnie budowaną od początku studiów na UAP narrację. Pierwsza z nich It Is Not About Time prezentuje tzw. Sieć Referencyjną - interaktywną bibliografię, która pozwala na dekodowanie alegorycznego wymiaru prac: motyw zegarka - narzędzia dostrajającego użytkownika do tempa świata zewnętrznego, tworzenie własnej mitologii w oparciu o teorię monomitu J. Campbella, o przekładaniu języka myśli na język przedmiotów, tworzenie prac-narzędzi w oparciu o filozofię Heideggera i inne. Druga wystawa Recital skonstruowana jest na zasadzie gry-zabawy. Obiekt-zegarek przetransformowany w klucz - symboliczne otwarcie się na nowe motywy w momencie zakończenia studiów, stworzenie możliwości spełnienia prostych, dziecięcych marzeń, które spełniają się na trzeciej wystawie Leaving Room - autor w przestrzeni pustego kościoła (Galeria U Jezuitów) tworzy mieszkanie, instalację w skali 1:1. W wybudowanej strukturze zostają otwarte ukryte drzwiczki - za nimi, mając dostęp do zaplecza wystawy odbiorca odkryje, że autor faktycznie przeprowadził się do przestrzeni kościoła, by żyć wewnątrz stworzonej przez siebie alternatywnej wersji rzeczywistości.

  • Grand Prix w dziedzinie projektowej - Lutesse Paulus, "Vita". Przedmiot jako materia ożywiona - koncepcja zrównoważonej przyszłości

Praca bada integrację designu, biotechnologii i ekologii poprzez stworzenie biomimetycznej lampy. Porusza wiele aktualnych problemów, takich jak krytyczny design, podnoszenie świadomości konsumentów, jakość gleby, inspirując się zasadami Solarpunk, aby wyobrazić sobie przyszłość, w której harmonia między technologią a naturą zostaje przywrócona. Praca opisuje, jak design może być siłą napędową zmian, zachęcając do refleksji nad cyklami życia produktów i ich wpływem na środowisko. Poprzez analizę cyklu życia lampy i jej interakcji z otoczeniem, praca ta podkreśla znaczenie interdyscyplinarności i współpracy między projektantami i biologami w tworzeniu rozwiązań. Projekt jest mostem między baterią ziemną a baterią mikrobiologiczną  w celu stworzenia autonomicznego i regenerującego oświetlenia.

  • Nagroda Specjalna Rektora UAP - Maja Korczyńska, artystkanieskończona

O pracy: Wielowymiarowość, niedoskonałość, niestabilność, płynność. artystkanieskończona stanowi zaawansowaną wielokanałową symulację, w której badaniu zostają poddane alternatywne warianty tożsamości. Wykorzystując algorytmy, kody i prompty kreowane zostają liczne modele, które tworzą nieskończoność wersji w kontekstach nowych technologii oraz późnego kapitalizmu. Artystka pełniąc jednocześnie rolę autorki i obiektu, odzwierciedla proces dezintegracji - nieskończone bycie wszystkim i niczym.

  • Nagroda Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej - Patrycja Walczak, Co w rodzinie, to nie zginie - o dziedziczeniu w typografii. Projekt kroju pisma

Walczak: - Typografia pozwala wyrażać ton i charakter słowa pisanego. Jej dzisiejsze formy są wynikiem długiego procesu ewolucji. Podobnie jak my, jest sumą wszystkich swoich przodków. Krój Familiar stanowi moją interpretację tego procesu, będąc pewnego rodzaju spadkobiercą różnych tradycji typograficznych. W swojej pracy podejmuję próbę rekonstrukcji dawnych form, nadając im nowy, świeży charakter, który odpowiada na potrzeby dzisiejszej komunikacji. Zainspirowana rodzinną tradycją literniczą, skupiam się na wymagającej odmianie szeryfowej, która często budzi skojarzenia z autorytetem i tradycją, co sprawia, że mamy do tych kształtów podświadome zaufanie. W projekcie staram się jednak wprowadzić dynamikę, nadając literom więcej swobody, dzięki czemu sprawdzają się one w różnych kontekstach projektowych. Krój Familiar charakteryzuje się niskim kontrastem, co zapewnia doskonałą czytelność w różnych rozmiarach. Zmienia swój charakter poprzez zabawę interlinią czy odstępem międzyliterowym, co czyni go dobrym kompanem, zarówno do kreatywnych zabaw edytorskich, jak i poprawnego składu tekstu.

  • Nagroda Prezydenta Miasta Poznania - Aleksandra Wawrzyniak, Panterai. Przemiana jako redefinicja spojrzenia

Wawrzyniak: - Wcielam się w panterę. To znaczy nie wcielam. Zakładam jedynie kostium. A może jednak wcielam? Na pewno biorę coś dla siebie z jej wyobrażenia. Konfrontuję ze sobą. Zastanawiam się, czy jej sprawne ciało, to moje ciało. Czy jest ono w stanie znieść wyzwanie rzucone przez świat potencjalnej katastrofy? Dotykam futra - filcu - czuję spokój. Własnoręcznie wytworzony przeze mnie każdy jego detal, daje poczucie przywiązania. Przyjemnie ciepły, otula moje ciało. Czy może stać się moim domem? Tytuł jest anagramem do powiedzenia, które przypisywane jest Heraklitowi. "Panta rhei" oznacza, że wszystko płynie. W pracy odnoszę się do poczucia, że woda (zastana rzeczywistość) płynie coraz szybciej i coraz trudniej utrzymać się na jej powierzchni. Gra słów "Panterai", nawiązuje do pojęcia przemiany, a konkretnie metamorfozy w Panterę, która wynika z potrzeby znalezienia wyjścia - stąd "rai"- bliskie słowu "raj"

  • Nagrody redakcji IKS/kultura.poznan.pl - Fryderyk Szulgit, Praktyki artystyczne w znikającym krajobrazie oraz Lutesse Paulus, "Vita". Przedmiot jako materia ożywiona - koncepcja zrównoważonej przyszłości

Szulgit: - W swojej pracy podejmuję temat relacji człowieka (sztuki) z naturą w obecnym kontekście coraz szybciej postępujących zmian. Krajobrazy, które nosimy w pamięci, dezaktualizują się - zanikają i modyfikują. Natura poddana przez ludzkość radykalnie szybko zachodzącym zmianom, wymaga od nas i naszych ziemskich towarzyszy nagłej reorganizacji i przewartościowań, gdyż tracimy dotychczas obowiązujące punkty odniesienia. Gdy podnosząca się temperatura sprawia, że ptaki w inny sposób organizują swoje cykle migracyjne, ludzkie wyobrażenie o świecie zostaje zaburzone poprzez destabilizację kulturowo wytyczonych stałych wartości, jak chociażby wysokość nad poziomem morza. Ten jeden czynnik wpływa na szereg innych. Poziom mórz i oceanów w ciągu trzech lat podnosi się o ok. 1 centymetr, a zatem można przyjąć, że np. wysokość szczytu Mount Everest co trzy lata wprost proporcjonalnie maleje.

Lista wszystkich wyróżnionych w 44. Konkursie im. Marii Dokowicz będzie udostępniona na mediach społecznościowych głównego organizatora - Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Gala przyznania nagród odbyła się 8 listopada w galerii Słodownia w Starym Browarze.

oprac. red.