Jak podkreślają sami muzycy, Nürnberg powstał z potrzeby stworzenia czegoś autentycznego, co oddawałoby ducha białoruskiej młodzieży żyjącej w cieniu politycznych napięć i społecznych wyzwań. Ich twórczość stanowi pewnego rodzaju manifest pokolenia, które zmaga się z ciężarem codzienności. Nazwa Nürnberg nie jest przypadkowa - odwołuje się do historycznego kontekstu i atmosfery surowości, które przenikają ich muzykę i teksty. To właśnie w Norymberdze uchwalono ustawy, które dyskryminowały ludność żydowską w Niemczech, a po II wojnie światowej miasto to stało się miejscem międzynarodowych procesów przeciwko przywódcom nazistowskim. Te wydarzenia miały kluczowy wpływ na rozwój międzynarodowego prawa karnego, co istotnie dodaje symboliki i głębi nazwie zespołu.
Muzycznie Nürnberg czerpie pełnymi garściami z najlepszych tradycji post-punku i cold wave, ale nie ogranicza się tylko do naśladowania klasyków gatunku. Ich surowe, przesterowane gitary, pulsujący bas i minimalistyczna perkusja tworzą hipnotyzujące, intensywnie depresyjne numery. Brzmienie zespołu przypomina rosyjską Motoramę oraz białoruską (a obecnie działającą w Stanach Zjednoczonych) Molchat Domę, choć to właśnie Nürnberg wyróżnia się najbardziej mrocznym i introspektywnym podejściem. W ich muzyce brzmieniom rozpaczy towarzyszą równie dojmujące teksty, poruszające tematy alienacji, egzystencjalnych lęków oraz poszukiwania tożsamości w świecie pełnym niepewności. Słuchając ich twórczości, można odnieść wrażenie, że jest to wschodnioeuropejska odpowiedź na Joy Division - z wyraźnym piętnem lokalnej wrażliwości i historii.
Debiutancka płyta Skryvaj (2018) wprowadziła Nürnberg na europejską mapę alternatywy, a zawarte na niej numery szybko stały się hymnami białoruskiego undergroundu. Ta surowość brzmienia i emocjonalna intensywność przyciągnęły uwagę fanów post-punku nie tylko w Białorusi, ale i poza jej granicami. Sukces albumu Paharda (2020) - na którym kompozycje stały się bardziej złożone, pełne mrocznej atmosfery i chwytliwych melodii - tylko to potwierdził. W tym roku duet wydał Adkaz (2024) - płytę, która pokazuje dalszą ewolucję zespołu. W nowych utworach słychać śmielsze eksperymenty z elektroniką, co działa na korzyść i jeszcze bardziej wzbogaca brzmienie projektu. To jednak również materiał będący odpowiedzią na kolejne niepokojące wydarzenia w Białorusi. Choć muzycy nie angażują się bezpośrednio w politykę, ich twórczość stała się undergroundowym symbolem oporu, wolności i walki o lepsze jutro. W świecie coraz bardziej zunifikowanej kultury, Nürnberg przypomina, jak ważne są lokalne korzenie i indywidualność, oraz że o wolność zawsze warto walczyć.
Sebastian Gabryel
- Nürnberg
- 14.10, g. 20
- 2progi
- bilety: 69 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024