Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Lekkość kolorów

Często mówi się, że muzyka jest jak kolory, że brzmienia mogą przypominać barwy, razem tworząc krajobraz, niczym pejzaż na płótnie. I choć to tylko metafory, to są projekty, które za sprawą swojej artystycznej wrażliwości niemal urzeczywistniają tę myśl, dźwiękami malując nam przed oczami zachwycające obrazy. Tak jest również w przypadku jazzowego duetu Quiet Colors, który już niebawem wystąpi w poznańskim klubie Blue Note, by zaprezentować swoją debiutancką płytę Why.

Ruda kobieta i siwiejący mężczyzna stykają się głowami, mają zamknięte oczy. Wspólnie trzymają talerz perkusyjny. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Można powiedzieć, że Quiet Colors to efekt synergii serc, w których brzmi ta sama czuła muzyka jazzowa - delikatna, impresyjna, żywa, przypominająca obrazy Auguste'a Renoira, Edgara Degasa albo Camille'a Pissarro. Za projekt odpowiada znany wielu miłośnikom gatunku Marcelo Woloski - argentyński perkusista, często określany mianem "perkusyjnego kolorysty", a także Joanna Kucharczyk - wokalistka, pianistka i wykładowczyni słynnego Berklee College of Music w Bostonie, dla której debiut Quiet Colors może być przełomowym momentem w karierze.

Jej towarzysz to muzyk cieszący się uznaniem nie tylko w rodzimych stronach, ale na całym jazzowym świecie - Woloski ma już na swoim koncie wiele nagród Grammy i Latin Grammy, a szeroka gama brzmień, jaką stosuje w swojej muzyce sprawia, że wielu słuchaczy i krytyków nazywa go "malarzem rytmu". Po studiach we wspomnianym Berklee zamieszkał w Nowym Jorku, na którego scenie działa już od ponad dziesięciu lat, wyróżniając się przede wszystkim unikalnością ekspresji, wszechstronnością i charyzmą. Niewiele w nim akademizmu, zdecydowanie bardziej stawia na kreatywność aniżeli typowe wykonawstwo.

Często można było go podziwiać w szeregach Snarky Puppy, Banda Magda i grupy Sofíi Ribeiro, czasem przewijał się też w innych składach, choćby formacjach Rubena Bladesa, Marty Gomez, Paquito D'Rivery, Chrisa Pottera czy The Kronos Quartet. A kiedy w 2018 roku wydał swój debiutancki album Mundo Por Conocer, zaproszenie na niego przyjęło niemal trzydziestu wyborowych jazzmanów z dwunastu krajów na całym świecie. Jednak Woloski, wielokrotnie nagradzany w kategoriach "Perkusista roku" czy "Najbardziej kreatywny wykonawca", działa nie tylko muzycznie - trzy lata odbyła się premiera dokumentu Justice Now na temat sprawiedliwości rasowej, w którym miał swój spory udział.

Łącząc siły z Joanną Kucharczyk, miał intuicję, bo to artystka, która doskonale uzupełnia jego jazzową wizję "zmysłowych, ulotnych momentów". Po studiach na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, naukę kontynuowała w Duńskiej Narodowej Akademii Muzycznej. Już wtedy nad wyraz często można było ją zobaczyć na scenach na całym świecie - jako pianistka i wokalistka występowała na koncertach i festiwalach w USA, Korei Południowej, Danii, Niemczech, Hiszpanii i wielu innych krajach, z czasem współpracując z takimi instytucjami jak amerykańskie Harlem School Of Arts i Education Through Music, hiszpańskie Barcelona Improv Group i Big Improv School czy nasz Narodowy Teatr Lalek w Warszawie.

Why duetu Quiet Colors to album, którego brzmienie wywodzi się z różnych, bogatych w tradycje muzyczne światów, wspólnie tworzących coś urzekającego, a przede wszystkim orzeźwiającego. Dla tych, którym współczesny jazz na ogół brzmi nieco przyciężko, będzie chwilą wytchnienia i lekkości, w której wprowadzaniu Marcelo i Joanna nie mają sobie równych. Warto podarować sobie tę chwilę - z pewnością coś w nas pozostawi.

Sebastian Gabryel

  • Quiet Colors
  • 5.04, g. 20
  • Blue Note
  • bilety: 89-99 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024