Kultura w Poznaniu

Aktualności

opublikowano:

Zwycięzcy 14. Short Waves Festival!

W sobotę, 18 czerwca, w murach poznańskiego Centrum Kultury Zamek odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 14. edycji Short Waves Festival, na której poznaliśmy tegorocznych laureatów. Członkowie każdego z Jury złożonych z przedstawicieli świata filmu i sztuki, jak i publiczność, przyznali nagrody i wyróżnienia w pięciu konkursach: Konkurs Międzynarodowy, Konkurs Polski, Konkurs Polskich Filmów Eksperymentalnych, Konkurs Dances with Camera, Konkurs Urban View - o łącznej wartości 47 tys. złotych. W Konkursie Polskim filmy oceniało także Jury Młodych.

. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Dodatkowo w tym roku po raz pierwszy na Short Waves do grona jurorów dołączyli przedstawiciele Zespołu Edukatorów Filmowych (ZEF). To grupa ekspercka, która za cel stawia sobie wyłanianie najciekawszych i najbardziej wartościowych pozycji filmowych skierowanych do dzieci i młodzieży i w ramach Short Waves wybrali najlepszy film sekcji SWF dla Młodych - programowanej przez młodzież i dla młodzieży. Zwycięski film otrzymał statuetkę wyprodukowaną przez Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie. Podczas gali odbyło się także symboliczne podsumowanie drugiej odsłony projektu This Is Short w postaci ogłoszenia zwycięzców konkursu online New Point Of View. Platforma powstała dzięki międzynarodowej współpracy sieci The European Short Film Network zrzeszającej cztery festiwale filmów krótkometrażowych: Vienna Shorts z Austrii, Go Short z Holandii, Kurzfilmtage Oberhausen z Niemiec i poznański Short Waves Festival.

Konkurs Międzynarodowy
Jury w składzie: Nicolas Khabbaz, Carla Vulpiani, Alan Zejer.

I Nagroda - 10 tys. zł
Über Wasser (On Solid Ground) / Jela Hassler / Szwajcaria / 2021 / Fabuła / 12'
Za film, który podejmuje ważną kwestię, uważnie skupiając się na codziennych, zwyczajnych zdarzeniach. Wyjątkowo szybki i perfekcyjny rytmicznie montaż reaguje na stany emocjonalne bohatera i tworzy film, który zachowuje swoje narracyjne napięcie.

●● II Nagroda - 5 tys. zł
Sierra / Sander Joon / Estonia / 2022 / Animacja / 16'
Pomiędzy biernością a dominacją popychają nas tradycje, obowiązki i oczekiwania tego, że staniemy się kimś innym. Dzięki bogatemu i dynamicznemu podejściu, film podkreśla rolę rodziców w kształtowaniu tożsamości ich dziecka.

●●● III Nagroda - 2,5 tys. zł
Marblehead / Jack Auen, Kevin Walker / USA / 2021 / Fabuła / 10'
Dokument, który wchodzi w świat swojego bohatera na palcach, oddając mu należny szacunek i wyrażając głęboki podziw dla błyskotliwego umysłu zdolnego do odnajdywania historii, kontemplowania pamięci i celebracji życia w miejscu, gdzie życie się kończy.

Specjalne Wyróżnienie
Nights and Days in July / Jana Bringlöv Ekspong / Szwecja / 2021 / Fabuła / 15'
Uniwersalny, osobisty portret, który buduje silną więź emocjonalną z widownią, ukazując ból samotności i potrzebę uwagi, by uspokoić naszą niepewność. Za odwagę autoprezentacji, której z łatwością przychodzi przekraczanie granic gatunków filmowych.

Nagroda Publiczności ­- 2 tys. zł
Marblehead / Jack Auen, Kevin Walker / Stany Zjednoczone / 2021 / Fabuła / 10'

Konkurs Polski

Nagroda Jury Młodych ­- 2 tys. zł
Jury Młodych w składzie: Zofia Gorzkowska, Jakub Baliński, Ada Wójkiewicz.
Dzielenie się / Natalia Sara Skorupska / Polska / 2021 / Dokument / 14'
Nagradzamy film o rodzinie i różnicach między poszczególnymi członkami, w którym nieobecna na ekranie autorka jednocześnie obnaża swoją codzienność - za dzielenie się inspirującą odwagą i uwiecznienie uniwersalnego doświadczenia związanego z trudem w zachowywaniu własnej tożsamości.

Nagroda Publiczności ­- 4 tys. zł
Dzielenie się / Natalia Sara Skorupska / Polska / 2021 / Dokument / 14'

Konkurs Polskich Filmów Eksperymentalnych
Jury w składzie: Anna Konik, Sanne Jehoul, Yuyan Wang.

Nagroda Główna - 5 tys. zł
Ziemia wchłonie to wszystko / Dominik Ritszel / Polska / 2021 / Eksperyment / 9'
Film wyróżnia się wyrazistym podejściem wizualnym i formalnym, jednocześnie prezentując refleksję na temat niestabilności historycznych i współczesnych kontekstów oraz niepewności związanej z ich reprezentacją. Łącząc uderzające abstrakcyjne elementy graficzne z archiwalnymi materiałami oraz efektownym projektem dźwiękowym, jest zarówno eklektyczny, jak i spójny. Pomimo tego, że jest odważny w swej formie, posiada również silny rdzeń emocjonalny, mówiący o złożoności naszej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości poprzez solidarność społeczności klasy robotniczej i walkę na tle problemów społeczno-gospodarczych i środowiskowych.

Specjalne Wyróżnienie - 1,5 tys. zł
To my friends. Next room (Hotel Monterey) / Jan Domicz / Polska / 2021 / Eksperyment / 9'
Film, który rozwija się poetycko, ale śledczo poprzez dopracowane obrazy warstwowych przestrzeni, odwołując się do kina samego w sobie i jednocześnie rozważając polityczne wymiary architektury oraz potencjał jej okupacji i transformacji jako krytycznego narzędzia służącego do zrozumienia naszych społeczności i otaczającego nas świata.

Konkurs Urban View
Jury w składzie: Jord den Hollander, Oana Ghera, Marta Marczak.

Nagroda Główna - 5 tys. zł
Misty Picture / Christoph Girardet, Matthias Müller / Niemcy / 2021 / Eksperyment / 16'
Jury doceniło wieloaspektowość filmu, od krytyki neoliberalnego kapitalizmu, aż po ostrą analizę użyć i nadużyć kultowych obrazów przez hollywoodzką maszynę marzeń oraz symboliczną siłę, którą ma zarówno kino jak i architektura w naszych zglobalizowanych społeczeństwach. Jeśli urbanistyka jest opowieścią o sukcesie i porażce, to jest to film właśnie o niej.

Specjalne Wyróżnienie
A Banana Tree Is No Coincidence / Luiza Gonçalves / Hiszpania / 2021 / Dokument / 10'
Bardzo osobiste spojrzenie na to w jaki sposób zgłębić strukturę miasta - zabawny i zaskakujący.

Nagroda Publiczności ­- 1,5 tys. zł
Piazzale d'Italia / Enea Zucchetti / Szwajcaria / 2021 / Dokument / 18'

Konkurs Dances with Camera
Jury w składzie: Lucia De Rienzo, Simona Deaconescu, Blas Payri.

I Nagroda - 5 tys. zł
PASSAGE / Ann Oren / Niemcy / 2020 / Eksperyment / 13'
Za przekonujące zakłócenie relacji pomiędzy ciałem, dźwiękiem i kamerą. Reżyserce udało się ukształtować czarującą postać, która nawiązuje mocną więź z widzem. Zdjęcia z subtelnością ukazują fakturę ciała.

●● II Nagroda - 2 tys. zł
Neon Phantom / Leonardo Martinelli / Brazylia / 2021 / Fabuła / 20'
Reżyser umiejętnie tworzy opowieść o odmieńcach, kinowy roller coaster głęboko osadzony w realiach życia. Film na nowo otwiera przestrzeń, gdzie fabuła przeplata się z musicalem i filmem tańca.

Specjalne Wyróżnienie
IO|OI / Francesco Lorusso / Włochy / 2021 / Fabuła / 9'
Za animację i efekty wizualne. Za jakość animowanej integracji ruchu w filmie.

Nagroda Publiczności ­- 1,5 tys. zł
Ag:Au / Alex Cantouris / Wielka Brytania / 2021 / Fabuła / 3'

Nagroda ZEF - Zespołu Edukatorów Filmowych dla najlepszego filmu sekcji SWF dla Młodych
Jury ZEF w składzie: Karol Szafraniec, Kaja Łuczyńska, Karolina Giedrys.

Spotless / Emma Branderhorst / Holandia / 2021 / Fabuła / 16'
Program SWF dla Młodych był na bardzo wysokim poziomie. Zobaczyliśmy wiele filmów świetnie zrealizowanych, które nie bały się dotykać kwestii trudnych i ważnych, w dodatku robiły to w sposób niezwykle wrażliwy i odpowiedzialny. Kino dla młodzieży ma ogromną siłę rażenia, a krótki metraż jest wspaniałym nośnikiem tej siły. Cielesność, fizjologia, trudy dojrzewania, wreszcie bieda i wykluczenie ekonomiczne. Wszystkie te kwestie, choć bardzo uniwersalne, wciąż związane są z wieloma tabu - nawet w krajach wysoko rozwiniętych, co często prowadzi do głębokiego poczucia wstydu. Nagrodzony przez nas film, poprzez swoją odwagę i bezpośredniość, przełamuje ów wstyd, stając po stronie swojej bohaterki, jej problemów i jej ciała. Jest to prosta historia, która może wydarzyć się wszędzie, w której odnajdzie się wiele młodych kobiet, ale którą wreszcie wszyscy możemy zobaczyć, poczuć i zrozumieć. Jest to też poruszająca opowieść o odpowiedzialności, poświęceniu i miłości, tworzona z wiarą w to, że kino może wpływać na rzeczywistość i czynić ją bardziej solidarną.

Nagroda w konkursie online New Point of View na platformie This Is Short
Jury w składzie: Viet Vu, Robin Curtis, Natalia Sielewicz

I Nagroda - 4 tys. euro
White Shadow / Annelore Schneider, Claude Piguet / Wielka Brytania, Szwajcaria / 2021 / Fabuła / 11'
Dojrzale budując wszechogarniającą atmosferę wyłącznie za pomocą ponownego wykorzystania śmieciowego found footage, zarówno na poziomie wizualnym i dźwiękowym, film wskazuje uniwersalną wizję swoim ukrytym palcem, dotyczącą wszystkich, którzy żyją w epoce cyfrowej. W czasach, gdy każdy może zrobić selfie, a nawet wysokiej klasy produkt 3D, film skłania nas do refleksji na temat naszych własnych gestów wizualnej kreacji. Co więcej, zaskakująco prosi nas o zakwestionowanie własnego zachowania za pomocą śmieciowych obrazów. W jego narracji na temat wirtualnego świata kryje się bliska nam metafora, która zachęca publiczność do kontemplacji naszej odpowiedzialności za nasze własne i rzeczywiste otoczenie. Kreatywny wybór by scalić ciche teksty w warstwy obrazów 3D, daje początek wyszukanemu głosowi, który przemawia z głębi własnego ekranu i subtelnie wzywa do działania.

●● II Nagroda - 2 tys. euro
How to Order Online / Julie Ramage / France / 2021 / Dokument / 9'
Film odsłania ważny zakątek Europy, tak często pomijany przez system karny. Skomponowany w sposób oszczędny, film prezentuje pojedynczą perspektywę, która podkreśla swoje znaczenie dla wizji ludzkości w przestrzeni, która jest często uznawana za odczłowieczającą. Dokumentalna forma zachęca głównych bohaterów do mówienia za siebie i daje przestrzeń na wiele autoekspresji poza słowami. Film ujawnia również silną relację pomiędzy twórczynią i jej bohaterami. W tym przypadku, autorka zbliża się do swoich bohaterów, budując godny podziwu poziom zaufania ze swoimi bohaterami. Filmując ręce bohaterów wykonujących swoistą pracę, film subtelnie wyraża nie tylko zbiorowy opór ale także silną solidarność niezależnie of rasy, na kontynencie, który charakteryzuje wiele problemów związanych z rasizmem. Ta solidarność jest nawet obecna pomiędzy tymi, którzy są poza kadrem trzymając kamerę, a tymi którzy są w kadrze.

oprac. red.