Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Muzyczna mieszanka kulturowa

Co mają wspólnego organy i muzyka elektroniczna? Co łączy Iran i Japonię? Egzotyczne zestawienia proponuje nowy festiwal muzyki współczesnej Sonus ex Machina / Poznańska Wiosna Jesienią.

. - grafika artykułu
Sepia Ensemble, fot. P. Piłasiewicz

Patronat nad nowym wydarzeniem na kulturalnej mapie Poznania poświęconym muzyce współczesnej sprawuje Poznańska Wiosna Muzyczna. Sonus ex Machina to zaledwie krótkie, dwudniowe nawiązanie do wiosennego festiwalu z długoletnią tradycją. W pierwszej edycji zaplanowano trzy koncerty.

Pomysł na festiwal zrodził się wokół poszukiwań podobieństw pomiędzy muzyką organową i elektroniczną. Tytułowy projekt Sonus ex Machina, który zabrzmi w sobotnim koncercie 28 października, tworzą japońska organistka Mari Fukumoto i poznański kompozytor Rafał Zapała. Artyści chcą pochylić się nad zagadnieniem muzyki akuzmatycznej, w której źródło dźwięku sprawia wrażenie niejasnego, tajemniczego, oddzielone jest bowiem od osoby, która ów dźwięk wydobywa. Doskonałym tego przykładem jest właśnie muzyka organowa, wykonywana na instrumentach o gigantycznych nieraz rozmiarach, których mechanizm pozostaje dla większości słuchaczy enigmatyczny, a której wykonawca znajduje się często w innym miejscu niż piszczałki. W nawiązaniu do tego zjawiska organom będzie towarzyszyła muzyka elektroniczna, która w podobny sposób oddziela ogólne wrażenie akustyczne od rzeczywistego źródła dźwięku. Fukumoto i Zapała wykorzystają także architekturę poznańskiej Fary jako przestrzeń akustyczną będącą nieodłączną częścią składową ich instrumentów. Tak rozumiane brzmienie organów ma zbliżać je do doświadczeń instalacji dźwiękowych. Podczas koncertu usłyszymy utwory napisane w różnych strategiach kompozytorskich - od tradycyjnej (jak na kategorię muzyki współczesnej) kompozycji Orga-Nastro Ernsta Křeneka na organy i taśmę, poprzez zainspirowane muzyką elektroniczną utwory na organy solo Györgya Ligetiego aż po festiwalowe zamówienie - prawykonanie Scrolling to zero Rafała Zapały.

Pierwszy natomiast dzień festiwalu, czyli piątek 27 października wypełnią dwa koncerty. O g. 17 w Auli Nova usłyszymy Sepia Ensemble - zespół muzyki współczesnej związany z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Program Zooming: Iran stanowi kolejną odsłonę proponowanego przez Sepia Ensemble cyklu, w którym muzycy eksplorują muzykę współczesną różnych krajów. Polsko-irański repertuar został po raz pierwszy wykonany przez zespół w maju ubiegłego roku na Tehran Contemporary Music Festival, a obejmuje m.in. trzy prapremierowo wówczas zaprezentowane przez Sepię utwory teherańskich kompozytorów. Koncert w ramach festiwalu Sonus ex Machina będzie polską premierą tych dzieł, a obok nich zabrzmią utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Artura Kroschela.

Tego samego wieczoru o g. 20 w Auli Nova odbędzie się jeszcze jeden koncert, podczas którego swoją najnowszą twórczość zaprezentują studenci utworzonej w ubiegłym roku specjalności muzyka elektroakustyczna z Akademii Muzycznej w Poznaniu. Magdalena Chlebowska, Robert Gogol, Michał Janocha, Wojtek Krzyżanowski, Jan Skorupa, Sebastian Dembski i Jan Migdal zapraszają na - jak zapewniają organizatorzy wydarzenia - "dużą dawkę bezkompromisowej elektroniki". Na wszystkie koncerty festiwalu wstęp wolny.

Magdalena Mateja

  • Festiwal "Sonus ex Machina"/Poznańska Wiosna Jesienią:
  • 27.10, g.17, Aula Nova, Teheran / Poznań, wyk. Sepia Ensemble
  • 27.10, g. 20, Aula Nova, Nowa muzyka elektroakustyczna, wyk. studenci specjalności kompozycja elektroakustyczna poznańskiej Akademii Muzycznej
  • 28.10, g. 21, Fara Poznańska, Sonus ex Machina, wyk. Mari Fukumoto - organy, Rafał Zapała - elektronika