Poznańska Wiosna prezentuje nowości, ale organizatorzy ufają stałemu, wypróbowanemu pomysłowi na formułę imprezy. To nie będzie festiwal zupełnie inny od poprzednich - mówi dr Artur Kroschel, dyrektor artystyczny Poznańskiej Wiosny. - Nie robimy rewolucji, staramy się obrany kierunek realizować coraz lepiej, zgłębiać zapoczątkowane tematy i wypracowywać, a może już podtrzymywać, wypracowaną markę.
Jaka jest więc obrana od wielu lat strategia? Festiwal ma za zadanie przypominać i pielęgnować tradycje muzyki drugiej połowy XX wieku, często zapominanej lub wymagającej należnego sobie odbioru. To, co szokowało kilkadziesiąt lat temu, dziś wydaje nam się już bliższe, a weryfikacja opinii o dziełach XX wieku to obowiązek współczesności. Muzyczna Wiosna ma też wymiar lokalny - służy prezentacji twórczości kompozytorów z Poznania i okolic. Wykracza też poza Wielkopolskę, a nawet poza Polskę, sięgając po najbardziej interesujące dzieła i zjawiska muzyczne ze świata. Priorytetem w wyborze festiwalowego repertuaru jest wartość artystyczna prezentowanych utworów i świetny poziom wykonawczy. Ma być nie tylko różnorodnie, ale i znakomicie!
- Wydarzenia Poznańskiej Wiosny nie ogniskują się wokół jednej gwiazdy, jednego wybitnego koncertu, ale obierają kierunek demokratyczny, tworząc możliwie bogatą ofertę, w której można przebierać. Każdy koncert jest takim "najmocniejszym punktem" programu, to zależy, kto co wybierze i jakie odcienie nowej muzyki preferuje - wyjaśnia Kroschel.
Co na pewno wpisać w kalendarz melomana? Obiecująco zapowiada się inauguracja festiwalu w wykonaniu Ensemble Aventure z Fryburga, grupy światowej klasy, uznanej na wielu podobnych imprezach w Europie, o której randze i prestiżu świadczy niemal trzydzieści lat scenicznego doświadczenia. Podczas Poznańskiej Wiosny po raz pierwszy w Polsce wykonana zostanie kompozycja 1+1=1 Pierluigiego Billone na dwa klarnety basowe, który wykona austriacki duet Petra Stump i Heinz-Peter Linshalm. Propozycją z lokalnym tłem, specjalnie dla miłośników Bogusława Schaeffera, będzie prawykonanie jego utworu na cztery altówki.
Poznańska Wiosna nie zapomina również o dzieciach, których edukacja dziś ma szansę przełożyć się w przyszłości na pełne sale koncertowe. Dla najmłodszych organizatorzy, tradycyjnie wraz z Centrum Sztuki Dziecka, przygotowali cykl szczególnie kolorowych i atrakcyjnych wydarzeń wprowadzających w świat nowej muzyki.
Agata Szulc-Woźniak
- 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej - Poznańska Wiosna Muzyczna
- 23-30.03