"Jazz, Blues & Beyond" - taki dopisek widnieje na winiecie słynnego amerykańskiego magazynu "Down Beat". A więc "jazz blues i nie tylko" albo, parafrazując nieco: "jazz, blues i okolice". Mam wrażenie, że - zachowując wszelkie proporcje - podobne hasło/motto mogłoby przyświecać kolejnym edycjom Ery Jazzu. Bo oczywiście bazą, punktem wyjścia każdego z festiwalowych przedsięwzięć jest - szeroko pojmowany - jazz. Ale pomysły interpretacyjne i wykonawcze wiodą artystów (a za nimi publiczność) w różnych kierunkach. Efekty ich poszukiwań są zazwyczaj bardzo atrakcyjne dla słuchaczy i owacyjnie przez nich przyjmowane.
Tę intuicję zdaje się potwierdzać Rebekka Bakken, pochodząca z Norwegii obywatelka świata, wokalistka i pianistka. W wywiadzie dla miesięcznika "Jazz Forum" przed kilkoma laty mówiła: "Nie jestem muzykiem jazzowym w tradycyjnym znaczeniu. (...) Tak wiele gatunków się teraz przenika, że często trudno mi określić, czy to już tylko pop, czy może jeszcze jazz, a może jeszcze coś innego. Ja uważam, że jakiekolwiek kategoryzowanie nie ma większego sensu". Bakken będzie bodaj największą gwiazdą tegorocznej edycji imprezy. Zaśpiewa w Auli UAM w niedzielę 14 kwietnia, na zakończenie festiwalu.
Nie mniej emocji będzie z pewnością towarzyszyło koncertowi, który odbędzie się dzień wcześniej w Sali Wielkiej CK Zamek. W sensie stylistycznym będą tu panowały nieco inne klimaty, ale program wieczoru pozwala zakładać, że koncert spotka się z żywym odbiorem publiczności. Wieczór odbędzie się pod wszystko mówiącym tytułem Czas Komedy, a pretekstem jest przypadająca w kwietniu 50. rocznica śmierci najsłynniejszego polskiego jazzmana. Muzykę Krzysztofa Komedy Trzcińskiego mają tego dnia zagrać czołowi młodzi poznańscy muzycy, a także wiedeński Radio String Quartet, który ma zaprezentować swój program Komeda & More. Radio String Quartet to kwartet smyczkowy nieklasyczny, stawia bowiem przede wszystkim na muzykę improwizowaną, a przynajmniej z takowej czerpie natchnienia. Członkowie zespołu znani są z reinterpretacji twórczości wielkich twórców światowego jazzu, takich jak John McLaughlin i jego Mahavishnu Orchestra czy Weather Report. Recenzenci, pisząc o dokonaniach wiedeńczyków, słyszą tam nie tylko echa jazzu, ale też rocka, folku, a nawet muzyki pop.
Tegoroczny festiwal rozpocznie się w piątek 12 kwietnia w Blue Note występem międzynarodowej formacji Afroistic Trio. W jej składzie jest basista Reggie Washington (którego pamiętamy z koncertu na Erze Jazzu sprzed czterech lat), urodzony w Senegalu gitarzysta Herve Samb oraz Ulri Yul Edorh - perkusista pochodzący z Beninu.
Tomasz Janas
- Era Jazzu
- 12-14.04
- bilety: 80-150 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019