Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

David chce umrzeć

Rzadko trafiają na nasze ekrany filmy ze Szwajcarii, która jest postrzegana jako kraj osobny, zawsze trzymający się z dala od burz przetaczających się przez europejski kontynent. Bogaty, bezpieczny, ale nudny. Wedle powszechnej opinii w Szwajcarii nie dzieje się nic, co mogłoby rozpalić opinię publiczną w innych rejonach świata.

. - grafika artykułu
fot. materiały dystrybutora

Tymczasem Pycha Lionela Baiera, reżysera nieznanego u nas, choć jeden ze swoich filmów - Na wschód - nakręcił w Polsce, dotyczy eutanazji, a więc kwestii wywołującej wiele etycznych sporów. W Szwajcarii legalne jest wspomagane samobójstwo ludzi nieuleczalnie chorych. W filmie umrzeć chce David, emerytowany architekt, cierpiący na raka. Na miejsce śmierci wybiera motel na obrzeżach Lozanny, który zaprojektował razem z nieżyjącą już żoną. W przejściu na drugą stronę ma pomóc bohaterowi przedstawicielka organizacji zajmującej się wspomaganym samobójstwem, Hiszpanka o znaczącym imieniu Esperanza (Nadzieja) - gra ją Almodovarowska diwa, Carmen Maura.

Już jej obecność wskazuje na to, że o tak trudnym problemie film opowiada w konwencji komediowej. Do formalnego przeprowadzenia aktu eutanazji potrzeba bowiem świadka, a jedyną osobą, która może w tej roli wystąpić, jest... męska prostytutka, wykonująca swój zawód w sąsiednim pokoju. To Treplew, emigrant ze Wschodu, pełen wigoru i słowiańskiej fantazji.

W ciągu jednej, bożonarodzeniowej nocy dochodzi do zabawnej konfrontacji między zgorzkniałym Szwajcarem, hiszpańskim "aniołem śmierci" i rosyjskim gierojem. Wyłaniają się z niej pytania o przemijanie, radość życia, sens cierpienia, konsekwencje egoizmu i tytułowej pychy. Mimo wagi tych pytań, film stara się nie zgubić lekkiego tonu, budzi więc raczej delikatny uśmiech niż moralne zatroskanie. W utrzymaniu melancholijnie absurdalnego nastroju wydatnie pomagają rozbrzmiewające fragmenty z symfonii i kwartetów smyczkowych Dmitrija Szostakowicza.

Bartosz Żurawiecki

  • "Pycha" (La vanité)
  • reż. Lionel Baier, scen. Lionel Baier, Julien Bouissoux
  • premiera: 6.05