Kultura w Poznaniu

Sztuka

opublikowano:

W poszukiwaniu trafnej formy

Już 18 czerwca poznamy laureatów tegorocznej edycji Konkursu 30/30 na najlepszą okładkę płytową roku 2020. Będzie to również pierwszy dzień wystawy pokonkursowej, która potrwa do końca lipca.

. - grafika artykułu
Fot. materiały organizatorów

Od kilku dekad okładki płytowe są spektakularnymi owocami aliansu muzyki i sztuk wizualnych. Prawdziwa rewolucja na tym polu dokonała się na przełomie lat 60. i 70., gdy modne wśród muzyków stało się spoglądanie na własną twórczość z dystansu i szukanie trafnej formy obrazowego jej podsumowania. To wówczas okładki płyt stały się samoistnymi dziełami sztuki. Jak inaczej bowiem nazwać słynną "bananową" okładkę płyty The Velvet Underground and Nico (okładkowego banana dawało się nawet obierać), czy cover albumu Sticky Fingers zespołu The Rolling Stones, którego centralnym elementem był autentyczny, rozpinany zamek męskiego rozporka? Obie prace zaprojektował Andy Warhol i to on otwiera całą plejadę grafików projektujących obwoluty longplayów, wśród których są Peter Saville, Aleks Grey, Damien Hirst czy Banksy.

Istotny wkład w tę dziedzinę sztuki mieli i mają również Polacy. Nazwiska Stanisława Zagórskiego i Rosława Szaybo, którzy pracowali m.in. dla takich sław jak Miles Davies, Aretha Franklin, The Clash, Elton John, Judas Priest, Cream czy Chicago, stały się synonimem dzieł najwyższej jakości. Drugiemu z wymienionych artystów zawdzięcza Poznań swój renomowany, powstały przed 7 laty Konkurs 30/30 na najlepszą okładkę płytową. Rosław Szaybo był nie tylko jego inicjatorem i patronem, ale także przez pięć lat przewodniczył konkursowemu jury. Po jego śmierci w 2019 roku podjęto decyzję o kontynuowaniu konkursu, a samego artystę upamiętniono nagrodą specjalną jego imienia.

W tym roku do rywalizacji stanęły 83 okładki - nieco mniej niż w latach minionych, co uzasadnione jest pewnym kryzysem rynku muzycznego wywołanym pandemią. Konkursowe jury, w którym zasiadają artyści graficy, kuratorzy wystaw, dziennikarze muzyczni oraz działacze kultury, wybrało 30 prac, które znajdą się na pokonkursowej wystawie w Galerii Starego Browaru. Wybrano także trzech laureatów nagrody głównej oraz przyznano nagrodę specjalną. Nowością w tym roku jest wprowadzenie nowej kategorii nagród za edytorstwo. Jak mówią przedstawiciele Wydawnictwa Miejskiego Posnania, organizatora konkursu, płyta i jej okładka mogą być także pięknie zaprojektowanymi, starannie wykonanymi przedmiotami, a wielu wydawców proponuje nowatorskie wzornictwo i ciekawe rozwiązania w tej dziedzinie, co warto dostrzec i docenić. Kto wygra obecną edycję konkursu, przekonamy się już 18 czerwca.

Katarzyna Kamińska

  • wernisaż wystawy pokonkursowej Konkursu 30/30 na najlepszą okładkę płytową
  • 18.06, g. 18
  • Galeria Starego Browaru
  • wystawa czynna do 31.07

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021