Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Odbijając się od tradycji

Królowa Nocy, Papageno i Papagena oraz Tamino - najsłynniejsze libretto Emanuela Schikanedera wniosło do kultury wiele barwnych postaci, a muzyka Mozarta dodała im charakteru i indywidualnego rysu. Tak powstał Czarodziejski flet - opera, którą zna prawie każdy, a już na pewno każdy chociaż raz w życiu nucił Arię Królowej Nocy...

. - grafika artykułu
Sjaron Minailo - reżyser "Czarodziejskiego fletu", fot. Elisa Mendes

Poznańska odsłona tej opery może jednak być zaskoczeniem dla znawców klasycznego dzieła. Zamiast szukać ukrytych masońskich przekazów, reżyser opery chce przede wszystkim opowiedzieć o społeczeństwie kurczowo trzymającym się tradycji, a także o podziałach, które, jak to zwykle bywa, podsyca polityka.

Czarodziejski flet pobudza wyobraźnię wielu współczesnych reżyserów. Warto wspomnieć takie nazwiska, jak Suzanne Andrade, Barrie Kosky czy Marek Zákostelecký. Reżyserem poznańskiej odsłony spektaklu jest izraelski performer, Sjaron Minailo. Artysta ten jest związany ze sztuką eksperymentalną, a jego główne laboratorium to Studio Minailo, którego jest dyrektorem artystycznym. Artysta ten lubi przekraczać tradycyjne granice sztuki, łamać konwencje i odgórnie ustalone zasady. Jest uważnym obserwatorem współczesności, a jego twórczość nierzadko rodzi się z refleksji nad obecną sytuacją społeczno-polityczną. Sięga zarówno po repertuar klasyczny, jak i współczesny. Nie boi się także czerpać z popkultury - w 2015 roku we współpracy z dyrygentem Bassem Akiki stworzył operową adaptację albumu Björk Medúlla.

W Poznaniu Sjaron Minailo pochyli się nad zagadnieniem tradycyjnych wartości. Historia słynnej opery będzie punktem wyjścia do zastanowienia się nad zasadami panującymi w społeczeństwie. Czy ważniejsza jest autonomia jednostki, czy wartości wyznawane przez ogół? W jaki sposób nowe pokolenia mogą uwolnić się od tego, co przez lata pielęgnowali przodkowie? Czy jest jakaś alternatywa w wyborze między skrajnymi poglądami?

Do współpracy nad alternatywną wizją klasycznej opery Mozarta reżyser zaprosił Krystiana Ladę. Artysta ten, podobnie jak reżyser, zawodowo związany jest z Amsterdamem. Tam ukończył studia dramaturgiczne i literaturoznawcze, a także zainicjował i kierował forum dla twórców opery współczesnej United States of Opera oraz był koordynatorem Europejskich Dni Opery w Holandii. Za kostiumy odpowiadać będzie Minailo oraz Natalia Piątkowska. Wśród Holendrów pracujących nad tą sztuką jest także reżyser świateł, Maarten Warmerdam. Jako projektant oświetlenia Maarten pracował m.in. dla Dutch National Travel Opera, Opera de Lille, La Monnaie/De Munt w Brukseli czy Holland Opera. Z Minailo współpracuje od lat, badając możliwości światła w zakresie potencjału zmiany percepcji przestrzeni wśród publiczności.

Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiadają Gabriel Chmura (dyrygent) oraz Mariusz Otto (kierownictwo chóru). Wśród wykonawców usłyszymy m.in. Pawła Brożka i Piotra Friebe (Tamino),  Romę Jakubowską-Handke i Monikę Mych-Nowicką (Pamina), Jaromira Trafankowskiego i Jana Żądło (Papageno), Marię Antkowiak i Magdalenę Stefaniak (Papagena) oraz Alinę Adamską i Aleksandrę Olczyk (Królowa Nocy).

Aleksandra Bliźniuk

  • "Czarodziejski flet" W.A. Mozarta
  • libretto: Emanuel Schikaneder
  • reżseria: Sjaron Minailo
  • dramaturgia: Krystian Ladam
  • kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
  • Teatr Wielki
  • premiera: 10.06, g. 19