Kultura w Poznaniu

Kalendarium

Ciemna fotografia została wykonana na sali koncertowej. W jej centrum widzimy niewyraźnie sylwetkę skrzypka stojącego i grającego na scenie, a za nim sylwetki kilku innych muzyków. Zdjęcie zrobiono ponad głowami osób siedzących na widowni. Utrzymane jest fioletowych barwach światła padającego spod sceny.
  • g. 18-18.30 - wykład/prezentacja: Doron Sadja
  • g. 18.30-19 - wykład/prezentacja: Peter Gonda (gnd.sk)
  • g. 19-20 - performance audiowizualny (audiovisual performance): Mariska de Groot (Stirred Mandala II)
  • g. 20-21 - performance audiowizualny (audiovisual performance): Doron Sadja

Doron Sadja - Amerykański artysta, kompozytor, pedagog i projektant instrumentów, którego prace badają sposoby percepcji i doświadczania dźwięku, światła i przestrzeni. Pracuje głównie z wielokanałowym dźwiękiem przestrzennym - łącząc nieskazitelną elektronikę z bujnymi, romantycznymi syntezatorami, ekstremalnymi częstotliwościami, gęstym szumem i wspomaganymi komputerowo instrumentami akustycznymi, Sadja tworzy postludzką, hiper-emocjonalną architekturę dźwiękową. Doron jest nauczycielem w Catalyst Institute for Art and Technology w Berlinie. Obecnie Doron prowadzi Faded Instruments, firmę projektową VST/AU, która tworzy eksperymentalne instrumenty i efekty. Prowadzi blog Dissolving Sounds poświęcony sztuce dźwięku i światła. Jest także współzałożycielem Shinkoyo Records i centrum sztuk performatywnych West Nile na Brooklynie, a także kuratorem różnych festiwali nowej muzyki/dźwięku w całym Nowym Jorku.

Peter Gonda (a.k.a. gnd) - Reżyser teatralny, prowokator audiowizualny, VJ, prezenter radiowy, programista i maniak Pure Data. Uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie informatyki stosowanej (2007) i magisterium z nauk kognitywnych (2009) na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie. Ukończył także reżyserię teatralną na Akademii Teatralnej DAMU w Pradze (2018).

Mariska de Groot - Zaintrygowana fenomenem i historią dźwięku optycznego, Mariska de Groot (1982, Niderlandy) tworzy, wykonuje i komponuje dla kompleksowych analogowych instrumentów i instalacji światło-dźwięk, które badają tę zasadę w nowy sposób. Jej prace często nawiązują do wynalazków medialnych z przeszłości, którymi stara się wzbudzić multi-sensoryczne i fenomenologiczne doświadczenie w świetle, dźwięku, ruchu i przestrzeni. Mariska ukończyła studia licencjackie z projektowania graficznego w Arnhem (2000-2005) oraz uzyskała dyplom magistra na międzywydziale ArtScience w 2012 roku.

_

ŚWIATŁODŹWIĘKI (19-20.11.2021) to 6. edycja festiwalu sztuki audiowizualnej, prezentującego najważniejsze prace europejskiego i rodzimego środowiska artystycznego, zafascynowanego performatywnym łączeniem wizualności i muzyki, organizowanego przez Fundację Wspierania Kultury - Our PLace Foundation.

Organizatorzy określają wrażenia, jakich mogą spodziewać się uczestnicy festiwalu, jako "synestetyczne doświadczanie eksperymentalnej muzyki i świetlnych wizualizacji". Ta interdyscyplinarna sztuka tworzona jest całkowicie na żywo, w oparciu o nowe koncepcje zakładające wzajemne oddziaływanie dźwięku i obrazu/koloru w jednym czasie.

ŚWIATŁODŹWIĘKI to koncerty, jam session i wykłady/prezentacje w języku angielskim, podczas których artyści tworzący projekcje, muzycy-naukowcy opowiedzą o najnowszych trendach w europejskiej sztuce, o połączeniach sztuki, informatyki, architektury. Zaprezentują nowe drogi i kierunki, którymi podąża sztuka. W tym roku gośćmi festiwalu będą Mariska de Groot, Doron Sadja, Slavo Krekovic, Peter Gonda, Piotr Mełech, Monika Pich i zespół Liquidacje.

Więcej informacji na stronie festiwalu.

Zobacz www.swiatlodzwieki.pl