W sztuce temat Matki Bożej, Bożej Rodzicielki był niezwykle często podejmowany. Maryja pokazywana była podczas Zwiastowania, Nawiedzenia, trzymając czy karmiąc Dzieciątko, ale i podczas scen z całego życia Jezusa, a przede wszystkim pod Krzyżem (Opłakiwanie) czy z ciałem martwego Chrystusa (Pieta). Wybitna historyczka sztuki Maria Poprzęcka w monografii malarstwa polskiego stwierdziła, że obraz Matki Bożej Częstochowskiej wschodni w treści, zachodni w warstwie malarskiej naród obrał za swą największą świętość i wizerunek ten - wraz z Bitwą pod Grunwaldem Jana Matejki - ukształtował zbiorową wyobraźnię Polaków. W tym kontekście nabiera aktualności i mocy pytanie o to, na ile tradycyjne, powszechnie akceptowane wzorce maryjnej ikonografii przemawiają do współczesnego odbiorcy, a także czy jesteśmy w stanie wprowadzić do przestrzeni sakralnej dzieła sztuki, które przekraczają nasze wyobrażenia, oczekiwania i upodobania wyznaczone przez poprzednie epoki.
Na takie, ale i wiele innych pytań o kształt współczesnej sztuki sakralnej musieli odpowiedzieć sobie uczestnicy pierwszej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Sakralnej ogłoszonego przez Fundację Maria i Marta z Wrocławia. Temat konkursu: macierzyństwo Maryi uruchomił wyobraźnię artystów zarówno w kwestii przedstawianych motywów, jak i wykorzystywanych technik. Stąd na prezentowanej w Akademii Lubrańskiego wystawie możemy zobaczyć bardzo zróżnicowane prace od tradycyjnych ikon, poprzez współczesne ich interpretacje, abstrakcje geometryczne, przedstawienia figuratywne czy symboliczne z wykorzystaniem takich technik, jak: malarstwo, rysunek, grafika warsztatowa i komputerowa, typografia, fotografika artystyczna. Zebrane dzieła są wyrazem różnorodnej wrażliwości artystycznej i religijnej twórców oraz rozmaicie pojmowanej przez nich roli sztuki Sakralnej.
ks. Jerzy Stranz
______________________________________________________
Godziny otwarcia:
Bilety do nabycia w kasie Muzeum.
_
Muzeum nieczynne w dniach: