Najpierw był pomysł. Potem dopiero zaczęła się ich współpraca. Pierwotna koncepcja jednak szybko ewoluowała, ponieważ przyszła pandemia. Podobno jest mniej pesymistycznie. - Natura w takiej czy innej formie przetrwa. Nasza apokalipsa nie jest taka ważna - mówił na spotkaniu przedpremierowym reżyser Szymon Kaczmarek. - W czasie pandemii uruchomiliśmy inne myślenie - dodał z kolei choreograf Mikołaj Karczewski. Ostatecznie twórcy przeprowadzą widzów przez historię ludzkości od czasów prehistorycznych po postapokaliptyczną przyszłość, stawiając pytanie - czy zjawiska, w których jesteśmy skłonni widzieć patologie późnego kapitalizmu, nie są czasem manifestacją odwiecznych zachowań gatunku ludzkiego. Podejmą temat jednego z najważniejszych problemów współczesności, tj. pędu za wzrostem gospodarczym i jednoczesnego braku refleksji nad kondycją środowiska.
Na scenie obok "dmuchanych robali", którymi łatwo manipulować, nadać kształt, pojawi się 15 aktorów. Opowiedzą "wspólną historię obozową". - Co innego czytać o ewolucji, a co innego przejść przez taką ewolucję - tłumaczył Karczewski. - Skojarzyło nam się to z obozem letnim - wyjaśniał dramaturg Żelisław Żelisławski. Jego zdaniem podczas takiego turnusu bierze się udział w swoistym kursie wyobraźni, różnych świadomości.
Inspiracją dla choreografa były ćwiczenia z rozwoju płaszczyzn motoryki. Karczewski porównał to do sytuacji, w jakiej dziecko na początku życia podnosi głowę, potem raczkuje, a na koniec zaczyna chodzić. - Spektakl jest wizualną podróżą - mówił. - Nie nazywamy wprost jakie to są organizmy. Widz może wejść w strefę mikro, ale też makro - kontynuował.
W Walce o ogień... nie pojawi się słowo mówione. - Podoba nam się ta czysto ruchowa forma - zdradził Żelisławski. Co z koeli wiemy o muzyce? Autorowi zależało na tym, żeby uniknąć jednoznaczności i tautologii. - Kiedy dostałem nagranie od razu usłyszałem aktorów. Słychać było ich pełzanie po ziemi, oklapywanie... Bardzo chciałem dać temu - przynajmniej w pierwszej części spektaklu, przestrzeń, a nie zagrać muzyką - opowiadał Kamil Tuszyński.
Monika Nawrocka-Leśnik
- Walka o ogień i wzrost gospodarczy
- reżyseria: Szymon Kaczmarek
- choreografia: Mikołaj Karczewski
- dramaturgia: Żelisław Żelisławski
- scenografia: Kaja Migdałek
- muzyka: Kamil Tuszyński
- Polski Teatr Tańca
- premiera online: 26 i 27.02, g. 19 i 20.30
- bilety: 30 zł
- uwaga! spektakl będzie dostępny na platformie VOD od 26.02, g. 19 do 27.02, do g. 23.59; bilety można kupować do soboty 27.02, do g.22.30
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021