Absolwentka marsylskiej ESADMM i brukselskiej Sint-Lukas Hogeschool w swojej twórczości skupia się na rzeźbie, instalacjach oraz video. Swoje prace prezentowała na wystawach w Hawanie, Bogocie, Filadelfii, Paryżu Brukseli, Madrycie, Warszawie i w Poznaniu. W tych dwóch ostatnich miastach uczestniczyła wraz z m.in. Agnieszką Grodzińską, Franciszkiem Orłowskim i Piotrem Bosackim w wystawie "D / I / S / R / U / P / T". W stolicy Jimena Kato współpracowała z rezydującym w Zamku Ujazdowskim kolumbijskim rzeźbiarzem Juanem Doque.
Sztuka Kato to rodzaj gry z formą rzeźbiarską - z teksturą, kolorem, napięciami i interakcjami, które budują się pomiędzy użytymi materiałami. Kato nie boi się zestawiać pozornie niepasujących do siebie elementów jak w "Studies for amalgamated sculptures" (2016), czy jak w "Tower, Ladder, Shovel (the soft structures series)" (2005) używać do budowy modeli klasycznych dzieł architektury tak nietrwałej materii jaką jest... beza.
Wystawa "An Awkward Understanding of the Bodily Mechanics" wyrosła z fascynacji mechaniką ruchu i ciała. Gest i ruch, dynamika i statyka, taniec i chód. Artystka w "An Awkward...." skupia się na kwestii cielesności w rzeźbie oraz ograniczeniom, jakie daje forma rzeźbiarska. Fundamentem prac mają być materia i ciężar. Jaka jest różnica między rzeźbą a ludzkim ciałem? Czy jedno i drugie można formować z taką samą łatwością? Tworzenie sztuki to dla Kato gra z ciałem i równowagą. Artystka mówi, że akceptuje kondycję, ruch i dynamikę swoich prac i zamiast starać się je kontrolować - pracuje z nimi w duchu leseferyzmu.
Adam Jastrzębowski
- "An Awkward Understanding of the Bodily Mechanics" - Jimena Kato
- Rodríguez Gallery
- wernisaż: 22.03, g. 19
- wystawa czynna do 24.04
- wstęp wolny
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019