Kultura w Poznaniu

Rozmowy

opublikowano:

Wspólne działanie w kulturze

Rozmowa z Sylwią Szykowną z Centrum Praktyk Edukacyjnych działającym przy CK ZAMEK.

Jeden z ubiegłorocznych warsztatów CPE (fot. CPE) - grafika artykułu
Jeden z ubiegłorocznych warsztatów CPE (fot. CPE)

Projekt Centrum Praktyk Edukacyjnych funkcjonuje w Poznaniu od ubiegłego roku. Skąd wziął się ten program i jaka jest jego idea?

CPE jest pilotażowym projektem rządowego programu "Bardzo Młoda Kultura", który rozpoczął się w 2014 roku, a teraz jest kontynuowany. Jego podstawowym celem jest popularyzacja idei edukacji kulturowej oraz dobrych praktyk z nią związanych poprzez budowanie pomostów między środowiskiem oświaty i środowiskiem kultury. Pojęcie  edukacji kulturowej rozumiemy jako procesem przygotowania do bardziej aktywnego, świadomego i krytycznego uczestnictwa w kulturze. Zależy nam w dużej mierze na wzmacnianiu i dowartościowaniu obecności edukacji kulturowej w świadomości społecznej.

Do kogo kierujecie swoją ofertę?

Projekt skierowany jest do reprezentantów różnych środowisk zaangażowanych w  działalność edukacyjno-kulturową. Jest to więc inicjatywa kierowana do animatorów, edukatorów kulturowych, nauczycieli, bibliotekarzy, przedstawicieli organizacji pozarządowych i prywatnych, pracowników instytucji kultury, badaczy kultury - do grup zajmujących się szeroko pojętą edukacją kulturową. Myślimy również o innych uczestnikach kultury reprezentujących różne grupy wiekowe (dzieci, rodzice, seniorzy) i społeczne.

Na czym polegają działania CPE?

Można wymienić cztery obszary aktywności. Pierwsza to działalność badawcza, wynikająca niejako ze specyfiki zespołu CPE, który tworzą w większości pracownicy naukowi Instytutu Kulturoznawstwa i Instytutu Socjologii UAM. Efektem ubiegłorocznych prac jest m.in. publikacja prezentująca diagnozę stanu edukacji kulturalnej w Poznaniu i powiecie poznańskim. Oprócz tego powstają także artykuły, teksty o charakterze metodycznym. Wszystkie są nieodpłatne i ogólnodostępne na naszej stronie www.cpe.poznan.pl.

Drugim z kolei obszarem jest działalność szkoleniowa, oparta głównie na prowadzeniu warsztatów, w ramach których podnoszone są kompetencje zawodowe edukatorów i animatorów kulturowych. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy warsztaty z zakresu edukacji kulturowej i współpracy międzysektorowej. W nadchodzącym czasie planujemy zorganizowanie dwóch cykli szkoleniowych. Pierwszy z nich rozpoczyna się już 16 maja i realizowany będzie przez trzy kolejne soboty. Drugi z kolei rozpocznie się 13 czerwca. Zakres tematyczny proponowanych warsztatów obejmuje m.in.: metodykę działań warsztatowych, edukację medialną, edukację teatralną, zajęcia artystyczne, warsztaty poświęcone myśleniu projektowemu i ewaluacji. Spotkania prowadzić będą osoby, które w zakresie edukacji kulturalnej są zarówno teoretykami jak i praktykami, osoby które mają bogate doświadczenie i chcą dzielić się nim z innymi. W październiku planujemy przeprowadzanie kolejnego cyklu warsztatów zatytułowanych "Diagnoza w kulturze", których podstawowym celem będzie pogłębienie umiejętności diagnozy potrzeb uczestników i odbiorców działań edukacyjno-kulturowych.

Trzeci obszar wiąże się z aktywnością organizacyjną. Wzorem ubiegłego roku ogłosiliśmy konkurs pt.: "Współdziałanie w kulturze" na przedsięwzięcia z zakresu edukacji i animacji kulturowej. Do 30 kwietnia czekamy na zgłoszenia propozycji projektów edukacyjno-kulturowych. Celem organizowanego konkursu jest propagowanie idei współdziałania pomiędzy podmiotami reprezentującymi sferę kultury i sferę edukacji w realizowaniu przedsięwzięć z zakresu edukacji i animacji kulturowej, a także wspieranie tego rodzaju współpracy. W lipcu niezależne jury wyłoni trzy zwycięskie projekty, które otrzymają dofinansowanie w wysokości 10 tys. zł brutto na ich realizację. Szczegóły konkursu, regulamin i formularz aplikacyjny również dostępne są na naszej stronie.

Czwartym jest działalność popularyzatorska, której służy m.in. fanpage na Facebooku czy strona internetowa (www.cpe.poznan.pl), promująca rozmaite aktywności edukacyjno-animacyjne a także udostępniająca publikacje dotyczące edukacji kulturowej. Wszystkie podejmowane przez nas działania mają służyć lepszemu wykorzystaniu narzędzi i metod edukacji kulturowej w kształtowaniu samodzielnego i krytycznego rozumienia sensów wytworów kultury, ale też aktywnych postaw uczestnictwa w kulturze.

Czy w tej ostatniej sferze można wskazać konkretną inicjatywę?

W czerwcu, planujemy zrealizować projekt "Pokaż się! Giełda Projektów/Pomysłów/Potrzeb". Jest to pierwsze tego typu wydarzenie w Poznaniu i powiecie poznańskim, które przyjmie postać targów edukacyjno-animacyjnych. Miejscem spotkania będzie Plac Wolności. Do uczestnictwa chcemy zaprosić osoby działające w sektorze oświaty i kultury. W ten sposób zamierzamy promować i wspierać lokalne inicjatywy z zakresu edukacji kulturowej, inicjować nowe sieci współpracy. W ramach organizowanej giełdy "Pokaż się!" będzie można zaprezentować swoje projekty edukacyjno-kulturowe, ale też skorzystać z porad ekspertów, przedstawić im problemy, z którymi stykają się osoby prowadzące działalność w tym obszarze. Chodzi nam o wymianę wiedzy i doświadczeń a także promocję dobrych praktyk z zakresu edukacji kulturowej i wsparcie współpracy międzysektorowej. Naszym partnerem jest Fundacja Malta, Instytut Kulturoznawstwa UAM a także Fundacja Międzymiastowa.

Czy z perspektywy roku można zauważyć już jakieś efekty działalności CPE?

Projekty, które wspieramy i promujemy kierowane są później, poprzez współpracujące z nami osoby, do bardzo szerokiej grupy odbiorców - dzieci, młodzieży, seniorów. Ubiegłoroczne doświadczenia są bardzo pozytywne. Przede wszystkim zainteresowanie jest bardzo duże, a wzajemne relacje nie kończą się wraz z zakończeniem warsztatów czy konkursu. Z osobami i organizacjami, z którymi nawiązaliśmy kontakt - utrzymujemy stałą współpracę. Te ubiegłoroczne doświadczenia pokazały jednocześnie jak ważna i potrzebna jest tego typu inicjatywa, promująca i wspierająca współdziałanie i kooperację środowisk edukacyjno-kulturowych mających bezpośredni wpływ na rozwój kompetencji kulturowych dzieci i młodzieży. Sądzę, że nasze działania trafiają na podatny grunt i w przyszłości zaowocują świadomym uczestnictwem w kulturze.

Rozmawiał Mateusz Malinowski