Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Figaro znów się żeni

Lato za pasem, sezon ślubny lada moment w pełni rozkwitnie, ale jedna uroczystość celebrowana będzie w najbliższych dniach szczególnie: wesele jakich niewiele.

. - grafika artykułu
Marcin Sompoliński. Fot. Piotr Łysakowski

Schadzki, intrygi i romanse - opera buffa nie może się bez nich obyć. Zwłaszcza niemożliwym jest, żeby zabrakło ich w dziele, którego akcja osnuta jest wokół ożenku. Wesele Figara nie jest jednak jedynie kolejną muzyczną komedią operowych lotów, a wyróżniającą je mnogość genialnych mozartowskich rozwiązań można będzie dostrzec podczas najbliższego koncertu z cyklu Speaking Concerts - Wesele jakich niewiele.

Wesele Figara stanowi kontynuację fabularną Cyrulika Sewilskiego, choć słynne opery Mozarta i Rossiniego zostały napisane w odwrotnej kolejności, niż wskazuje akcja. Obie powstały na podstawie sztuk Pierre'a Beaumarchais'go i stanowią żelazny repertuar niemal wszystkich scen operowych świata. Stworzona w XVIII wieku postać sympatycznego i skorego do intryg Figara inspiruje twórców także dziś, czego dowodem jest jedna z niedawnych premier Teatru Wielkiego w Poznaniu - Rozwód Figara Eleny Langer i Davida Pountneya. 

Sztuka Beaumarchais'go nie cieszyła się przychylnością władców, stanowiła bowiem satyrę na arystokrację i feudalizm. Krytykował ją m.in. król Ludwik XVI, który zakazał jej publicznego wykonywania, co w efekcie wzmogło jeszcze popularność utworu. Zainteresowany Weselem Figara jako tematem na operę Mozart uzyskał od cesarza Józefa zgodę na przygotowanie sztuki pod warunkiem jej odpolitycznienia. Tak powstało libretto autorstwa nadwornego dramaturga cesarskiego Lorenza da Ponte, a następnie jedna z najsłynniejszych komedii muzycznych wszech czasów. 

W ramach kolejnego "Speakingu" Wesele Figara zostanie wzięte pod lupę i rozłożone na czynniki pierwsze - jak to ma w zwyczaju czynić z wybranymi kompozycjami dyrygent i prelegent Marcin Sompoliński. Wspólnie z Orkiestrą Collegium F przyjrzy się on najciekawszym ariom, ansamblom i recytatywom, spróbuje spojrzeć na występujące w operze postaci okiem samego Wolfganga, a zapewne także podsunie kolejny, nieznany dotąd klucz do interpretacji dzieła. Pomoże mu w tym sześcioro solistów: Joanna Horodko, Aleksandra Kamińska-Rykowska, Krystyna Nowak, Wiktoria Nowak, Sławomir Kowalewski oraz Janusz Żak. Ponadto z pewnością można spodziewać się także... niespodzianek - crème de la crème cyklu Speaking Concerts.

Magdalena Mateja