Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

Filmowe być albo nie być

W bazie portalu IMDB widnieje 1156 filmowych i serialowych adaptacji sztuk Williama Szekspira. Cztery spośród nich już za kilka dni zaprezentuje Nowe Kino Pałacowe.

. - grafika artykułu
"Makbet", reż. J. Kurzel, fot. materiały dystrybutora

Najlepszym dowodem na to, że popkultura całkowicie zasymilowała Szekspira, jest fakt, iż kojarzą go nawet ci, którzy nie przeczytali żadnej jego sztuki. Nic dziwnego, dzieła wybitnego dramaturga to niemal gotowe scenariusze filmowe, które - z lepszym bądź gorszym skutkiem - corocznie przenoszone są na duży ekran. Adaptacje szekspirowskich sztuk mają w swoich filmografiach między innymi takie tuzy kina, jak Laurence Olivier, Orson Welles, Akira Kurosawa, Franco Zefirelli, Roman Polański, Derek Jarman czy Kenneth Branagh. Angielskiego poety nie oszczędzili nawet decydenci Tromy - wytwórni programowo realizującej "najgorsze filmy świata". Ich bezkompromisowe, pełne złego smaku dziełko "Tromeo i Julia" (1996) do dziś otoczone jest swoistym kultem.

Dokładnie czterysta lat po śmierci pisarza Nowe Kino Pałacowe, przy współpracy z Wydziałem Anglistyki UAM, zaprezentuje inną, równie niekonwencjonalną adaptację słynnego szekspirowskiego dramatu. "Romeo i Julia" (1996) Baza Luhrmanna to przeniesiona w realia współczesnych gangów historia tragicznej miłości tytułowych bohaterów, w których brawurowo wcielili się Claire Danes oraz laureat tegorocznego Oscara Leonardo DiCaprio. Krytycy szczególnie chwalili uwspółcześniony scenariusz, a także kostiumy, scenografię i muzykę, w których umiejętnie połączono klasyczne i nowoczesne style.

Równie nieszablonową adaptację zaproponował jeden z najwybitniejszych brytyjskich aktorów - Ralph Fiennes, który jednocześnie zadebiutował jako reżyser. "Koriolan" (2011) to oparta na mało znanym dramacie Szekspira opowieść o krwawej zemście rzymskiego generała Gnejusza Marcjusza, który po triumfalnym powrocie do Wiecznego Miasta nie zyskuje przychylności ludu i zostaje skazany na wygnanie. Przyłącza się więc do dawnych wrogów i wraz z nimi przypuszcza atak na miasto, które nie okazało wdzięczności swemu dawnemu obrońcy. Podobnie jak Luhrmann, Fiennes również mocno uwspółcześnił historię, łącząc ją z realiami konfliktu bałkańskiego. Pozbawił ją jednak dawki komizmu, koncentrując się na motywie brutalnej zemsty oraz wynikających z niej tragicznych skutkach.

Znacznie wierniejsza oryginałowi jest kolejna pozycja w repertuarze. "Makbet" (2015) Justina Kurzela to klasyczna opowieść o chorych ambicjach, zdradzie, zemście, obłędzie, zbrodni i karze. Bohaterem jest lord Makbet, który po powrocie z wojennej wyprawy zaczyna wcielać w życie treść zasłyszanej od trzech wiedźm przepowiedni. Jego żądzę władzy podsyca lady Makbet, która namawia go do zamordowania króla Duncana. W rolach głównych wystąpili topowi aktorzy - Michael Fassbender i Marion Cotillard.

Na koniec cyklu gratka - retransmisja słynnego spektaklu, który trafił do ponad tysiąca kin na całym świecie. W główną rolę w "Hamlecie" wcielił się święcący triumfy w ostatnich latach, nominowany do Oscara Benedict Cumberbatch. Po niespodziewanej śmierci króla Hamleta, tron obejmuje jego brat Klaudiusz. Zrozpaczony syn zmarłego, również Hamlet, zostaje nawiedzony przez ducha swego ojca i zobligowany przez niego do dokonania zemsty. Wkrótce po tym wydarzeniu młody książę zaczyna zdradzać objawy szaleństwa.

Adam Horowski

  • Szekspir w kinie
  • Nowe Kino Pałacowe
  • 17-20.05
  • bilety: 11 zł; National Theatre Live: Hamlet - 25/35 zł